• cissi24

att beordra övertid 1/5 timme innan

man går hem.
    Får man göra så???
    Jobbar på kundtjänst. Jag tycker att man ska varna dagen innan om det går. Iallafall samma morgon.
    Skulle jobba till 20 igår, men halv 7 kom de och sa att det var en timmes beordrad övertid.
    Alla blev skit sura.

Ringde och skulle fråga på HTF men eftersom jag inte är medlem där ännu, fick jag mig bara en stor utskällning att man bara får ringa om man är medlem.

Så där för tänkte jag fråga här i stället, förhoppningsvis är ni trevligare än den förba**ade kä**ingen på htf

• Svar på tråden att beordra övertid 1/5 timme innan
  • Dahlia

Jag har ingen aning om man får göra så. Men det låter ju vansinningt tycker jag!

• syd

Hmm 2 saker.. är du lika förbannad på att du inte får ringa och klaga på konsums prylar på ica??
    och beordrad tid existerar inte i min värld...tro mig dom ha försökt.. det finns ingen på mitt företag som har orderrätt

• cissi24

Har bara jobbat på mitt jobb sen i oktober. Man vill ju inte vara besvärlig får då kanske man inte får vara kvar.

Alla som jobbade igår hade en timmes övertid. Vi hade inget val.

De som jobbar för ett bemanningsföretag slapp jobba..

• Heidi1
    syd skrev 2006-11-30 09:21:02 följande:
    Hmm 2 saker.. är du lika förbannad på att du inte får ringa och klaga på konsums prylar på ica??och beordrad tid existerar inte i min värld...tro mig dom ha försökt.. det finns ingen på mitt företag som har orderrätt
    du vet att om man inte går in o jobbar om dom beodrar en så e det = arbetsvägran
  • Heidi1

er chef kan inte beodra in dom från bemaningsföretgatet efter som er chef e inte deras chef

• Charlott29

Jag vet inte vart jag har hört det men jag har hört någonstans att om det är berordrad övertid så ska man säga till en tid i förväg?! Det måste man ju kunna kolla upp någonstans...

• cissi24

Jag vet det. Men det jag undrar är om de får göra så här med så kort varsel.

• Heidi1

ibland kan man inte veta i förväg om man behöver beodra in någon.sen vet jag inte hur det e på dn arbetsplats om man kan veta det i förväg om man behöver beodra el inte

• Morbid Mistress

Det beror på vad kollektivavtalet säger. Säger kollektivavtalet det är ok att beordra in så har man skyldighet att jobba och då brukar det även stå att man har rätt till kval. övertid. under den tiden. Är det ok att beordra in så brukar det inte heller vara någon speciell varseltid som gäller utan det kan bli även på ledig dag att man blir beordrad att jobba.

• syd

cissi.. arbetsvägran blir det om du vägrar utföra ett jobb under arbetstid..vad du gör på din fritid har dom inte med att göra
    skulel dt bli arbetsvägran om du hade en tandläkartid/hämta barn osv??

Svar på tråden att beordra övertid 1/5 timme innan