• iike

Inatt åkte sambon in för blindtarmen..

.. såå trist, dock vanligt.. 7%av svenskafolket får det, blindtarmsinflammation. Det jag skulle vilja veta dock är hur lång tid efter operation det tar innan man är återställd?Vi ska åka lååång biltur runt jul o frågan är om han kommer kunna köra då? sitta i flera timmar? Jag har inte skaffat det där körkortet än... så köra är som hans jobb. Guuh känner mig dum som börjar tänka praktiskt...  Han åkte in i natt så mina tankar borde gå åt han o hans tillfrisknande.Men ni som opererat er för blindtarmsinflammation, något jag bör tänka på, förvänta mig osv??

• Svar på tråden Inatt åkte sambon in för blindtarmen..
  • vickan75

Opererade bort min blindtarm när jag faktiskt var 7v gravid och låg inne en natt på sjukhus men var ok efter några dagar så det är ingen fara ni kommer kunna åka bort.

• abnocto

Oavsett hur man opererar är så är man snabbt på benen, det är inte direkt någon stor operation. Nu för tiden tror jag t.o.m man gör titthål och då är man nog hamma snart.
    Så inför jul behöver du nog inte oroa dig.

• iike

Ah Super! tack för era svar..  Ja jag har som ni märker ingen koll alls, hade en klasskamrat i mellanstadiet som fick blindtarmen o det kändes (då) som hon vara borta i flera månader :) ..Åter Tack!

• 3barnsmor35

Man är lite öm o groggy ett par dagar men sen brukar det kännas bättre,
    Man ska ju inte lyfta o sånt bara, så han får ta det lite lugnt ett tag.

Världens bästa mamma till mina barn
  • iike

Ja det måste han absolut göra.. Har en 5månaders oxå så det blir o ta fram hemmafrun i migså vi roddar hem dagarna :) 

• iike

Någon som vet hur lång tid en operation tar?? Vet som inte när jag kan åka in till sjukhuse o hälsa på... han åkte in till operation vid 10. ..Vad tror ni??

• Fernilla

Operationen tar inte lång tid, kanske en halvtimme.

Om din klasskamrat var borta länge så fick hon säkert infektion i såret. Nu för tiden är de noga med att det ska läka innifrån men för 10-15 år sedan stängdes infektioner in och det kunde ta lång tid att läka. Har flera bekanta som råkat ut för det.

Min dotter fick sprucken blindtarm och en var-böld som följd så hon låg inne nästan en vecka. Då satte de dränage så det tog lite längre tid att läka.

Vanlig blindtarmsinflammation tar de ofta med titthål och då läker det snabbt.

• zazla

Efter en vecka kände jag mig helt ok igen. Man är ju sjukt trött och så är man ju öm i magen.

• Vilmas Mamma

Påhälsning tidigast på em. han kommer ligga på uppvaket några timmar efter operationen.

• Myslan me Zac

Min sambo fick blindtarmen för något år sen och han var som vanligt igen efter 1 vecka ungefär så julen behöver du ju inte oroa dig för.

• MammaKarro

Min sambo opererads akut för brusten för typ 2 år sedan.. Han vart sängliggandes 1 dag ungefär.. Sedan var han hemma sjukskriven och klarade inte av att sitta o glo på teve hela dagarna så han tapetserade om vardagsrummet . Skapligt snopen man blir då när man kommer hem efter att ha vart borta en hel dag där står han med halva vardagsrumet kvar!

• adrenalin

Alla verkar ha haft det jättelätt att läka? känner inte alls igen mig!

Jag opererades just precis när jag skulle gå in i v9 (gravid alltså) och jag låg på sjukan en vecka, ibland helt orörlig av smärta, och hemma var jag invalid ytterligare en vecka, kunde inte lyfta min dotter, ville inte åka bil etc...

Nu efter en månad mår jag dock helbra! Och är gravid i v13.

Nån sa att operationen tog en halvtimme? Min tog två timmar! Iofs hade den spruckit och det var ganska illa. kanske därför?

burriburr.webblogg.se - den bäääästa bloggen
  • LEricson80

Jag åkte in för jag haft ont i magen en vecka, det visade sig vara brusten blindtarm, dom opererade inte bort blindtarmen utan satte in en slang i magen och tog bort varbacessen på det viset.
    Otroligt trött i flera veckor efter och sjukskriven tre veckor.

• adrenalin

LEricsson80
    min hade också spruckit, å läkarna uttryckte det som att det var nåt fel på mig när jag inte återhämtat mig tillräckligt för att åka hem efter tre-fyra dagar. Upplevde du nåt sånt?

burriburr.webblogg.se - den bäääästa bloggen
  • Eliin

jag va ute och festade 4 dagar efter att jag opererat bort min när jag va 18 år så för min del gick läkningsprocessen väldigt fort

Svar på tråden Inatt åkte sambon in för blindtarmen..