• Stora

"smitta sitt barn med vattkoppor" hur skulle ni resonera??

Hej!
    Fick veta idag att min pappa antagligen fått bältros. Vi skulle dit i helgen men vet inte hur vi ska göra...
    Ella 2½ har haft vattkoppor o även vi vuxna alltså kan vi inte bli sjuka. Bältros smittar ju inte förutom till de som INTE haft vattkoppor som får det då. Edvin 7 ½ månad har ju inte haft vattkoppor. HUr skulle ni göra? Med störta sanolikhet kommer han ju ändå få det någon gång under sin uppväxt, . Ella var 3 månader då hon fick vattkoppor - vi vet inte vart hon blev smittad. Hon belv jätteprickig men verkade inte ha "ont" av det.
    Är det fel att "medvetet" smitta sitt barn? det är ju inte säkert att han blir smittad? Hur hade ni gjort? Är han för liten? Ella var som sagt 3 månader men man kan ju reagera olika.
    Jag vet ju flera som medvetet träfffat just vattkoppsjuka för att få det och bli av med det...

Victoria - Ella och Edvins mamma
  • Svar på tråden "smitta sitt barn med vattkoppor" hur skulle ni resonera??
  • Rigmor Mortis

När jag fyllde år en gång som liten, vaknade jag på min födelsedags morgon och hade fått vattkoppor. Mamma fick ringa runt till alla som skulle komma på kalaset, och alla ställde in - utom en läkare vi kände. Han frågade om han fick skicka alla barnen, även sonen som inte var bjuden, just för att de skulle få det så tidigt som möjligt. Så, nej, jag tycker inte det är fel, duger det för en doktor så duger det för mig

• Gnosis

Jag har medvetet smittat alla mina tre barn när de var små. Av anledningen att det blir så mycket lindrigare när de är små! Blir inte lika många koppor och de kliar inte sönder massa och får ärr..

Men jag skulle nog faktiskt känna mig lika tveksam som dig i det här fallet. Bältros känns så mycket mera aggressivt som sjukdom - fast det är samma smitta! Fånigt, ja jag vet. Är man mamma så ingår en viss dos hönsighet! *s* 
  • Me 86

min mamma smittade min lillebror med flit när han var liten, tog med han till en kompis vars barn hade det, han var kanske 1 år... Nu har han haft det iaf... slipper han det nå mer!

• Sanna73

Vet många som "smittat" barnen tidigt när chansen getts. Jag hade nog åkt och inte tyckt det var en nackdel om sonen fick det. Dessutom är det ju en fördel om han får det när någon ändå är hemma med honom och är föräldraledig eftersom det kan ta lite tid innan de blir friska igen.

• Dixie

jag hade nog kunnat tänka mig att göra det, för någon gång ska de ju ha vattenkoppor!

• niiile

Oddsen att bältros smittar barnet som ej haft vattkoppor är inte så stor..

Mycket större chans/risk om det var någon som hade vattkoppor.. men det var ju inte frågan.. Det beror väl lite på..

Är det inte så att det är lindrigare ju yngre man är?

Oddsen att drabbas = liten
    Inkubationstiden är väl upp till ~två veckor

Så frågan är vad ni gör om två - tre veckor.. "kan/vill" ni ta en ev. sjukperiod då?

• Jeladim

Min mamma skickade runt mej som lekkamrat till mina kompisar när de hade barnsjukdomar när jag var liten. Jag har haft allt, är jätteglad över det! (även om jag tyckte att hon var dum då..)

• Rosa Helenae

Jag skulle aldrig smitta mina barn medvetet! Inte efter vår sommar då jag gick höggravid och båda mina tjejer 2 och 4 år fick vattkoppor. Båda fick det rejält och vi var inne på infektions kliniken med lilltjejen för hon hade blåsor precis överallt. Hon fick massor med ärr och mådde otroligt dåligt. Jag vet att alla resonerar olika men efter det vi gick igenom i somras så skulle jag gärna stå över. Visst det kan bli lindrigt men jag skulle inte våga chansa.

• myskatt

Stiko
    Fast ts son kommer ju inte få vattkoppor.

Jag skulle medvetet kunna smitta Tilde om det inte vore för det fakum att jag själv inte haft vattkoppor . Hon börjar snart fsk så nån gång lär vi båda drabbas.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
Svar på tråden "smitta sitt barn med vattkoppor" hur skulle ni resonera??