• jeni

Egen gröt

Hur gör ni egen gröt till 6-7 månaders?
    Jag vill gärna också ha förslag på fruktpuréer man kan göra själv och frysa.

• Svar på tråden Egen gröt
  • Larsson

godmorgon, jag har en 5 måanders kille..jag gör egen havregrynsgröt, vanliga havregryn fast mixa sönder till pulver, lätt och billigt!
    lycka till

• mita30

Har hört att man inte ska göra egen gröt för där finns inte samma vitaminer och mineraler som i barngröten....

Vitaminer och mineralerna är ju jätte viktigt...

• Lotten84

Jag har köpt gröt som jag ger Elias.... Här rekomenderar de att inte ge inhemska sädesslag fören 7 månaders ålder (havregryn tex.) För att det höjer risken att få glutenallergi. Men majs och ris går bra!

• Vilmagbg

På "mat infon" på mitt BVC sa dom att man inte bör ge barnen hemmagjord gröt eftersom i den färdiga barngöten är det tillsatt järn o vitaminer som är viktiga att barnet får i sig.
    Men jag har gjort egen havregrynsgröt någon gång och då har jag mixat grynen först. Har även gjort mannagrynsgröt men uteslutit saltet.

Tips på fruktmos: Banan + persika, blåbär+kiwi + banan, hallon+ persika, äpple+päron (kokas o mixas)

• Stora

Det är helt ok att ge så "stora" bebisar hemmagjord gröt men bara en gång/dag. Orsaken som ovan skriver att den innehåller för lite järn! Mixa /mortla havregryn och koka utan salt.

Blanda din bebis favroitbär med banan lätt och gott. Banan gör att det blir mildare,mer mättade och sötare.

• Isolde

Barnet äter väl inte bara gröt? Järn kan det väl få i sig på annat sätt än genom tillskott i köpegröt? T.ex. genom frukten som man serverar med gröten.

Det verkar helt vansinnigt att man ska köpa dyr färdigproducerad gröt i stället för att göra egen!

• Vågen

Dietisten vi träffade på BVC sa att det är helt okej att göra egen gröt om man tillsätter hirshflingor som innehåller mycket järn och gärna ngn frukt i gröten! Så gör egen gröt det är både trevligare och billigare!

• Ewa

Gör egen gröt om du har möjlighet. Jag köper skrädmjöl från hälskokost och kokar den till gröt. Man kan tillsätta dinkel oxå. Detta innehåller mycket järn och mineraler. Jag kokar den i en gjutjärnsgryta så tillkommer ytterligare järn. Ekologiska torkade aprikoser kan man skära och ha i i små itar (beroende på hu stort barnet är. Järn och vitaminer!
    BVC som rekommenderar köpegröt och välling måste vara "köpta" av semper elelr nestlé. Klart hemmagjort blir både godare och nyttigare.
    Ewa

• SandraJ

gjorde egen havregrynsgröt till felicia. rev ner äppel eller päron i den ibland. Gjorde även mannagrynsgröt till henne.

Svar på tråden Egen gröt