• ominte2

Korrigerad ålder

Hur vet ni att ni ska korrigera åldern? Har neo sagt det? Till oss sa dom inget..det enda är att bvc har sagt att man får räkna med att utvecklingsfaserna kan komma något senare..ska vi korrigera åldern tro? Natalie är född i vecka 35+1 och vägde 1730 g, 44 cm . Nu är hon 7 veckor och väger 3200 g 52 cm lång..

• Svar på tråden Korrigerad ålder
  • polly79

Alltså man korrigerar ju inte åldern på riktigt....Min är född nio veckor för tidigt och han fyller ju därmed år i mars och inte i maj...Vad det så du menade? Jag tänker bara korrigerat när man tänker på utvecklingsfasen, men det är ju inte så viktigt egentligen och ingen man "ska" göra. Bara bra att ha i åtanke helt enkelt, så att man inte börjar jämföra med andra barn som är födda i mars. Vad gäller mat och vaccination är det okorrigerat som gäller ( enligt BVC). Han har ju varit ute ur magen lika länge som andra marsbarn.... Nej, det är inget Neo lärde ut, som sagt. I och för sig så har han en egen liten kurva som han följer vikt och längdmässigt i BVC-journalen, men jag tror han är ikapp alla andra 8månaders nu...

• ominte2

ok.så mat och dyligt ska man alltså inte korrigera? Jag blir bara inte riktigt klok..för alla med prematutbarn säger hela tiden här att dom är si och så gamla okorr och korr... undrade mest vem som har talat om för dom att att åldern skall korrigeras..

vår tjej är ju född 5 veckor förtidigt, vet inte riktigt om det räknas som prematur..men hon vägde ju bara 1730 g..så liten var hon iallafall..men jag tror också att hon snart är ikapp dom andra i vikt och längd..

• Långbenopluto

Eftersom din dotter "bara" är född 5 veckor för tidigt så tycker jag att du ska ringa till neo där ni låg och fråga dom hur du ska se på din dotter när det gäller hennes ålder
    Då får du bäst svar!

Min son kom 10 veckor för tidigt. Och vi ska korrigera ålder när det gäller hans utveckling som ex sitta, gå osv.

Ha det bra!

• bumbi

till oss sa dem att vi skulle korrigera vår dotters ålder då det gäller utvecklingen (men BVC sa att det gällde maten oxå...) och vår tjej är född i v.32+6
    Så hon är född i mars men utvecklingsmässigt skulle vi kolla på majbarnen... Nu har vår tjej kommit ikapp massor när det gäller vissa saker så jag korrigerar inte så mycket, men på BVC gör dem det. När vi var där på 6 månaders koll (gick när hon var 7 månader - då var hon alltså 5 månader korrigerat -hängde ni med?? ) så frågade läkaren om hon hade börjat försöka rulla runt ännu, då fick jag förklara att Linn gjort det ett bra tag och att hon t.o.m satt helt själv sen en månad tillbaks... Så nu korrigerar dem inte lika mycket när de insett hur bra det går för henne. Men storleksmässigt är hon fortfarande liten och går inte upp så mkt i vikt

• S vali s

Vår dotter är född i v.31+0, vid våra återbesök på neonatalmottagningen har hennes läkare, sjukgymnast o vid ett tillfälle även neurologen gjort div tester o kollat hennes motoriska/sociala utveckling - då har man gjort bedömningen att ngn korrigering inte är nödvändig utan att hon följer sina jämnåriga utvecklingsmässigt.

På bvc korrigerar dom henne hela tiden, dvs läkarbesök o tex BOEL testet har gjorts efter hennes korrigerade ålder eftersom vårt bvc anser att alla prematura är sena i sin utveckling *gäsp*

Den late får brått när det blir kväll
  • Tingelsvanzen

Vår dotter är född 35+5 och är alltså bara lite tidig. Hon tycks ha kommit ifatt på alla vis, men precis som har skrivits tidigare i tråden bör man inte jämföra med lika gamla barn utan barn som är födda då liten skulle varit född.

Vårt BVC trasslar inte till det något särskilt de är bara måna om att både de och vi ska ta det lugnt och försiktigt med henne.

• LeJoNbErG
    ominte2 skrev 2006-11-30 15:34:01 följande:
    ok.så mat och dyligt ska man alltså inte korrigera? Jag blir bara inte riktigt klok..för alla med prematutbarn säger hela tiden här att dom är si och så gamla okorr och korr... undrade mest vem som har talat om för dom att att åldern skall korrigeras..vår tjej är ju född 5 veckor förtidigt, vet inte riktigt om det räknas som prematur..men hon vägde ju bara 1730 g..så liten var hon iallafall..men jag tror också att hon snart är ikapp dom andra i vikt och längd..
    Vad jag har fått höra så är ett bar n prematur om det föds före vecka 37. Vår son föddes i vecka 36+0 och räknas som prematur. Men han var en stor kille: 3095g och 50 cm lång. Men de räknar honom ändå som prematur.
  • triss i tjejjer

Våra tvillingtjejer är också födda i v.35.
    På BVC kommer de att korrigera dem tills de är ca 10 månader gammal...

Jannice - stolt mamma och tvillingmamma till Tindra sep- 03 och Leia & Nova feb -06
  • Misa65

Min kille måste räkna om sin ålder utvecklingsmässigt då han är född 15v för tidigt. Annars stämmer ingenting. Barnen som föddes fullgångentid i mars kan ju sitta och stå nu medans min kille just lärt sig att vända sig. Hans ålder korrigeras bara fram till ca ett och ett halvt år. sedan är han ikapp.Vi gick med i föräldragruppen med barn födda i juni/juli och med dem kan vi jämföra oss.
    Detta med korrigering berättade läkaren på neo. Han sa också att barn födda en månad förtidigt inte behövde korrigera åldern då de snabbt kom ikapp.

Svar på tråden Korrigerad ålder