• Pallas Athena

Lång latensfas?

Ni som haft en lång latensfas, hur har era förlossningar sedan blivit, och när och hur övergick latensfasen i den aktiva förlossningen?
    Jag har nu haft riktiga värkar (de försvinner inte om jag badar, rör mig, tar alvedon osv - de startar i ryggen och växer fram mot nedre delen av livmodern, och de gör ont! - de håller i sig i ca 40 sek och kommer ca var 7 minut) i 36 timmar - minst!
    Har lyckats sova, men smärtan tär ju på kroppen rent fysiskt, och det är även krävande psykiskt att bara gå och vänta på mer.. Så nu vill jag veta vad jag kan hoppas på.. Har läst om de som gått i flera dygn med latensfasen, men innebär det två dygn eller sex??
    Har ni varit slut under förlossningen, eller har krafterna räckt till?
    Tacksam för svar..

• Svar på tråden Lång latensfas?
  • Rebekka

Själv har jag inte den erfarenheten men hjälper dig att puffa upp tråden
    *puff puff*

En tanke bara, du kanske borde åka in och be personalen kolla, händer det inte mycket så kan de kanske hjälpa dig på traven med hinnsprängning eller värkstimulerande dropp. Om inte annat så kanske du kan få något att sova på för det hjälper faktiskt varken dig eller bebin om du är totalt uttröttad när förlossningen väl kommer in i en aktiv fas.
    Kram och lycka till

• AndiPandi

För mig började värkarna natten mellan tisdag och onsdag (10 minuters mellanrum, uthärdlig smärta men dock kännbart). Värkarna avtog under onsdagen och tog rejält förnyad fart under natten mellan onsdag och torsdag. De var fortfarande oregelbundna (var 6-7 minut) men så pass kraftiga att det krävdes en hel del profylaxandning och koncentration för att härda ut. Mådde dessutom illa så jag kunde inte äta något. Åkte in till förlossningen torsdag förmiddag men var inte tillräckligt öppen så vi fick åka hem igen. På torsdag eftermiddag kom värkarna med 3-4 minuters mellanrum men så blev de oregelbundna igen. Efter en "monstervärk" på 4,5 minut så ringde jag förlossningen (igen...) och frågade vad jag skulle göra. Då fick vi komma in för att jag skulle få hjälp att sova. Fick således Bricanyl och petidin natten mellan torsdag och fredag men det hjälpte mig inte att sova något vidare. Värkarna återkom tidigt fredag morgon och mitt på dagen (12.30) övergick det äntligen till aktivt förlossningsarbete. 22.15 föddes sedan vår OlleLisa.

Det var således en rätt lång förlossningen och krafterna tröt på slutet. Jag hade önskat att inte ta epiduralbedövning men blev rekommenderad att göra det ändå eftersom jag inte riktigt hade krafterna kvar. Det var en otroligt jobbig förlossning men trots det var det en väldigt positiv upplevelse tack var fantastisk personal så misströsta inte om latensfasen är lång, den tar trots allt slut någon gång och det finns massor av stöd och hjälp att få på vägen. Kram Andipandi

• Pallas Athena

Rebekka:
    Jag ringde förlossningen igår morse (efter ca 12 timmars värk), och det hon kunde säga var att det kunde vara förvärkar, eller riktiga värkar, och de kunde snart övergå i förlossningen eller också kunde det dröja flera dygn.. Hon tyckte jag skulle ta två alvedon och ett bad, och sedan vänta och se.. Jag misstänker att de kommer säga samma sak om jag ringer igen..

AndiPandi:
    Åh, det låter jobbigt! Jag hoppas att jag slipper ta bricanyl, för det fördröjer ju bara det hela...
    Jo, jag vet ju att någon gång kommer det ta slut - men det är så påfrestande.. och jag behöver kunna ställa in mig på att det kan ta en vecka (om det nu kan göra det..), så att OM det nu skulle dröja så länge så är jag förberedd, och om det går fortare så blir jag glatt överraskad..

• 8z8

hmm...jag hade onda värkar från en tisdag till söndag,hon kom på måndagskvällen...huu...men det gick snabbt på slutet iallafall...22 min från krystvärkarna till hon va ute!

• Jessica A

Du kanske redan ligger inlagd nu (eller redan fått bebis kanske :) men här kommer min erfarenhet av lång latensfas.

