• lewis

Några tips vid arbetsintervju?

Oj oj oj ... Jag är just nu studerande men på full jakt efter jobb eftersom jag går ut skolan i januari. Igår tittade jag runt på Arbetsförmedlingen för att se om det fanns några intressanta tjänster att söka, och hittade ett jobb som, enligt annonsen, verkar passa mig helt fantastiskt bra!

Jag skickade iväg en ansökan och fyra timmar senare hörde de av sig och ville att jag skulle komma på intervju - men nu funderar jag på vad jag borde tänka på intervjun. Jag vill verkligen, verkligen göra ett bra intryck på intervjun och ha en chans att få jobbet.

Någon med tips? Erfarenheter? Idéer?

• Svar på tråden Några tips vid arbetsintervju?
  • listo

Tänk på att vara dig själv, fastna inte i att försöka vara/svara som du TROR att de vill att du ska svara.

Var inte rädd för tystnad. Om du får en fråga som du känner att du inte kan besvara på stört, ta då någr sekunder till att fundera, hellre än att (som man ofta gör om man är nervös) börja babbla fram ett ogenomtäkt svar.
    Och kan du inte svara alls, så säg det: "Jag kan tyvärr inte svara på det just nu, men jag kan ta reda på svaret/fundera vidare, och höra av mig sedan".

Och kanske viktigast av allt: Se intervjun som en dialog, inte ett förhör. Tänk på att det är arbetsgivarens sätt att få en bild av dig, men också DITT sätt att få en bild av tjänsten och arbetsgivaren.

Lycka till!

• MajaMaria78

Kul med intervju!!
    Tycker att det är bra att se det som en dialog (som listo skrev). Kanske kan du komma med lite frågor? Typ: Om jag får det här jobbet vad har ni för förväntningar på mig då? Alt. Vilka förväntningar har ni på den som får tjänsten?
    Att även du kommer med frågor visar ju på ett intresse.

Lycka till!

• lewis

Tack för svar!

Listo: Det är väldigt sant, man kan bli lite för uppstressad om man tänker på intervjun som ett förhör, som man ska klara av. Det är alldeles för sällan man tänker på att jag faktiskt också ska få en uppfattning om arbetsplatsen och de som arbetar där ... Det ska jag hålla i minnet :)

MajaMaria: Jättebra fråga! Jag sitter och funderar på vad de kan fråga och hur jag kan och vill svara, men det var verkligen en bra grej som jag kan fråga dem om. Det kan vara klurigt tycker jag, att komma på vettiga frågor att ställa tillbaka till arbetsplatsen.

Fler tips mottages tacksamt! Det kanske är fler här som snart ska på arbetsintervju?

• Lejanna

Cv-guiden.se hade jättebra tips på vanliga intervjufrågor, men den sidan verkar ligga nere just nu.

• Apif la deuxième

Se snygg och smal ut.

Ytligt? Javisst, men man har i forskningar kommit fram till att smala attraktiva människor har en fördel gentemot folk med likadana kvalifikationer men fulare yttre.

• Pilgrimka

37 typiska anställningsintervjufrågor

En del intervjuare ställer frågor som kan få den mest självsäkra att bli tyst och osäker. Det kan underlätta om du i förväg har tänkt över vad du ska svara.

