• karatelinda

Kan man söka samma jobb två gånger?

Jag sökte ett jobb som jag verkligen ville ha för ca två månader sen. Nu har de lediganslagit jobbet igen! Jag var på intervju men kom inte längre den gången.

Täcks man söka samma jobb igen? Är det någon mening med det? Jag menar eftersom jag inte slapp vidare förra gången, finns det någon chans att jag gör det denna gång? Och skall man skicka samma ansökan igen, eller omformulera den?

• Svar på tråden Kan man söka samma jobb två gånger?
  • michells mamma

Jag tycker att du ska försöka... tycker inte alls att det är nått fel på det. Då ser de också att du verkligen är intresserad
    Lycka till!!

• Maggisen

Jag skulle nog ringa dem och säga att jag var på intervju sist och därefter säga att jag träffar er gärna igen! Annars finns risken att du blir bortsållad bland alla ansökningar, be om en intervju igen eftersom du kom så långt sist! Lycka till!

• Chania

Då har du ju verkligen stora chanser att få jobbet! Det är klart du ska söka, då visar du också att du är intresserad och engagerad och sånt är alltid positivt.

Angående att skriva en ny ansökan eller inte...brukar de inte skriva i annonsen om de tar tidigare ansökningar i beaktande? Kan du ringa upp dem och fråga om du ska skriva en ny ansökan eller om det räcker med den du skrev innan?

Lycka till!!

• emla

Jag var med om samma sak som du, var på intervju, men fick det inte i första omgången, och ringde till företaget och sa att jag fortfarande var intresserad och undrade om jag skulle söka igen. Svaret jag fick var att de hade sparat papperen på de som var intressanta men inte fått jobb, så om dom behövde någon med min kunskap skulle de höra av sig. Just då ville de ha någon med en viss inriktning och mer erfarenhet.

• Poena

Jag skulle också definitivt söka!

En liten parantes bara, jag blir själv så konfunderad när samma annons sätts ut två gånger, vad menas med det? Är det att personen de valde tackade nej, och varför inte då välja någon annan de hade på intervju? Eller är det att ingen som sökte passade in? Nån som vet?

• Erika

Jag söker ofta personal till stället där jag arbetar och hittar vi ingen intressant så sätter vi ut en ny annons och hoppas på att få in nya sökande.

• karatelinda

Ja.. jag borde väl kontakta dem o säga just det att jag är intresserad igen. Man kan ju inte få mer än ett nej!

Men om det är som Erika säger så kanske jag slösar energi i onödan.. För jag funderar också som Poena gör.. att varför kan dom inte bara ringa mig istället för att slösa pengar på en annons?

• Chania

Vet du om det var någon som fick platsen eller om de helt enkelt valt att lediganslå det på nytt? I det första fallet så har du goda chanser anser jag men om de inte fick nån som de tyckte passade på det första kan det ju hända att de annonserar igen för att se om nån mer lämplig i deras tycke svarar.

Men en sak har jag lärt mig från min långa tid som arbetssökande att man _aldrig_ kan visa tillräckligt med intresse. Har även ringt på jobb som jag visste att jag aldrig skulle få men bara för att visa att jag finns. Även om de kanske inte är just dig de söker just nu så visar du ändå en positiv bild av dig själv. Och vem vet....det kanske kan underlätta för dig i fortsättningen eller så har du turen att få just detta jobb.

Ge inte upp utan visa att du finns. Lycka till!!

• solsken

Jag skulle säga att du var inte intressant för det företaget!
    Så för mig skulle det låta som du bara slösade energi om du ringde och tjatade.

• soraya

Om du kom till intervju men ändå inte fick jobbet, och det nu annonseras igen, betyder det att du inte var lämplig för jobbet.

Istället för att ta någon som var halvbra för jobbet annonserar de nu igen för att hitta någon som är helrätt.

Du förlorar absolut inget på att ringa och höra dig för vad som hänt, och fråga om du kan få en ny chans och komma igen - men jag skulle inte hoppas för mycket...

• karatelinda

Jag hörde mig inte för om jobbet. Jag antog att det var så som Soraya skriver att de helt enkelt inte tyckte att jag var lämplig för jobbet. Men inte gråter jag för det. Det är bara att söka sig vidare med andra ord!

Svar på tråden Kan man söka samma jobb två gånger?