• ny stjärna

Min hund har cancer...

Min älskade Leo har en elakartad tumör i benet...
    Jag vet inte hur jag ska göra...

Han är tio år och världens snällaste...
    D e stor risk att tumören sprider sig om man börjar gräva i den...
    Han verkar inte ha ont av d mer än att han inte kan hoppa in i bilen själv längre.
    Hur skulle ni ha gjort....?
    Jag vill ju absolut inte att han ska plågas, men vad kommer han plågas mest med...?
    Nån som har erfarenheter av detta?

En sak till!
    Nån som vet vad pillerna heter som man köpter mot stela leder, d finns receptfritt på apoteket?!
    Tänkte jag skulle börja me dom på honom och se om han blir lite piggare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-28 12:03:55:
    Tumören e elakartad och mamma tror att om vi opererar så kommer d sprida sig o han kommer lida mer om vi gör nåt åt d än att vi låter d vara...
    Känns hemskt att inte göra nåt, men hon har säkert rätt.
    När den dagen då han har ont och inte klarar mer så får vi väl ta beslutet då...
    Tack för era rader!

• Svar på tråden Min hund har cancer...
  • BlygTjej
    ny stjärna: Skickar en kram och hoppas att det löser sig på bästa sätt..
    BF ---> 49 dagar kvar!
  • Koff

Vad har du för alternativ, vad säger veterinären?

• Matti2

Hej,
    Ja du skriver ju själv att risken är stor att det förvärras om man försöker avlägsna tumören. Det känns krasst, men det är kanske bara att låta naturen ha sin gång, om du ser att han lider för mycket kan du säkert få smärtstillande eller så kanske det är dags att fatta beslutet hoppas det dröjer tills dess!

Min hund är 9 år och har ont i ryggen och stela leder, han får smärtstillande (recept) ifall han har mycket ont (har bara hänt en gång) men med hjälp av glukosamin som vi köper receptfritt på apoteket(finns även en jättedyr variant hos veterinären) så har han inte ont nu.
    Lycka till!

• Birgitta2

Så länge han inte har ont, och möjligen kan få smärtstillande, tycker jag inte man skall göra något. När han får ont och det inte går att göra något åt, anser jag att man skall avliva hunden istället för att låta den lida. Om ni opererar verkar ju vetten säga att det kan sprida sig, och det är ju onödigt....

Stackars lilla vovve.

• gosgos

min hund hade samma sak
    tyvärr gick allt väldigt fort o 4 mån efet diagnos hjälpte varken smärtlindring eller glukosamin. hon blev 10 år,o var en blandning mellan schäfer och Leonberger.....

• Zaria

Min hund hade samma sak, hon var 13 så vi valde att inte operera då det förmodligen skulle sprida sig vidare, utan hon fick vara med så länge hon orkade och inte hade ont....dock är det ett svårt beslut, och hela familjen var inte med på att hon skulle avlivas då både jag och min pappa tyckte det var dags...

• BimBim o Knorrans Mamma

Glukosamin heter ämnet du letar efter. Tabletterna heter Glukosin.
    Usch va hemskt. Beklagar...
    Vet inte vad som är bäst för din voffse. Men sålänge han inte verkar ha ont så låt han njuta av livet. Lycka till nu!

(¯`°?.¸ ♥ Bebis i magen Vecka 22 ♥ ¸.?°´¯)
  • merlot
    Koff skrev 2006-11-28 09:26:59 följande:
    Vad har du för alternativ, vad säger veterinären?
    precis.De finns ju godartad och elakartad tumör.
    Våran fick en tumör i gommen och han fick vi avliva.
    Sänder en kram
  • ny stjärna

Tack för d ni skriver!

Här är han, min finaste!!!!
  • merlot
    ny stjärna skrev 2006-11-28 12:06:06 följande:
    Tack för d ni skriver!Här är han, min finaste!!!!
    så vacker.
    Men vad säger vet??
  • Lejra

ny stjärna: Förstår precis vad du går igenom just nu... Min älskade hund avlivades för snart 2 veckor sedan pga av en elakartad tumör som höll på att sprida sig i organen. Maja som hon heter var åxå en golden hon blev 12 år gammal, tyvär fick jag aldrig chansen att säga hej då till henne då allt gick så snabbt, hon mådde inte alls bra och man såg på henne att hon hade ont. Sorgen är helt enorm hos mig just nu och det gör så ont att se en bild på en golden eller träffa en golden ute på stan. Sitter här å gråter just nu därför att jag tänker på min älskade Maja. Finns bild på henne i mitt galleri... skriv gärna mer till mig om du känner för det...

• Nifelheim

Usch jag vet hur det är. Hade en cairn terrier när jag var 11 och han fick en tumör i skelettet i ena benet. Började med att han haltade och när han inte visade ngn tendens till bättring åkte vi till veterinären. Där röntgade de och tyckte att det var ett benbrott så de gipsade honom. Den dagen gipset sen skulle bytas så röntgade de om för att se att det läkt som det skulle. det hade det ju inte eftersom det då visade sig vara en form av cancer som "ätit" upp skelettet i nästan hela benet redan. Den spred sig alltså superfort så vi hade inget annat val än att låta honom somna in då, inte ens tre år gammal.

• Therese B

Hej! Tänkte jag också skulle försöka muntra upp dig lite. Jag har också en hund med tumör. Fast min tik har den i näshålan och har nu haft i minst ett år. Men det märks att den har vuxit,på sistone hon låter ibland som en kaffebryggare. Men hon får leva så länge hon har livskvalite, hon vill gjärna vara ute och hon vill ha mat, hon kan visst känna dofter än och jag anser då att hon får leva... hon har också dåliga leder så hon får medicin för det Metacam och glukosamin. Hoppas att du blev lite lungnare med de beskeden!

• Therese B

Glömde skriva att min tik är 10år. Och jag köper glukosaminet i en häst hund och katt affär. Det är en burk på 500gram det är högkonsentrerat "pulver" har gett ca 250kronor för den burken. Vill minas att det är mycket dyrare på apoteket....

• CanelaCaliente

Stackars!!! Vad hemskt!!!
    *Kramar om*

• ny stjärna

Tack för tipset om glukosamin.

Svar på tråden Min hund har cancer...