Jag fick värkar, kännbara men inga problem att stå ut med, måndagmorgon. Hade sedan värkar hela måndag och natten mot tisdagen, då jag inte sovit på ett dygn, åkte vi in och kollade, öppen 1 cm..., fick en "sovdos" och åkte hem och sov i sex timmar. Vaknade sedan av värkarna (strax efter tisdaglunch tidsmässigt) och hade värkar hela tisdagen. Vi åkte in igen (trots oregelbundna värkar som emellanåt kom ganska glest) natten mot onsdag. Vi skrevs in kl 01.30 och kl 07.25 föddes hon. Jag var fyra cm öppen när vi skrevs in så när det väl satte lite fart så gick det ganska fort.

Trots ganska lite sömn så tyckte jag att jag orkade ganska bra, visst var jag trött på slutet men det gick bra och jag klarade det helt utan bedövning (testade lustgasen men gillade den inte).

Jag tycker nog att du ska kolla hur öppen du är för det kan vara längre gånget än vad man tror. Jag hade oregelbundna värkar ända in till krystvärkarna.

Lycka till!

• Jessica A

Du kanske redan ligger inlagd nu (eller redan fått bebis kanske :) men här kommer min erfarenhet av lång latensfas.

Jag fick värkar, kännbara men inga problem att stå ut med, måndagmorgon. Hade sedan värkar hela måndag och natten mot tisdagen, då jag inte sovit på ett dygn, åkte vi in och kollade, öppen 1 cm..., fick en "sovdos" och åkte hem och sov i sex timmar. Vaknade sedan av värkarna (strax efter tisdaglunch tidsmässigt) och hade värkar hela tisdagen. Vi åkte in igen (trots oregelbundna värkar som emellanåt kom ganska glest) natten mot onsdag. Vi skrevs in kl 01.30 och kl 07.25 föddes hon. Jag var fyra cm öppen när vi skrevs in så när det väl satte lite fart så gick det ganska fort.

Trots ganska lite sömn så tyckte jag att jag orkade ganska bra, visst var jag trött på slutet men det gick bra och jag klarade det helt utan bedövning (testade lustgasen men gillade den inte).

Jag tycker nog att du ska kolla hur öppen du är för det kan vara längre gånget än vad man tror. Jag hade oregelbundna värkar ända in till krystvärkarna.

Lycka till!

• Pallas Athena

Det var uppmuntrande.. kanske jag kan hoppas på att det händer något snart..

• Norea

Varför åker du inte in och kollar? Jag hade värkar i ca ett och ett halvt dygn och åkte in direkt nästan. jag var 3 cm öppen så de gav mig värkstimulerande eftersom jag inte öppnade mig en cm på ett dygn. fick sovdos (som jag inte sov av alls eftersom värkarna gjorde så j-a ont) när jag väl fick en petidinspruta så tog det bara några timmar så var han ute. på bb sa de att sådan pinvärkar som jag hade är det värsta man kan ha på en förlossning. så vänta inte för länge, åk in och kolla dig.

• Pallas Athena

Men kan man verkligen bara åka in och kolla sig, när förlossningen tycker att man ska avvakta och se vad som händer?

• mariagbg

Jag hade värkar eller förvärkar, eller vad det nu var i flera dygn. Läs gärna min förlosningsberättelse i mitt krypin.

/Maria

• ceci lia

Jag hade värkar i 2-3 dygn var femte minut spm gjorde lika ont som de jag hade när jag öppnats 8 cm. Läkaren och barnmorskan envisades med att mina värkar varit förvärkar men det var de inte. I alla fall gjorde de lika ont och kom lika ofta som de "riktig". Jag åkte in och ut på BB med början onsdag morgon och skulle sättas i gång lördag morgon. När jag kom in för att få hjälp att sova på fredagkvällen visade det sig att jag var öppen 8 cm. Jag kunde lika gärna ha råkat föda hemma eftersom alla sa till mig att det bara var förvärkar hela tiden. Från det att jag undersöktes och var 8 cm öppen till det min dotter var född tog det 4,5 timme. Då hade jag ändå tagit ryggbedövning som stannade upp öppnandet och låg bara och vilade i sängen. Krystandet tog ca 20 minuter. Så när min förlossning väl började på "riktigt" så gick det snabbt och bra.

Massor av lycka till!

• ceci lia

Pallas Athena: jag var inne tre gånger på BB innan jag kom in för att stanna! Det är självklart att du kan åka in!

• Norea

klart du får åka i och kolla dig. vi lever i sverige!

Svar på tråden Lång latensfas?