klätter apa!!
våran son på 20 mån klättrar otroligt mycke.. det e ingen stans han inte e..han börja klättra när han var 8 mån.. finns det nått man kan göra? e rädd att han ska ramla..
nån som har el har haft samma problem?
våran son på 20 mån klättrar otroligt mycke.. det e ingen stans han inte e..han börja klättra när han var 8 mån.. finns det nått man kan göra? e rädd att han ska ramla..
nån som har el har haft samma problem?
Har också en klätterapa, men han är bara 9 månader, då vet jag vad jag har och se framemot då
japps!!
nån annan?
Min yngsta grabb va en riktig klätterapa.. Hittade honom högst upp i ett träd när han var kring ett o ett halvt år ungefär.. Han e fortfarande likadan o man slutar va orolig hela tiden när man märker att dom klarar d..
ja, man märker att dom klarar det.....det är inte mycket man kan göra, annat än att låta dom öva sig och bli duktiga.....det gör inget om dom faller från låga högder, for då lär dom sig hur man ska falla rätt....min pojke är så duktig på att ta igen sig när han håller på att falla...så låt han trena under uppsikt....det är ju bra om man är ute, och det är mjukt på marken, att man tar bort ev. stenar och sånt....
Jag har två klätter apor den yngsta är nu 21 mån och visst får man hjärtat i halsgropen i bland! En gång klättrade han upp på köks bordet och ropade "hoppa" tur jag hann fram! Dom lär sig av att ramla i bland men man står ju inte och ser på om det verkar farligt! Övning ger färdighet och kräver ett starkt hjärta!
det är derfor man ska vara där, for att undvika skador.....men man måste låta barnen få prova endå...utomhus är det besta..jag vet inte om det blir mindre klättrande inomhus då, men kanske...vi har forbjudit all klättring på bord och möbler, for det kan bli jättefarligt, så vi går ut istället....han klättrar på sitt(mitt) skrivbord på sitt rum, det är det enda, for jag har tittat i smyg, och vet han är duktig....