• Special K

Ar erat tilltalsnamn erat forsta namn?

Skulle bara vilja veta hur vanligt det är i vilken ording man arrangerar sina barns namn?

Tänker ni på hur det låter eller tänker ni att tilltals namnet maste vara det första namnet?

Mitt tilltalsnamn är egentligen mitt mellannamn.
    Jag är döpt till Karin och har ALLTID kallats Karin, men mitt första namn på pappret är nåt annat.

Flyttade till England för två och ett halft år sedan och har haft oändliga problem med detta. Vissa myndigheter vägrar att kalla mig efter mitt tilltals namn, och går efter mitt "första" namn.

Det är inget stort problem alls men jag är nyfiken..

Hur tänker ni när ni döpt era barn?

• Svar på tråden Ar erat tilltalsnamn erat forsta namn?
  • Rerre

Vi har satt deras tilltalsnamn först. Vet att många myndigheter ex skatteverket mm antar att det första namnet är tilltalsnamnet. Men det gör man ju som man vill.

Sessan 17/6-05 & Thias 31/8-06
  • Marlie87

Jag har mitt tilltalsnamn som första namn.. Min pappa har det inte och har VÄLDIGT OFTA fått heta Carl istället för Nilkas, väldigt många myndigheter tar första namnet när dom skriver namnet och så gör även skolor.. Dom ropade alltid upp Carl och han hette Niklas..

• Jasusu

Jag satte tilltalsnamnen först för att undervika missförstånd.

dock så borde det inte spela någon roll om man fyllt i blanketten ordentligt så det tydligt står vilket namn som är ens tilltalsnamn
  • MARIA99

har barnens tilltalsnamn först..
    Själv har jag mellan namnet först sas & det har gjort endel trott jag haft namnet som dubbelnamn

• Snoxie

Jag har också mitt tilltalsnamn som "mellannamn"
    Är döpt till Linda Therése , och "heter" Therése...
    Blir ofta uppropad som Linda hos tex tandläkarren...

Min son har sitt tilltals namn först.

*Våran lilla groda blev en prins 060131*
  • Special K

Här i England blir jag alltid kallad vid mitt "första namn" på bankkort, hos doktorn osv.

• Den där Linn

Jag har mitt sist av tre namn, har inte direkt upplevt det som ett problem. Oftast frågar dom mej vad jag kallas och på posten är allt adresserat till det jag heter, ibland kommer det brev med alla mina namn på

Min ena son har sitt tilltalsnamn först, den andre har det sist...

• zazla

Jag har bara ett namn Min dotter har sitt tilltalsnamn först och min man har sitt tilltalsnamn sist men det är sällan det blir fel faktiskt...

Är det inte nån ny lag att man måste ha tilltalsnamnet först? Har för mig att jag har hört det.

• Special K

Tycker att det vore trakigt med en lag. Tycker att man maste kunna ha namnen i vilken ordning man vill.

Men det hade ju blivit enklare..

Svar på tråden Ar erat tilltalsnamn erat forsta namn?