• blå stormhatt

trist ultaljud- bm en surkärring

Vi var på ul i måndags (första barnet), och var lite spända och förväntansfulla. När barnet kommer upp på skärmen känns det speciellt och min man till sig och ställer en massa frågor(hallå, det är ju första gången man ser sitt barn!!)Varpå, han blir bryskt tillrättavisad av bm som ber honom att inte fråga något "för att det blir så rörigt om två pratar, jag berättar vad jag ser". Orkar inte gå igenom allt, men slutastsen blev att vi höll inne med alla frågor (och nu är vi inte några blyga violer).
    Så, istället för att gå därifrån glada och upprymda så var vi arga och upprörda. Vi var på ul på Akkis i Uppsala. Nån mer som har dåliga erfarenheter?

• Svar på tråden trist ultaljud- bm en surkärring
  • Cia o krabaten

Vad trist för er
    Jag gjorde 2 ul (v18 och v32) åp UAS.
    Hade en bättre och en likgiltig bm, men ingen brysk...
    Har dock hört att folk råkat ut för det där.

• Oliven och Fancyface

Vi måste ha träffat samma!
    Hoppas jag, annars finns det två surmular...
    Vår sa att de brukar ju faktiskt inte titta efter könet, som om vi var typ dom första som frågat. Sen sa min kille att huvudsaken är ju att allt ju såg bra ut. Då säger hon att ja, men man vet ju aldrig säkert, mycket kan gå fel!
    Helt galen!!! Vi var glada ändå så vi tänkte inte ta åt oss av det men när man tänker skulle hon ju kunnat förstöra dagen för oss... Men jag har hört att de är hårda och sura på Ackis..

• Nierusenu

Det låter ju som en riktig surgumma...hon måste ha varit utan sex i evigheten *skämt*
    Nämen trist att behöva uppleva UL på det viset och speciellt nu när det var första barnet också
    Jag har en jättetrevlig barnmorska...var på inskrivning den 16/11 och gjorde som vanligt,blodprov,urinprov och blodtryck.
    Efter det så ville hon tvärtitta på mina andra graviditeter och förlossningar.
    Hon var som en glad och gullig barnmorska...tur det.
    Vill ju inte ha en surgumma...är förresten gravid med 3.dje barnet och är i vecka 13 nu

• Lia och bäbisen

Vill bara säga att jag tycker synd om dig... Jag är också gravid med första barnet, och vi va på UL idag, med en väldigt bra BM. Man har ju hur många "dumma" frågor som helst, och det är ju det mest spännande och häftiga man någonsin varit med om. Snacka om att arbeta på fel ställe... Ni får glädjas åt att ni iaf fick se er bebbe, bara det är ju fantastiskt, skit i tanten! kram

• grabbarnabus

Tycker att du ska ta upp detta med din ordinare bm, det är ju jätte viktigt att det är en förstående bm på ultraljudet....behöver kankse få en tillsägelse från en högre chef!!!!

• Johnna

Usch vad tråkigt! Det finns ju rötägg över allt. Jag tycker absolut att ni ska klaga över bemötandet till chefen på enheten (går det att se vem som är enhetschef via hemsidan kanske?) och be om ett nytt UL med en annan BM. Sjukvården har väl också ngn Patientnämnd som tar hand om klagomål? Kolla på landstingets hemsida. Synd om denna BM får fortsätta förstra för alla!

Orkar ni inte klaga - gå till en privat gyn och gör UL. det är ju viktigt att ni får en positiv upplevelse - UL är ju ngt fantastiskt!

• Johnna

Var inne på deras hemsida. Avdelningschefen heter Anita Winter och chefen över henne Gunilla Hallberg (verksamhetschef). Ring och berätta er upplevelse!

• blå stormhatt

Oliven!, Tror nog att vi träffade samma. Jag frågade också om könet och då sade hon att lite avmätt att sådant tittade inte hon efter. Jag frågade om allt såg bra ut och då sade hon att hon såg ju inga kromosomförändringa. Jag kände mig lite påhoppad... jag ville ju bara höra att allt ser jättefint utifrån det hon ser.
    Jo, jag funderar på att ringa, men då måsta jag ju dra upp allt igen. Fast å andra sidan vill jag ju inte att fler skall få träffa henne och få samma bemötande.

• HelenS

Tråkigt för er.

Jag minns att vår barnmorska sa att hon börjar med att titta först, sedan berättar hon vad hon ser och sist kan vi fråga. Men hon sa det på ett trevligt sätt.

• lillvilda

usch var tråkigt. Jag var oroad över att vi skulle få en surkärring men vi fick en helt underbar BM som berättade å skämtade. Hon pratade lika mycket med min sambo som med mig å fick oss att känna oss väldigt delaktiga. vi fick fråga så mycket vi ville och hon var noga med att välja fina bilder åt oss. vi fick en gratis för hon tyckte den vart lite dålig.Sån skillnad det kan vara!! ring å klaga vetja. även om UL först å främst är en medicinsk undersökning så måste man ju få ett bra bemötande.

Svar på tråden trist ultaljud- bm en surkärring