• Anonym (AJ!)

Smärta i äggstocken

Jag har haft ont i högra äggstocken (eller den trakten) i säkert en vecka nu! Smärtan kommer och går, men det kan göra RIKTIGT ont mellan varven.
    Jag hade mf för tre veckor sedan och antog först att smärtan tydde på ägglossning, även om jag aldrig känt så här förut.
    Efter mitt mf har jag tagit två test som visat negativt, så jag tycker att det inte borde vara ett utomkvedshavandeskap.
    Kan det vara en infektion? Jag har väldigt sparsamma flytningar, men jag tycker inte de luktar illa, bara lite som musk (mysk, vad det nu heter).

• Svar på tråden Smärta i äggstocken
  • Anonym (AJ!)

Det gör för övrigt ont i livmodern till och ifrån också, men inte lika ofta som i äggstocken.

• StoraD

jag har haft en infektion, och då hade jag ont... jag tycker du ska kolla upp det om du är orolig. det finns ju en ökad risk för infektioner efter mf, och om det är en infektion så är det ju ingen fara alls om den blir behandlad - du får antibiotika i 10 dagar o sen är det över!

• Anonym (AJ!)

LillaD: Tack för ditt svar! Jag ska ringa imorrn och höra mig för.

• StoraD

Ja, gör det! lycka till - och kram!

• Anonym (A)

Jag har ingen erfarenhet av mf så jag vågar inte gissa vad du lider av. Däremot har jag erfarenhet av en graviditet och väldigt sen abort förra året.

Då jag var gravid (utan att då veta) hade jag superont i äggstockarna. Det högg och höll på varje dag i några veckor, vilket en kväll blev värre, så att jag låg på soffan och grät! Iväg till gynakuten. Blev undersökt med ultraljud och gjorde gravtest. De såg inte att jag var gravid. Kort efter det flyttade jag och pojkvännen isär. Därav att det blev en sen abort - jag trodde ju inte att jag kunde vara gravid! Något för alla att tänka på kanske... usch.

Detta med smärta i äggstockarna har jag haft sedan jag var runt 17 (nu är jag 25). Första gången trodde läkarna att det var blindtarmen. Sedan trodde de att det var någon inflammation. Vad det än var finns det kvar, och får sina utbrott ibland. Gjorde en lapraskopi 2002, eftersom endometrios var troligt. Dock hittade de ingen förklaring.

Senast för några veckor sedan fick jag tillbaka det då vi låg i soffan och tittade på film. Kände att det högg, trodde att det skulle gå över. Men när jag reste mig kunde jag inte stödja på höger ben, så ont gjorde det! Och väldigt ont när jag kissade (men inte alls på det sätt man har ont när man har urinvägsinfektion).

ursäkta denna långa utvikning som kanske borde vara en egen tråd, men ville dela med mig vad gäller problem med äggstockar! Vid det här laget kanske du har blivit undersökt igen och kollat upp vad det var som var fel?

Många kramar till dig, hoppas att du mår bättre!

"A"

• Anonym (AJ!)

A: Tack för ditt utförliga svar!
    Jag har aldrig haft ont såhär förut, men jag tycker det är lite lugnare idag. Jag vill liksom inte "störa" läkarna genom att ringa nu när det inte gör lika ont längre.

Jag hängde inte riktigt med när du berättar om första gången du blev gravid, testade du positivt efter att du varit på kvinnokliniken eller hur visste du att du var gravid?

Jag kollde ett gravtest imorse igen för jag kan inte få bort oron om utomkveds, men det visade minus.
    Jag har BIM nästa fredag om min cykel har kommit tillbaka direkt efter missfallet. Jag ska testa igen då för att se om det kan vara en ny graviditet som spökar.
    Får jag mer ont så ringer jag gyn, men just nu känns det ganska lugnt.

• Anonym (A)

Jag gjorde ett test hemma, på så sätt fick jag klart för mig att jag var gravid.. men det var lång tid efter det att jag undersökts på gynakuten. Dumt att det blev så, önskar att någon sagt till mig att "man kan få så här ont i magen på grund av en graviditet, gör ett nytt gravtest om någon vecka".

Bra att du mår bättre!

• Anonym (AJ!)

A: ok, då är jag med. Jag ska testa igen om en vecka så får vi se om det är orsaken.
    Men har du fortfarande ont ibland alltså?! Jag får också ont när jag kissar ibland. Det värker där nere där jag antar att äggstockarna sitter. Men jag har inte så ont som du beskriver.
    Det kan ju inte vara blindtarm eller nåt för den skulle inte kännar på båda sidorna.
    Fungerar det med värktabletter då?

• Anonym (A)

Testa för säkerhets skull, det är ju bättre att göra det en gång för mycket.

Brukar inte ta värktabletter mot det här med äggstockarna. Det brukar gå över på några timmar när det gör skitont. Men kan sedan hugga varje dag i flera veckor - det märks men inte så att man inte kan jobba eller fungera normalt, alltså. Avhåller mig hellre från värktabletter än äter dem varje dag i lång tid, vilket jag ju annars skulle få göra. Kanske tror jag inte så mycket på dem eftersom jag inte upplever att det hjälper mot mensvärk särskilt mycket!

Nej precis, blindtarm har man ju bara en, så det känner jag mig säker på att det inte är.

Även om det går att leva med de besvär man har är det alltid skönt att få veta vad det är, eller hur? Så att man slipper oroa sig för vad det är, eller om det är något farligt. Det är som sagt alltid bättre att ta väl vara på sig och vara på den säkra sidan.

Om det nu inte är ett utomkveds eller ny graviditet och smärtorna inte ger sig, funderar jag på om detta med onda äggstockar inte kan ha med hormoner att göra? Jag har dock aldrig satt mina problem i samband med ÄL. Ska nämna att jag hade detta även då jag åt p-piller, då har man inte ÄL vad jag har förstått.

Har du alltså haft ont tidigare där du känner det onda nu?

• Anonym (AJ!)

A: jag har inte haft så här förut, i alla fall inte så länge. Det är möjligt att de huggi till där någon gång, men då har jag nog tänkt att det var någon slags konstigt håll. Jag har ätit p-piller så länge jag kan minnas och blev gravid direkt (det som slutade i mf).
    Jag kanske skulle ta och ringa ändå, och i alla fall höra om de har några förslag på vad det kan vara..
    Tack igen

• StoraD

snälla ring, det är aldrig bra när man har ont!!! vi är inte läkare, så ring nu!

• Anonym (AJ!)

lillaD: Jag har ringt Hon tyckte inte att det lät som att det var någon fara, utan jag skulle återkomma om jag fick väldigt mycket ondare.
    Idag känns det inte alls mycket, bara som om någon nyper mig med hyfsat liten styrka.

Svar på tråden Smärta i äggstocken