Inlägg från: Fru Lindahl |Visa alla inlägg
  • Fru Lindahl

Fosterprov (kub)

Förstår att du är orolig, det var jag också efter ha haft svårt att bli gravid. Min läkare tipsade om KUB och när vi tog upp det med BM på MVC tyckte hon att det var en bra idé, men att vi skulle fundera över vad vi sulle göra med svaret.
    Vi funderade över helgen och kom fram till att det verkligen inte går att säga i förtid, men att OM vi skulel få ett handikappat barn så ville vi i alla fall veta om det i förväg, OM vi valde att behålla det, vilket vi då trodde att vi skulle.
    Vi ringde till BM på måndagen och ett par dagar senare kom remissen hem, ett blodprov skulle tas i v 9-10 tror jag att det var.
    I v 13 var det sedan dags för ULJ, för vår del på Huddinge Sjukhus. De hade då redan fått provsvaret och vi fick se år lill* på ULJ! Svaret fick vi redan i handen, för vår del en risk på 15869 att det skulle vara ett kromosomfel. Detta efter att ha mätt nackkotpelaren och vägt samman med blodprov, ålder osv...

Om vi skulle fått en risk på mer 0-400 skulle de ha rekommenderat fostervattensprov för att få reda på mer säkert.
    Men detta räckte gott för oss!

Detta KUB test innebär ingensom helst risk för den lill*! och ger igen ökad rsk för missfall!

Hoppas detta hjälpte dig lite, fråga gärna om det är något mer du undrar över.

/Lyckligt gravid i v32

Svar på tråden Fosterprov (kub)