• 20110426

Vad ska man kalla en styvförälder???

Jag vet varken ut eller in just nu. Min man som är pappa till vår dotter men inte pappa till "min" pojke vet inte vad han ska bli kallad av pojken. Pojkens far har bestämt talat om att han INTE accepterar att pojken kallar min man för pappa/ plastpappa. Detta ställer till det när pojken ibland säger fel och kallar min man för pappa, tidigare har min man sagt att det inte gör något att det är ok om han kallar honom pappa, jag menar vår dotter gör ju det. Min man och sonen har en väldigt bra kontakt. Jag och min man träffades när pojken var 3 år och han är nu 8, så han kommer ju inte ens ihåg när jag och hans "riktiga" pappa var tillsammans utan har mest minnen av att jag och min nuvarande är en familj. Pojkens pappa har ochså en ny som har tre egna barn, jag skulle tycka det vore kanon om han kallade henne mamma för det är ju det hon är när han är där, eller har jag helt fel? Tänker jag konstigt???
    Hoppas någon kan hjälpa mig reda ut mina tankar om detta...

• Svar på tråden Vad ska man kalla en styvförälder???
  • kozzan

Jag personligen tycker att barnet ska få kalla styvföräldern mamma el pappa om barnet själv vill. Bara man gör klart för dem att det inte är riktigt mamma och pappa. Om ni pratar med din son och säger att han gärna får säga pappa om han vill men att han har en riktig pappa. Disk med ditt ex och tala om att du är öppen för att hans ka kalla hans nya för mamma om han vill, det kanske känns lättare för han då...

• Nathalies mamma

hej..

om jag föärstod dig rätt men..

Min Bonuskille kallar mig vid förnamn..

• Nathalies mamma

hej..

om jag förstod dig rätt men..

Min Bonuskille kallar mig vid förnamn..

• 20110426

Ja visst. Har sagt till mitt ex att Pontus som pojken heter gärna får kalla henne mamma men det tycker han är helt fel. Jag kan ju å andra sidan känna att jag vill respektera mitt ex åsikter och känslor så vi har slutat att säga att det är ok att kalla min man för pappa, han kallar honom mest för Thomas som han heter. Det känns så konstigt bara... Det känns som ex. lägger för stor vikt i orden pappa och mamma. Att Pontus bara har en bio.pappa det pratar vi hela tiden om. Thomas försöker ju inte ta över ex. roll som bio.pappa, det kan han ju aldrig göra. Vi vart bara så paff när det kom fram, Thomas kallar sig plastpappa eller extrapappa inför andra men det var inte heller ok. Vad ska han säga då. Att han är Pontus mammas nya make??? Eller??? Förvirrad. Jaja... Suck...

• smulan73

Hm bonusförälder då? jag säger bonusbarn om min killes son

• Alle

Min dotter frågade för flera år sin min sambo om hon fick säga pappa till honom.
    Det fick hon - men hon gör det inte utan kallar honom vid namn.
    Däremot så kan hon säga pappa om honom ibland när det är smidigare för alla parter.

Och vi träffades när hon var nyss fyllda 4, nu är hon 11 och kontakten med riktiga pappa är ytterst sporadisk.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • In the summertime

Jag tycker bonus eller exta barn/förälder låter finast. Låtsas och styv och sådant låter så elakt.

• In the summertime

måste fortsätta och skriva lite till.

Jag tycker ju egentligen att det är upp till barnet vad de vill säga. Jag skulle känna mig oerhört hedrad och glad om jag blev kallad mamma av ngn jag inte är biologisk mamma till.

• Alle

Angående vad sambon kallar sig när det gäller henne, så säger han att han är pappa när det är praktiskt.

Jag hörde ett jättebra alternativ - Thomas kan ju kalla sig för Pontus förälder. Det visar ju att han är med i pojkens liv och uppfostran men inte bio.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
Svar på tråden Vad ska man kalla en styvförälder???