• Elha

Fosterprov (kub)

Jag ska träffa läkaren idag o prata med henne ang kub. Jag är rädd o orolig. Jag är 32 år, varken jag eller min man har några ärftliga syndromer i våra familjer och då menar jag att ingen av våra familjer har haft problem med detta eller annat konstigt! Det är inga fel på kromosomerna i våra familjer o han är 26 år så det ska jag ju inte var något problem för mig att födda ett "normal" babys! Men är ändå orolig, gör jag proven (kromosom) så finns det ju 1% risk för missfall och dessutom är det provet 80% säkert så man kan ej utesluta det i alf. Men vi vill ej ha ett "onormalt" (syndrom) babys de har vi bestämt oss för även om det låter hemskt, men vi har kommit överrens om det.
    Många säger att jag ej behöver vara rädd eller orolig för risken är 0% men jag är orolig ändå, o jag är en sån person som är orolig o stressad. Så snälla är det någon som har råd o tips att ge mig eller vet något om det här så please hjälp mig. Är helt förvirrad och behöver lite hjälp på traven. Tacksam för svar.
    Kram

• Svar på tråden Fosterprov (kub)
  • Alvi

KUB-test är väl ändå ett ultraljud eller har jag fått det hela om bakfoten?

Ett KUB innebär ju isåfall inte större risk för MF, så det är ingen fara.
    Det är om man ser att risken för kromosomavvikelse är högre DÅ, som man kan välja att göra FVP.

• Fru Lindahl

Förstår att du är orolig, det var jag också efter ha haft svårt att bli gravid. Min läkare tipsade om KUB och när vi tog upp det med BM på MVC tyckte hon att det var en bra idé, men att vi skulle fundera över vad vi sulle göra med svaret.
    Vi funderade över helgen och kom fram till att det verkligen inte går att säga i förtid, men att OM vi skulel få ett handikappat barn så ville vi i alla fall veta om det i förväg, OM vi valde att behålla det, vilket vi då trodde att vi skulle.
    Vi ringde till BM på måndagen och ett par dagar senare kom remissen hem, ett blodprov skulle tas i v 9-10 tror jag att det var.
    I v 13 var det sedan dags för ULJ, för vår del på Huddinge Sjukhus. De hade då redan fått provsvaret och vi fick se år lill* på ULJ! Svaret fick vi redan i handen, för vår del en risk på 15869 att det skulle vara ett kromosomfel. Detta efter att ha mätt nackkotpelaren och vägt samman med blodprov, ålder osv...

Om vi skulle fått en risk på mer 0-400 skulle de ha rekommenderat fostervattensprov för att få reda på mer säkert.
    Men detta räckte gott för oss!

Detta KUB test innebär ingensom helst risk för den lill*! och ger igen ökad rsk för missfall!

Hoppas detta hjälpte dig lite, fråga gärna om det är något mer du undrar över.

/Lyckligt gravid i v32

• Elha

Jo jag vet men jag e så nervös o stressad bara. Men jag ska göra kub i alf så får jag se vad det blir av sen. Är det högt då är det en annan femma. Men jag ska göra kub i alf. det är om kromosomerna då visar sig vara högt då vet jag inte. eller vad tycker ni andra som har erfarenhet utav det här?

• Alvi

Jag har erfarenhet i form av en underbar liten flicka som det är något "fel" på, vi vet dock inte vad...

Är gravid igen, och min man vill göra NUPP och så... men jag vill inte...
    Får vi ett barn till med knas, så får vi, tänker jag... Men min man vill inte ha ett barn det är fel på... Väldigt svårt.

Om ni är överrens så gör NUPP/KUB och visar det på ev. kromosomfel skulle jag fundera på det DÅ. Det är så svårt att tänka på sånt nu, innan ni faktiskt vet.

• Lilla råttan

Hej!
    Jag har aldrig hört talas om kub- test, men tänkte ändå dela med mig av mina erfarenheter.
    Jag valde att göra fvp när jag väntade mitt första barn. Jag var då 30 år och vi var också oroliga för att det skulle vara något fel på barnet. Vi har inte heller någon ärftlighet i släkten. I september -05 föddes vår fina pojke!
    Nu är jag gravid igen (31 år) och tänker göra provet igen. Det är så skönt att veta att det står rätt till med barnet där inne. Sen är det ju annat som kan gå fel ändå, men då har man i alla fall uteslutit mycket. Risken för missfall är mycket liten, så är du orolig tycker jag att du ska göra provet. Jag har inte ångrat mig!
    Lycka till!

• Elha

Tack till er all o du lilla råttan jag ska nog göra det men det är ju risken med missfall jag är rädd för, men jag ska ändå be om o få göra prover o så till det, men även om det är lågrisk ska jag ta fvp ändå eller vad tycker ni?
    Tack alla
    Kram

Svar på tråden Fosterprov (kub)