Inlägg från: AndiPandi |Visa alla inlägg
  • AndiPandi

Lång latensfas?

För mig började värkarna natten mellan tisdag och onsdag (10 minuters mellanrum, uthärdlig smärta men dock kännbart). Värkarna avtog under onsdagen och tog rejält förnyad fart under natten mellan onsdag och torsdag. De var fortfarande oregelbundna (var 6-7 minut) men så pass kraftiga att det krävdes en hel del profylaxandning och koncentration för att härda ut. Mådde dessutom illa så jag kunde inte äta något. Åkte in till förlossningen torsdag förmiddag men var inte tillräckligt öppen så vi fick åka hem igen. På torsdag eftermiddag kom värkarna med 3-4 minuters mellanrum men så blev de oregelbundna igen. Efter en "monstervärk" på 4,5 minut så ringde jag förlossningen (igen...) och frågade vad jag skulle göra. Då fick vi komma in för att jag skulle få hjälp att sova. Fick således Bricanyl och petidin natten mellan torsdag och fredag men det hjälpte mig inte att sova något vidare. Värkarna återkom tidigt fredag morgon och mitt på dagen (12.30) övergick det äntligen till aktivt förlossningsarbete. 22.15 föddes sedan vår OlleLisa.

Det var således en rätt lång förlossningen och krafterna tröt på slutet. Jag hade önskat att inte ta epiduralbedövning men blev rekommenderad att göra det ändå eftersom jag inte riktigt hade krafterna kvar. Det var en otroligt jobbig förlossning men trots det var det en väldigt positiv upplevelse tack var fantastisk personal så misströsta inte om latensfasen är lång, den tar trots allt slut någon gång och det finns massor av stöd och hjälp att få på vägen. Kram Andipandi

Svar på tråden Lång latensfas?