Min sambo, en som begriper
Fan vad jag är lycklig!!
För att jag har en partner som kan tänka förnuftigt och se en helhet. Som inte fokuserar på hans, mitt, ditt och vårt.
Jag har blivit så illa berörd av flera inlägg under en period nu, speciellt idag. Styv/bonusbarn får inte vara med på familjefoton, styv/bonusbarn får inte hålla, bära & pussa på nya syskon, styvbarnets bio ska ta all ansvar och styv/bonusföräldern behöver knappt säga Hej, god morgon eller god natt för det är ju inte hennes/honoms barn.
Jag hade två barn när jag och sambo träffades, han hade inga själv. Vi var nöjda med det och hade inga planer eller önskan om att skaffa nått gemensamt. När jag och mina två barn flyttade in hos sambon blev vi EN familj. En familj som hjälps åt med alla sysslor, plikter och glädjeämnen. Det var ingen diskussion om vem som skulle stiga upp med barnen eller vem som skulle lämna hos dagmamman eller hämta. Den som hade tiden gjorde det. Mina skola började kl 8 så det var naturligt att jag steg upp med barnen, sambon börjar först jobba kl. 11 så han lämnade sonen hos dagmamman, varför skulle sonen tvingas upp jättetidigt när sambon ändå var hemma? För att det är MITT barn?
Iaf så böjade barnen fråga om småsyskon, de ville ha ett. Både jag och sambon sa bestämt Nej! Men ett litet frö såddes och tillslut ville vi med så det kom en lillebror. Idag stiger sambon upp med storasyskonen och ser till att de får frukost och kommer iväg så jag får sova lite då eftersom Lillebror inte sover så bra på natten. Han skjutsar dottern på ridning varje vecka. För jag är trött.
Han anser inte att han gör detta av tvång, han gör detta för att vi är EN familj med 2 vuxna och 3 barn. Han säger själv när folk frågar att han har tre barn. Ibland så får han tillägga när folk ser skeptiska ut att han iofs bara gjort det ena men att han ändå har 3 barn.
Visst är mina 2 äldsta barn mitt huvudansvar, finns det svåra beslut att ta kontaktar jag barnens biopappa så tar jag och biopappan det beslutet ihop. Min sambo tilltalas vid namn och har aldrig gått in för att ta över rollen som pappa men på nått sätt har det blivit så ändå. Mina barn har 2 pappor och 2 mammor och det är bara nått de kan vinna på. (X:ets nya är också en förnuftig person)
Min äldsta son sa häromdagen. Mamma?? När lillebror blir äldre, tror du han kommer veta att vi har olika pappor då? Jag svarade. Ja det är ju ingen hemlis. Du åker ju till din pappa ibland och är hos honom så det är klart att lillebror kommer veta det. Jag frågade: Varför undrar du det? Svaret blev: Kan vi inte bara säga att bounspappa är min pappa med så blir han inte förvirrad.
Ja vad säger man? *S* många tankar från en 6-åring som har en hysfad biopappa och en kanon bonuspappa. Men om han blir förvirrad och undrande hur blir det då inte för alla dessa barn som har en styv/bonusförälder som inte gillar barnet. Som inte tänker längre än näsan räcker och gör skillnader på biobarn och bonusbarn.
Jag vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget annat än att tacka min sambo för att han är en underbar människa och tala om att det faktiskt finns bra bonusföräldrar som inte gör skillnad, som faktiskt är med och ser alla oavsett härkomst som medlemmar i EN familj.