• twentyone

När kan man ta in julgranen?

Innan hade vi plastgran men nu har vi köpt hus och därför har jag snöat in på att vi måste ha en riktigt gran. Men jag är helt nollad vad gäller den biten.

Vanligtvis brukar jag sätta upp julgranen till första advent men det kan man väl inte med en riktig? då hinner den väl "vissna" eller tappa alla barr eller något? vill inte ha en naken gran på julafton

Har sett att dom redan börjat sälja julgranar.
    Men sen vill jag inte vara för sent ute heller, då kanske det är så utplockat?

Hur gör ni. har ni några andra tips för hur granen ska hålla sig fin?

//Julknarkaren

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
  • Svar på tråden När kan man ta in julgranen?
  • Mamma Mysig

Det finns nog granar att köpa redan nu för att en del vill ha ute gran till advent

Innegranen är bra att ta in några dagar kanske en vecka innan jul, så den får liksom vänja sig vid temperaturen innom hus innan man klär den och vattnar den,

Men jag är inte säker , jag brukar inte fixa utan bara se på

• Coursell

Gah...man får väl inte klä granen innan den 23 dec ...bara min åsikt.

Vet inte hur länge de håller inne, jag brukar glömma vattna mina så de håller knappt till nyår Plastgran nu för tiden med andra ord.

• Velvet Ås

Låt granen stå i ett förråd eller liknande för att den inte chockas av den varma innetemeraturen och tappa alla barren. Vattna mycket och lägg en sockerbit i vattnet.

De flesta brukar nog ta in granen och klä den någon dag innan julafton. Jag tar in min vid lucia, jag har den hellre fin innan jul och slänger ut den efter nyår än att ha den långt in i januari. Sen är det ju så mysigt med gran också. Att ta in och klä granen till advent är det nog inte många som gör.

• twentyone

Velvet Ås: Pervis min åsikt! Efter jul är det inget roligt, Då brukar allt åka ner här hemma. Men ska man köpa granen innan Lucia exempelvis, om man vill ha upp den till Lucia, och ha den tex på den inglasade altanen några dagar för att "vänja den"?

man ska alltså inte ta den utifrån och in med en gång?

Ska man vattna hela tiden, man kan inte övervattna den?

Tack för alla svar, ska man ha socker i vattnet hela tiden också?

Haha...jag dödar mina kaktusar....*Mummel*

• Mamma Mysig

Vatten i hela tiden , man kan även göra som med snittblommor såga nytt snitt så den suger bättre

• twentyone

ohoh..det verkar komplicerat? SNITTA?
    Nu blir jag nervös.

Haha...jag och växter...hrmm

• Mamma Mysig

Ta en såg och såga snett längst ner i granen så det blir ett nytt "snitt" går även att såga rakt, men sågar man inte av den så suger den mindre vatten

• sherlock

Jag ska köpa en jugran (plast) i morgon så vi kan njuta av den till 1a advent. Vi åker till sverige den 20e Dec så tänkte att vi börjar med granen redan nu så vi får lite julstämmning här i regninga watford

Har för mig att man ska ge granen vatten några gånger i veckan och att min mamma alltid lade en sockerbit i. Tror nog att en del börjar med "riktig" gran redan nu, speaciellt om de ska resa bort till jul?

Svar på tråden När kan man ta in julgranen?