Källa: jobuniverse.com, översatt och bearbetad av Maria Nilsson
    ? Vilken typ av jobb letar du efter?
    ? Vad vet du om företaget?
    ? Varför vill du arbeta för vårt företag?
    ? Varför intresserar våra produkter/tjänster dig?
    ? Varför söker du just denna position?
    ? Vilka andra tjänster har du tänkt att söka?
    ? Hur skulle du vilja karaktärisera den tjänst du söker?
    ? Varför har du valt att arbeta inom IT/teknik-branschen?
    ? Hur är dina färdigheter och kvalifikationer relaterade till det jobb du söker?
    ? Vad tror du att du kommer tycka bäst, respektive sämst, om när det gäller den tjänst du söker?
    ? Vad är din styrka, respektive svaghet?
    ? Under vilken typ av ledning fungerar du bäst?
    ? Vad betyder ett lagarbete för dig?
    ? Är du stresskänslig?
    ? Vad tycker du om att arbeta övertid?
    ? Kan du tänka dig att resa mycket för jobbets räkning?
    ? Kan du tänka dig att flytta?
    ? Vad har du för lönekrav?
    ? När kan du börja?
    ? Beskriv ditt nuvarande jobb och de ansvarsområden du har.
    ? Beskriv hur din nuvarande arbetsgivare driver sitt företag och hur marknaden för företaget ser ut.
    ? Vad har du lärt dig under dina tidigare anställningar?
    ? Vilken av dina tidigare anställningar har du tyckt bäst om? Varför då?
    ? Med vilken ny teknologi, och med vilka projekt, har du arbetat?
    ? Vad har du gjort under din karriär som visar att du har förmågan att ta initiativ?
    ? Vad är det bästa du har åstadkommit hittills?
    ? Vilket är det svåraste beslut du fattat?
    ? När fick du ditt senaste lönelyft?
    ? Förklara varför du hade så hög frånvaro under din senaste anställning.
    ? Varför söker du ett nytt arbete?
    ? Varför slutade du på ditt förra jobb?
    ? Varför har du inte hittat ett nytt arbete tidigare?
    ? Berätta lite om dig själv.
    ? Var ser du dig själv om fem år?
    ? Vad har du för fritidsintressen?
    ? Är du gift? Har du, eller tänker du skaffa, barn?
    ? Planerar du att forsätta, eller börja, studera?

• Pilgrimka

Frågor som du kan ställa under intervjun

En intervju är alltid en tvåvägskommunikation. Här följer några exempel på frågor som du kan ställa under intervjun.

? Vilka är huvudmålsättningarna för tjänsten?
    ? Hur ser tidsramarna ut för dessa målsättningar?
    ? Vilka interna resurser kommer att vara tillgängliga för dig?
    ? Vilka hinder kan du stöta på i ditt arbete med att försöka uppnå de mål som satts upp?
    ? Vilken typ av ledning styr företaget?
    ? Vilka blir dina överordnade, respektive underordnade?
    ? Hur är arbetsatmosfären?
    ? Kommer arbetsuppgifterna att förändras de närmaste åren, och i så fall hur?
    ? Vilka utbildningsmöjligheter kommer det att finnas för dig?
    ? Kommer du att få resa mycket?
    ? Kan tjänsten innebära att man ber dig att flytta utomlands under en period?
    ? Du kan också taktfullt fråga om företagets konkurrenter

• Pilgrimka

Hur du avslutar intervjun på bästa sätt

Intervjun är inte över innan du har lämnat huset! Du blir observerad in i sista sekund. Avsluta intervjun på ett vänskapligt, men professionellt sätt.

? Även om jobbet inte alls verkar passa dig, fortsätt att bete dig professionellt till dess att intervjun är slut. Det är alltid bra att hålla så många dörrar som möjligt öppna.
    ? Fråga om nästa steg i rekryteringen om du fortfarande är intresserad.
    ? Tänk på att det är mycket ovanligt att bli erbjuden jobbet direkt vid intervjun. Även om du är den sista kandidaten så vill säkert intervjuaren diskutera saken med sina kolleger.
    ? Om du skulle bli erbjuden jobbet, uttryck din glädje över deras beslut men be om en smula betänketid.
    ? Avge ett löfte om att svara inom en viss tid.
    ? Tacka den, eller de, som intervjuat dig för att du har fått besöka dem.
    ? Skriv ned anteckningar från intervjun så snart du kommer därifrån.
    ? Om du trots allt inte skulle få jobbet, så ring gärna upp dem som intervjuat dig och fråga varför du inte fick det, och om det var något under just själva intervjun som fick dem att besluta sig att inte välja dig. På så sätt har du alla möjligheter att förbättra dig till nästa gång.

• Pilgrimka

Hur du klarar av själva intervjun

Med bra förberedelser och träning behöver faktiskt inte anställningsintervjun bli så besvärlig. Vi ger dig några tips inför den stora dagen.

