• cateye3

Vad har hänt med kattens öga?

Min ena kisses öga ser matt ut, det blänker alltså inte som det ska, dessutom rinner det lite från det och hon kisar lite med det.
    Finns det nåt man själv kan göra?
    Veterinär med en gång?
    Vad kan det vara? Kan det gå över själv?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Vad har hänt med kattens öga?
  • Danbala

Skräp under något ögonlock är min första tanke?

Det är ju alltid det som är felet om man tittar på program i stil med "veterinärerna"...

[...fnord...]
  • Silverkatten06

Ta katten till veterinär! Det kan vara ögoninflammation som kan botas med Antibiotika eller det kan vara att nåt skräp sitter i ögat och irriterar och det kan veterinären skölja bort.

Vänta inte, det är förmodligen jättejobbigt för katten oavsett vad det beror på!

• gnagaren
    Låter som hon fått en reva i ögat.  Hur länge har det varit så??

Prata med en vet.  Det e inte säker ni måste åka in, det kan läka av sig själv, men ring o rådfråga.
    Mamma till en NPF:are
  • Zaria

Ring veterinären och hör vad han/hon säger, det kan vara allt från att det går över på två röda eller något riktigt allvarligt.

• Fez

Min ena katt har oxå ett öga som rinner ibland, och då brukar jag blöta en näsduk och stryka den över ögat, det brukar hjälpa. Men om din katt har ögoninflammation eller blivit riven i ögat måste du nog ta din katt till veterinären.

• cateye3

Okej, tack.
    Det finns inget man tex kan köpa på Apoteket och testa själv?
    Det har varit så i ca 2 dagar.
    Vad kan det kosta hos veterinären tror ni?
    Katten är inte försäkrad än (ska dock bli)

• Silverkatten06

Det beror ju på vad det är för fel. Säg att en undersökning går på ca 500 och visar det sig att katten behöver antibiotika så brukar inte det vara så dyrt, under en hundring... Men om de måste göra en massa tester och grejer kan det ju skena iväg hur mycket som helst...

• cateye3

Okej.
    Hur behandlas katten med antibiotikan då?
    Hur går det till?
    Detta är första gången det händer nåt med mina katter så jag är inte så erfaren vad gäller "fel".

• ElleEsse

Min ena kisse var jag till vet med förra veckan pga rinniga ögon, det visade sig vara en ögoninfektion, jag fick piller och ögondroppar. Vet spolade ur hans tårkanaler och kollade så att hornhinnorna var hela. Det kalaset gick på endast 400 kr, och medicinerna kostar runt 60 kr så det är inte alls så dyrt alla gånger och lilla kisse slapp rinnande ögon. =)

Katt åt bil, blev jaguar
  • cateye3

Nu har jag pratat med vet och han sa att jag kunde testa med destillerat vatten först och återkomma efter helgen. Min fråga då: hur gör man?
    Koka vatten och så vet jag ju Men sen då?
    Hur gör man för att rengöra det?

• gnagaren
    Torka utifrån och in
    Mamma till en NPF:are
  • cateye3

Med vadå? Utifrån och in? Hur?
    Haha känner mig korkad

• siamesen

eller kôp destillerat vatten i pimpett pa apoteket, sant man har till bebisar.µ

Droppa i ögat och torka.

• Silverkatten06

torka MOT ögonvrån

• Silverkatten06

Sorry, skrev visst bara halva min tanke tidigare.

Torka in mot den inre ögonvrån, alltså mot nosen, på så sätt hjälper du till att få ut ev. skräp. Torkar du åt fel håll (mot örat) kan du göra saken värre...

• cateye3

Jag har nu "hällt" i destillerat vatten i ögat. Mer gick inte göra för hon slet sig loss med en gång.
    Vad ska jag göra nu? Hur ofta kan man rengöra det?
    Ska jag fortsätta tills vi kommer till veterinär om det inte blir bra i helgen?
    Hon ser lite svullen ut, tror jag, kan det också "bara" vara skräp som orsakat det?

• maalisen73

katter har väldigt känsliga ögon, tips är att åka till vet, eller iallafall rådgöra med en omgående! det kan vara något myclket värre- RING NU! de kan bedöma om det är akut också, eller om du kan vänta till måndag..
    mina katter har haft likn, det har krävt antibiotikabehandling...

• Silverkatten06

Kan vara skräp, men lika gärna ögoninflammation och då behöver du antibiotika. Om jag vore du skulle jag åka till veterinären imorgon om det inte är bättre då...

Svar på tråden Vad har hänt med kattens öga?