Ni som läst "Att föda utan smärta" - vad tyckte ni??
Jag läste boken och hade mycket hjälp av den. Hela förlossningsarbetet från öppningsskede fram till utdrivningsskede var i princip smärtfritt för mig. Lustgasen provade jag men tyckte bara den var i vägen och störde min andning så den höll jag mest i handen bara som en sak att krama när jag tog i.
Efter jag läst boken fick jag en otrolig aha-upplevelse och längtade till förlossningen. Lärde mig att kroppen vet precis vad den ska göra och det enda man själv kan göra är att underlätt så mycket som möjligt med avslappning. Det är när man spänner sig och motarbetar kroppens eget arbete som det gör ont. När jag kände de första sammandragningarna på morgonen så började jag med min djupandning och var rejält avslappnad när värkarbetet satte igång regelbundet.
När jag kom in på förlossningen steg jag av hissen med ett leende på läpparna och sköterskorna trodde nog inte riktigt att jag hade etablerade värkar. Själv var jag övertygad om att jag skulle bli hemskickad men det visade sig att jag var öppen 8 cm.
Hade suttit hemma och väntat på att det skulle börja göra ont som alla sa.
Tyckte däremot att det var otroligt fysiskt ansträngande att föda och svettades floder och dan efter kändes det som man sprungit ett marathonlopp. Första gången jag skrek till och sa aj var när hon skulle bedöva mig för att sy.