• Stellamum

Hur koppla bänkdiskmaskin till denna blandare?

Vi har äntligen köpt oss en diskmaskin, hurra! Ivriga som vi är vill vi inte vänta utan koppla in den nu! Den finns något som vi tolkar som uttag för disksmaskin på blandaren, någon som vet mer säkert än vi?!?
    Se bilder på blandaren:

www.familjeliv.se/krypin/stellamum/gallery/phpbpmlre_thumb.jpg

• Svar på tråden Hur koppla bänkdiskmaskin till denna blandare?
  • Stellamum

Inga rörmokare bland morsorna här ??
    Jaja, det var ju värt ett försök!

• Venusmannen

Bilden är så väldigt liten att det är svårt att se detaljer på blandaren.

Alla modeller har inte någon diskmaskinsanslutning.
    Finns det någon avstängningskran?

• Stellamum

Om du går in i mitt galleri ser du bilden betydligt bättre, jag vet inte varför den blev så liten?
    Ingen ballofixkran på blandaren nej...

• Venusmannen

Det skulle ju kunna tänkas vara möjligt med någon tillsats/vred på framsidan kanske, där den stora "skruven" sitter.

Hur ser det under diskbänken?
    Verkar det finnas något extra, förberett anslutningsrör för diskmaskinen?

På vår blandare går det tre rör upp från undersidan. Kallvatten in, varmvatten in, och till diskmaskin ut.

• 201201232

Det brukar kunna finnas ett uttag på baksidan eller framsidan av sådana blandare och då måste man köpa till en liten koppling och sätta på. Ta kort och gå till en återförsäljare av VVS-grejer.

• Stellamum

Tack snälla båda två!
    Vilka resureser det finns här, väldens bästa nätverk!

• Bondbruden

Jag tror inte att det är någon extra anslutning på din blandare, det brukar vara ett litet vred på fram eller baksidan på dem.

Är det en bänkdiskmasin eller vanlig?

Om det är en vanlig får du nog koppla in dig på undersidan av diskbänken (stänga av huvudkranen osv), är det en bänkdiskmaskin så har du ju avstängning i skruvarna som syns på bilden från baksidan av blandaren.

Men att ta kort på sin blandare och knalla in hos rörisen är en bra metod som jag har praktiserat själv.

• Bondbruden

Det stod ju i titelraden B-) att det var bänkdiskmaskin...

Jag tror att du måste köpa en koppling och sätta in mellan avstängningsnippeln och blandaren. Då måste du nog ha något mellanlägg även på andra sidan för att blandaren ska hamna rakt.

Men som sagt bilder och rörisen kan ge dig bra råd.

• Angel80

Man kan också om ni inte vill ha den inkopplad permanent, köpa en tillsats och sätta på där vattnet kommer ut och skruva på slangen varje gång man skall diska. så slipper man ha slangen synlig till vardags, problemet blir då å andra sidan att man inte kan ta vatten ur kranen i köket medans maskinen är igång, el rättare sagt då den fyller, sen kan man ju alltid skruva av slangen bara man kommer ihåg att skruva på den igen så att den kan fylla och skölja.

Kanske inte det ultimata, men det funkar ju också.

Jag anar ugglor i potatisåkern och har många bollar i elden.
  • 201201232

Angel80,
    Du vet att det där kan leda till kraftiga vattenskador va? Det är nämligen så att pipen på kranen inte alltid sitter fast tillräckligt bra för att klara det tryck som uppstår när du spolar för fullt och diskmaskinen stänger sitt vattenintag. Detta kan då resultera i att kranens pip lossnar och vattnet sprutar rakt upp. Då tar det inte lång tid innan man har en rejäl vattenskada...

• Venusmannen

Den typ av koppling som Angel80 skriver om bör ju aldrig användas utan konstant uppsikt.

• Angel80

som jag sa... kanske inte det ultimata, men det funkar ju.

• Angel80

Hade förövrigt ingen aning om att det var farligt att göra så, isf hade jag ju inte tipsat trådstartaren om det.

Hade en topmatat tvättmaskin som jag kopplade på så för mååååånga år sedan och det gick alldeles utmärkt, men det är å andra sidan inte roligt om olyckan skulle vara framme.

• Stellamum

Angel80:
    Vi hade en sådan variant när jag var liten med, funkade då iaf! Så tack för tipset men vi var ute efter en mer permanent lösning.
    Har skickat iväg karln till rörshopen nu utrustad med foton så det löser sig nog!

• Stellamum

Snuttepuffan:
    Du har alldeles rätt, koppling med ballofixavstängare är beställd och på väg, vi lääängtar! *svär att aldrig handdiska ett endast glas till*

Svar på tråden Hur koppla bänkdiskmaskin till denna blandare?