Ni som läst "Att föda utan smärta" - vad tyckte ni??
Är gravid i vecka 23 och har just lånat hem boken "Att föda utan smärta" och är lite nyfiken på - är det Verkligen så.. att man kan föda UTAN smärta?
Vad har ni för erfarenheter??
Är gravid i vecka 23 och har just lånat hem boken "Att föda utan smärta" och är lite nyfiken på - är det Verkligen så.. att man kan föda UTAN smärta?
Vad har ni för erfarenheter??
Tack tjejer!
Intressant att höra era tankar, alla tycker ju olika..
Personligen tror jag också att det handlar mycket om inställning, vad man föreställt sig innan..
Kanske är det som Linda1976 skriver: att har man trott att man ska dö innan och ändå lyckas slappna av så känns det kanske inte fullt lika jobbigt som man föreställt sig?
Jag hoppas innerligt att jag kan klara mig med andning och avslappning och lustgas, massage och varma bad..
Min mamma födde mig och mina 2 syskon istort sett utan smärtlindring och jag hoppas verkligen att det är lite ärftligt
DaCiss: Inte menar jag alls så att du var sjåpig eller naiv eller något annat i den stilen..
Alla kan säkert inte det, vissa grips säkert av panik och vill hellre dö - det tvivlar jag inte på.
Och jag ser inte ner på dem som tar bedövning, inte alls!
Däremot så är jag övertygad om att förlossningen går lättare om man tränar avslappning och andning innan.
Min mamma "Andades ut" mig och mina 2 syskon.. Hon säger att hon inte skulle klarat sig utan bedövning om hon inte skulle haft något annat att fokusera på, vilket i hennes fall var just andningen..
Det går inte alls att jämföra detta egentligen, men jag drar en paralell:
Jag har sen barnsben haft extrem nålfobi och svimmat vid blotta åsynen av en nål som ska in i min arm.. Har alltid fått ligga ner och gråtit under provtagning (och jag har tagit rätt många blodprov pga allergier och brister i kroppen).
Men sen en dag bestämde jag mig för att jag skulle fokusera på´att andas istället och sen dess har jag inte svimmat en enda gång..
Sen vet jag att en förlossning är en miljon gånger värre säkert än att ta blodprov.. Men alla tycker vi att olika saker är otäcka - vissa svimmar av smärta (som tex förlossning) men kan ha spindlar krypandes på sig utan att bry sig, vissa svimmar av att se spindlar men kanske kan föda barn utan att gripas av panik..
Jag vill bara få fram att alla fungerar vi olika..
Och jag tror att man kan träna bort en överkänslighet för smärta precis om man kan träna bort fobier. Men det är bara min åsikt.
Atjo skriver ovan: "Jag tyckte inte att det gjorde något vidare ont, alls. Jag köpte en CD med avslappningsövningar som jag gjorde någon gång i veckan och jag använde mig av teknikerna när jag födde Alicia. Det här kan låta perverst men när väl krystvärkarna satte igång så var det riktigt skönt ibland!"
Så visst måste vi vara olika?
ELisa: Varför så upprörd?
Om du läst mina tidigare inlägg och följt hela tråden skulle du läst bland annat det som jag skrev till DaCiss:
"jag ser inte ner på dem som tar bedövning, inte alls!"
Jag ville bara veta vilka erfarenheter de som läst boken haft.
DaCiss: No hard feelings
Missförstånd kan lätt uppstå via diskussioner på nätet där man inte kanske uttrycker sig lika lätt i skrift som annars i tal..
Trevlig vecka du också!
Champis: Min mening var att diskutera boken, men sen blev många så upprörda över att jag trodde att det minsann skulle gå att föda utan smärta och det var väl då tråddiskussionen spårade ur..
Zizzla: Sånna solskenshistorier som din vill vi höra fler av. Tack för att du delade med dig!