Bra "nybörjarhund"?
Sambon har haft hund i barndomen, jag helt nybörjare. Vi funderar på en svensk dansk gårdshund eller liknande. Allmänna tips?
Sambon har haft hund i barndomen, jag helt nybörjare. Vi funderar på en svensk dansk gårdshund eller liknande. Allmänna tips?
Jag tror inte att det finns någon hund som man riktigt kan kalla för nybörjarhund.självklart så finns det vissa raser som är vassare än andra och som kräver hundvana.Det man dock bör tänka på är vad man ska ha hunden till samt vad du/ni är för personer dvs om ni motionerar mkt eller om tex jagar.
Ni bör inte skaffa en starkt framavlad jakthund för att sedan ha den i en lägenhet, samt kanske inte skaffa vissa draghundar som mår bäst om dom får dra en släde.
Men om jag nu ska rekomendera en fin hund så är det engelsk springer spaniel samt welsh springer spaniel.
Lycka till!
om jag skulle rekommendera en hund så skulle det va olika spanielraser. De är väldigt trevliga i humöret. Själv har jag en Cavalier King Charles. Men det finns ju fler spanielraser. Från stora till små, engelsk springer spaniel, welsh springer spaniel, cocker spaniel (engelsk och amerikansk), Cavalier, tibitansk...
inget emot svensk-dansk gårdshund. men det är nog egentligen ingen "nybörjarhund". (det är väl ingen egentligen kanske). Men om man jämför med spaniel så är de mer intensiva, ialla fall vad jag har uppfattat!
Var nämligen själv inne på svensk-dansk gårdshund eller jack russel/parson russel, när jag skulle leta hund. Men jag kände att jag ville ha en "mjukare" hund...
Lycka till!
Vad innebär aktivering? Om man tränar apport och leker lite vildare lekar utomhus blir hunden aktiverad då om den kräver rätt mycket? För vi jagar inte, och antar att agility eller vad det hette, inte är något för oss.
Att aktivera innebär allt du gör tillsammans med din hund. Alltså de aktiviteter ni gör tillsammans. Ex lek, promenader, jakt, lydnad, agility, spårning... mm mm...
Olika raser behöver olika mycket aktivering skulle jag säga, men alla hundar behöver och förtjänar att aktiveras. Inte bara en kort promenad några gånger om dagen och sen inget mer liksom. Hundar har behov av stimulering!
Jo förstår det :) Därför vi skaffar hund, för att även stimulera oss och något att engagera oss i.
sakoline:
att köpa hund är bland det bästa jag har gjort!! Lycka till.
en greyhound är en underbar förstagångshund!
Vi har en dansk-svenk gårdshund och man kan minst sagt säga att hon är intensiv. Envisare än en Terrier, stöddigare än en Dobberman, och minst sagt överaktiv . Ingen nybörjarhund alltså. Vår "Selma" har bl.a tuggat sönder 1 st hörnsoffa, 1 fåtölj, 2st fjärrkontroller, 35126 tuggknutar m.m, m.m, m.m. Sådant händer när de är understimulerade, så om du funderar på en sådan ska du ha mycket tid över till att aktivera hunden. Vi har även en mellanpinscher som kan vara väldigt svåra men han är ingenting jämfört med henne. Tränar man apportering eller leker gör man bara saken ännu värre och stressar upp hunden. Det kan den göra tills den inte orkar mer, vilar sedan i fem minuter och är sedan lika pigg igen. Det är omöjligt att trötta ut hunden på det viset. Ska man trötta ut hunden så ska den använda huvudet och tröttas ut psykiskt som tex spårning, lydnad eller liknande. Men annars är det världens goaste hund och älskar att krypa under täcket och kela. Fastän alla tusentals kronor som hon kostat i materialförstörning så ångrar vi ingenting, eftersom det inte är lilla "gummans" fel utan vårat eftersom hon blivit understimulerad.
Jag rekommenderar INTE Engelsk eller Welsh Springer Spaniel. Båda två är ganska livliga raser med stort behov av hjärnjympa. Den senare är snäppet "värre" och inget jag skulle rek. som nybörjarhund. Titta då istället på de mindre spaniel raserna, såsom Cocker och Cavalier. Beroende på hur stor hund ni vi vill ha, kolla in dessa om ni letar mindre ras... Cairnterrier, Westie, Norfolk elller Norwichterrier, Dvärgschnauzer, Papillon, Tibetansk Spaniel... Titta på raser som inte kräver så mycket, om ni inte ska jobba med hunden. Valet beror också på vilken storlek ni vill ha, vilket hårlag m.m
aintsaint: Mellanstor hund, korthårig. Kraven från gubben iaf.