• RosaPantern

konstig fråga kanske.. Omega3 + Trombyl

Hejsan hejsan !! Tror ni att att det påvekar att man äter omega 3 + Trombyl??. att omega 3 slår ut Trombylen, ja att Trombylen inte gör sin verkan pga omega 3... har ätit omega 3 ett bra tag nu och vill inte sluta tvärt heller.. ja det är en konstig fråga!! men man blir lite konstig när man ruvar oxå..

kram RP

* * * Ruvardag 6 * * *
  • Svar på tråden konstig fråga kanske.. Omega3 + Trombyl
  • Peki

Nej, Omega-3 slår inte ut Trombylen, den förstärker den.
    Trombyl brukar man ta för att det är blodförtunnande, och Omega-3 har bl a en blodförtunnande effekt.

Är det läkaren som ordinerat Trombylen inför IVF?
    Hur du ska göra beror lite på tycker jag. Hur många Omega-3 tabletter tar du? Om det är många kanske du inte behöver Trombylen.

Omega-3 är bra för en väldig massa saker, bl a för blodfetter och hjärnan. Det är även bra vid IVFer, framför allt om man har endometrios. Forskning har visat att Omega-3 är bra mot autoimmuna sjukdomar vilket endo är. Det verkar antiinflammatoriskt och hämmar ett förhöjt antalet NK-celler som man ofta har vi autoimmuna problem.

Jag skulle tro att det här är något soom Chokladrosen har koll på . fast hon brukar hitta till de flesta omega-3trådar så hon hittar kanske hit också på egen hand ( ).

Det finns en del trådar om omega-3 och fertilitet. Jag ska leta fram dem.

• RosaPantern

Oj tack Peki.. du har ju hjärnkoll ang Omega 3 omega 3 äter jag för att jag är så dålig att äta fisk, även har hört att det är bra för leder.. jag tar 3/dag.  sedan så fick jag Trombyl nu när vi gjorde våran ivf i Umeå. 75 ml/dag..

tack för att du svarade oxå

• zezz

Hej!
    Jag har en fråga till er som har koll på omega-3. Jag har precis börjat äta detta eftersom jag är dålig på att äta fisk. Köpte ACO Omega-3 Forte på apoteket. Ska göra IVF i jan, börjar spraya 15/12. Men blev förvirrad då jag läste på burken att "användning vid graviditet kan inte rekommenderas"... Ska man alltså inte äta detta när man försöker bli och/eller är gravid? Jag som trodde att det var så bra!

• RosaPantern

zezz.. ja tror att  om du blir gravid ska man sluta.. men är osäker.. kanske någon annan kan svara ???

Peki kanske vet??

• Peki

zezz: Jag vet att det står så på burken (jag äter det själv) däremot fattar jag itne varför de skriver så för jag har inte hittat något om att det ska vara farligt.

Jag har däremot hittat forskning om att det är bra för gravida att äta Omega-3. De har bl a provat att ge gravida från v 30 omega-3 tillskott och det minskade antalet prematurfödslar t ex. Jag har skrivit lite om vad jag hittade med länkar i en av de trådar jga tipsade om. Jag ska se om jag hittar ngåot på svenska också som är lite lättare att förstå.

(*Ser mig om efter Rosen* Var är hon, är hon sjuk kanske? )

• ellet

Det finns numera en Omega3 på apoteket för gravida såg reklamen på TV härom dagen!!

Lycka till!

• ChokladRosen

peki gumman,, jag tror du har klämt i det som behövs här i tråden ..hihihi

TS,, Trombylen äter du ju bara "oftast" under själva ruvningen för att sluta då man fått ett plus.

Så jag tycker inte att du ska sluta med Omega-3 bara för att du tar Trombylen.
    Båda har en blodförtunnande effekt. Trombylen börjar verka direkt men jag har för mig att jag sett att Omega-3 tar det lite längre tid för kroppen (blodförtunningen nu ) tar lite längre tid för kroppen att reagera,, eller hur jag ska skriva det .
    Jo du,, nog gör Trombylen sin verkan fast du äter Omega-3 dom slår inte ut varandra.(nu har du ju ätit Omega en tid så den fungerar som blodförtunnande,,jag anser det inte som att du behöver Trombylen,,men nu är jag ingen läkare,,,så fortsätt du att ta båda)

Jag vet att jag har skrivit i en gammal(hittar inte den tråden tyvärr, det finns ju miljoners Omega-trådar ) tråd att Trombylen & Omega-3 slår ut varandra, men det stämmer inte, där hade jag lite fel. Men det var ibörjan då jag kom ikontakt med Omega-3...

zezz,,,Kolla om det står "LEVERFISKOLJA" för det ska man INTE äta då det innehåller tungmetaller som är farligt för fostrets utveckling.
    Mitt råd är att du går till en hälsokostbutik för att köpa Omega-3, eftersom att det finns en hel uppsjö av dessa märken ..
    Omega-3 är bra för fostrets utveckling i magen,, kolla denna länk,,

www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,708783,00.html

Sedan om man tar andra hälsokostpreparat så kolla om dom är OK att äta isamband med en graviditet. Vissa är det vissa inte.
    Men hälsopreparat går alltid att blanda,,men att man ser till att ta dom med ca:2-3tim mellanrum så kroppen hinner ta upp det den ska.
    De flesta hälsopreparat tar mellan 3-6mån för kroppen att märka någon skillnad (dessutom är vi alla olika så vi reagerar olika på preparat också )..

• RosaPantern

Halloj.. men vad bra att du kom hit chokladRosen och förklarade ett och annat Då kan jag vara lugn.. Då knapprar jag vidare på mina Omega3 och även trombylen.. och bara hoppas på att det ordnar sig nu då...

Ni är så snälla o Hjälpsamma... Tack Tack !!!!

• zezz

Tack snälla alla för all info! Det står bara "fiskolja" på burken, men jag känner mig osäker på om den sorten är ok ändå.. Ska nog gå till en hälsokostbutik iaf och kolla, eller på apoteket om sorten för gravida som ellet skrev om. Jag käkar dessutom 2 tabletter "mitt val kvinna"/dag, så det var bra rosen att du berättade att jag inte ska ta alla hälsopreparat samtidigt :) Tack!

• Peki

zezz: Kolla vad det står på graviodburken jämfört med vanliga burkar. Det kan vara så att skillnaden bara är att de ahr tillsatt lite andra saker som är bra för gravida, t ex folsyra. De får du ju redan i dig via "Mitt val".

Det är onödigt att betala extra för ngåot du inte behöver

Svar på tråden konstig fråga kanske.. Omega3 + Trombyl