• cissi24

att beordra övertid 1/5 timme innan

man går hem.
    Får man göra så???
    Jobbar på kundtjänst. Jag tycker att man ska varna dagen innan om det går. Iallafall samma morgon.
    Skulle jobba till 20 igår, men halv 7 kom de och sa att det var en timmes beordrad övertid.
    Alla blev skit sura.

Ringde och skulle fråga på HTF men eftersom jag inte är medlem där ännu, fick jag mig bara en stor utskällning att man bara får ringa om man är medlem.

Så där för tänkte jag fråga här i stället, förhoppningsvis är ni trevligare än den förba**ade kä**ingen på htf

• Svar på tråden att beordra övertid 1/5 timme innan
  • Heidi1

jag vet att innom vården får man beordra in med kort varsel men d e ju en annan sak när det handlar om människor

• Charlott29

Är det inte lite dålig planering av företaget att behöva beordra övertid 1.5 timma innan? Vad är det som inträffar så en hel avdelning ska jobba över med 1.5 timmas framförhållning?! Låter ju heltokigt... tycker jag!

• cissi24

Det kan de veta innan.
    Vi har senare lagt våra tider pga det ringer mycket på kvällarna.

Tycker att har man redan offrat sig och jobbar senare än vad man ska från första början så kan de allt låta en va..

Kommer stanna kvar eftersom jag trivs med mitt jobb förutom ang detta

• Heidi1

jag hade nog blivit mer sur på HTF o sagt till ok men nu blir inte jag medlem hos er som jag hade tänkt

• Morbid Mistress

syd

Har man rätt att beordra in enligt kollektivavtal blir det arbetsvägran om du inte lyder, även utöver ordinarie arbetstid. Det är i princip bara om du är sjuk som du kan slippa undan. När det gäller tandläkartider så är det inte något giltligt skäl att väga men arbetsgivaren kan bli skyldig att betala eventuella avgifter som du drabbas av. Det brukar även vara underförstått att man beordrar inte in ensamstående m.fl. som har svårt med barnomsorg.

• cissi24

Tydligen hade de diskutterat övertid redan sen tidigt på morgonen, fast över våra huvud så klart.

Kunde de inte klämt ur sig det redan då.
    Blir så arg, inget bra sätt att starta morgonen på.

Tror att jag fick nog av htf kä**ingen

• syd

Helmic.. vems kolektivavtal?
    Ts är tydligen inte organiserad vad gäller då? :)

• Morbid Mistress

syd

Även om man inte är organiserad följer man gällande kollektivavtal på arbetsplatsen.

• syd

Helmic.. vi har 4 eller ev 5 olika kollektivavtal där jag jobbar

• Morbid Mistress

syd

Då är det det kollektivavtalet som går under den branch/yrkeskategori man tillhör som gäller.

• syd

Helmic...då finns det 3 att välja på :)

• Morbid Mistress

syd

Hur menar du. har arbetsgivaren kollektivavtal med tre olika eller är det dina arbetskamrater som är medlemmar i tre olika fackförbund?

• syd

vi har 5 olika fackförbund på arbetsplatsen och 2 av dem organiserar kollektivanställda och 3 av dem organiserar tjänstemän... så välj själv... :)

• sommartorpet

Oavsett hur många kollektivavtal det finns så tillhör varje tjänst ett givet avtal. Vi har för tjänstemän avtal både med SIF och Ledarna men naturligtvis följer bara projektledarna reglerna i Ledarnas avtal och administratöererna SIF:s avtal. huruvida någon sedan är oorganiserad eller medlem av annat fack får inte jag fråga om och har heller ingen betydelse, det är bolagets skyldighet att följa de regler som det skrivan avtalet säger.

• cissi24

Fick igår reda på att det var fel att vi skulle jobba övertid.
    Under Chefen som sa till oss hade fattat det fel, det var helt frivillig övertid.

Skulle inte ske igen, känner mig nöjd för då hade jag rätt

Svar på tråden att beordra övertid 1/5 timme innan