• maadicken

är det ärftligt att föda för tidigt??

min mamma födde både mig och min bror två veckor för tidigt.
    kan det vara ärftligt så även jag föder för tidigt??

¤~jag ska bli mamma efter 41 månader av längtan~¤
  • Svar på tråden är det ärftligt att föda för tidigt??
  • Gloire de Dijon

Jag blev väldigt förvånad över att jag födde i vecka 37+0 eftersom ingen i min släkt fött för tidigt så vitt jag vet. Jag frågade därför min BM på BB om detta (efteråt ) och hon svarade att det inte finns några belägg för att graviditetslängd är ärftligt, men att det är en vanlig myt.

Däremot sa hon att det finns ny forskning som visar på att det kanske är barnet som styr när förlossningen börjar och inte kvinnans kropp. Kvinnor som får flera barn med samma man har ofta ungefär lika lång graviditet med alla barnen, men om de får ett barn med en annan man så är det vanligt att graviditetslängden ändras.

Jätteintressant tyckte jag!

• Suskiv

Nej. Jag är född på BF, Mina syskon födda före BF. Jag gick 18 resp 16 dagar över tiden.

• Miss Missy

Jag fråga min bm om samma sak, för alla vi 4barn har kommit ett pr mån för tidigt, men hon sa att alla människor är byggda på olika sätt o det var inte ärftligt sa hon..Men visst blir man nojjig när man hör att typ mamma har fött oss alla så mycke för tidigt Flört.

• medistra

när det det gäller ett par veckor innan bf så ÄR det ju faktiskt inte för tidigt utan räknas som normalt

man säger ju att det inte ska vara ärftligt att föda för tidigt, men i min släkt verkar det vara lite ärftligt ändå, eller så är det bara slumpen

min mamma födde min bror i v.34, värkarbetet startade helt enkelt för tidigt och gick inte att stoppa, mig höll hon på att föda redan i v.32 men de fick stopp på värkarna och hon gick öppen 4 cm från v.32 men lyckades hålla värkarna borta ända till v.37 då jag föddes tack vare att hon åt bricanyltabletter varje dag

min syster födde sin son i v.27 pga av samma orsaker som mamma

jag har en som och han höll på att födas i v.25 redan, också med mig var det värkarbetet som ville dra igång, men tacka vare bricanylsprutor och hel sjukskrivning med sängliggande så klarade jag mig ända till v.37 innan han föddes, men då fick vi åka in och ut till förlossningen 5-6 gånger under den här tiden för att stoppa värkarbeten

nu är jag gravid igen, v.35, men har inga såna här besvär alls, men man börjar ju undra om det inte är lite ärftligt ändå

• evaviola

Man är inte född speciellt för tidigt i v37, eftersom en normal graviditet är mellan 38_42 veckor lång.

• maadicken

jag vet att det inte räknas som för tidigt i vecka 38, men för mig som ska planera kejsarsnitt så blir det för tidigt om det sätter igång innan det är planerat.

tack för era svar!! jag tycker oxå att det är lite intressant om det är ärftligt eller inte. ibland verkar det ju onekligen så....

¤~jag ska bli mamma efter 41 månader av längtan~¤
  • Ploppan80

Jag har hört av en BM att att det har mad pappan att göra när och hur förlossningen blir. Vet inte hur riktigt, men det har inte med tjejens mamma att göra iaf.

• Smirretissen

Min gynekolog tror att det till viss del kan vara genetiskt... Min mamma födde både syrran och mig 4 veckor för tidigt och själv är hon också 4 veckor för tidig...
    Syrran gick förvisso över tiden med 8 dagar, men så har hon alltid varit mer lik pappas sida av släkten och de har alltid gått full tid och över...
    Jag blev 100 % sjukskriven i vecka 34 pga hotande förtidsbörd (kort livmodertapp)... än har dock inget hänt och jag börjar undra om det kommer bli något överhuvudtaget... Går in i vecka 40 imorgon...

• Suskiv

Ploppan80

Jag tror det kan stämma att det är pappan som styr det där. Jag gick som sagt 18 resp 16 dagar över tiden och blev igångsatt båda gångerna. Pappan är född 3 veckor över tiden.

• Triple Trouble

både min mamma, jag och min dotter är födda förtidigt, så visst kan det ha samband.

• Leli

Min mamma födde både mig och min storebror för tidigt. Men jag har gått över tiden med alla mina 4 barn.

Äntligen är Emil här!!
Svar på tråden är det ärftligt att föda för tidigt??