? Hälsa med ett fast handslag och presentera dig med hela ditt namn.
    ? Vänta tills du blir erbjuden att sätta dig. Sitt upprätt och försök se alert och intresserad ut hela tiden. Lyssna uppmärksamt och kom ihåg att själv vara informativ.
    ? Ditt kroppsspråk är viktigt, men tänk inte för mycket på det, då blir det bara ytterligare ett stressmoment. Försök att vara dig själv.
    ? Få inte panik om du känner dig nervös. Det är normalt, alla har vi varit där någon gång ? även de som intervjuar dig.
    ? Om det är flera personer som intervjuar, försök att utnyttja tiden med dem så effektivt som möjligt. Ställ rätt fråga till rätt person. Men inkludera även dem som frågan inte gäller genom att blicka åt deras håll då och då.
    ? Kom ihåg att personerna som intervjuar dig, speciellt de med en teknisk bakgrund, kanske inte heller är så erfarna vad det gäller att utföra en intervju. Om du känner att det är något som borde tas upp, som skulle ge intervjuaren en bättre bild av dina kvalifikationer, ta upp det ämnet själv.
    ? Var så förberedd som möjligt för tekniska test. Om du inte vet svaret, bluffa inte.
    ? Följ intervjuarens frågor, men försök samtidigt att så snabbt som möjligt få en klar bild över din eventuellt kommande position och dina arbetsuppgifter. Då kan du lättare anpassa dina svar vad gäller din bakgrund och dina erfarenheter.
    ? Var entusiastisk och visa tydligt att du är intresserad av jobbet och företaget.
    ? Skriv anteckningar om det känns nödvändigt.
    ? Fatta inga beslut under intervjun. Även om jobbet låter perfekt så vill du undvika att verka desperat eller impulsiv.
    ? Fråga om du kan få se var du kommer att arbeta.
    ? Låt intervjuaren ta upp frågan om din lön.
    ? Klaga inte över tidigare, eller nuvarande, arbetsgivare.
    ? Om du behöver tänka efter innan du svarar, gör det. Ett eftertänksamt svar är ofta bättre än ett du avgivit under stress.

• annca

Jag ska också på interviuv idag. Om en halvtimma, så jag ska logga ut nu och samla mig!

Håller tumamrna för dig!
    Lycka till till oss!

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • Pilgrimka

Så hanterar du de obehagliga intervjufrågorna

Har du otur ställer intervjuaren obehagliga, eller till och med kränkande, frågor under anställningsintervjun. Här får du råd om hur du kan hantera situationen.

Av Katarina Sand

Ställ artiga motfrågor
    Birgitta Kurén på TCO-centret tycker att man kan ställa artiga motfrågor om frågorna känns obehagliga eller kränkande.
    - Det är bra om man kan bolla tillbaka frågorna och inte bara tillfredsställa den som frågar. Man måste inte heller prestera ett svar, utan det är tillåtet att tänka efter och försöka få igång en dialog i stället, säger Birgitta.

Svara kortfattat
    Rekryteringskonsult Karin Bartholf tycker däremot att motfrågor ger en tråkig stämning. Att helt vägra svara på en fråga ser hon som ännu värre. Hon tycker att man ska vara rak och ärlig och svara så kort och koncist som möjligt.

Ge svar på tal
    Många kvinnor upplever att det är jobbigt att behöva svara på frågor om barn. Om till exempel en skild småbarnsmamma får frågan om hon och pappan har delad vårdnad, tycker Karin att hon kan svara så här: "Barnomsorgen är löst och den fungerar bra."
    - Markera genom att betona att det fungerar väl, och säg sedan inget mer. Lämna ett tomrum, då äger du plötsligt intervjun och visar att du har integritet. Det är sådana personer som arbetsgivaren vill ha, säger Karin.

Birgitta har genom sin kontakt med arbetssökande förstått att det finns arbetsgivare som tycker att det är konstigt om en kvinna inte har barn vid 35.
    - Ett sätt att komma runt den frågan kan vara att säga att "alla är inte så lyckligt lottade", säger Birgitta.

Vilken reaktion kan jag vänta från den som intervjuar om jag inte svarar på vissa frågor?
    - De flesta rekryterare följer nog upp varför den sökande inte vill besvara en fråga. Det blir genast ett frågetecken, säger Karin.

Kan jobbet bli mitt ändå?
    - Det beror på vilken fråga man har vägrat svara på. Men ställer den som intervjuar närgångna frågor kring till exempel barn eller vilken kvinnosyn man har, tycker jag att det är intervjuaren som har trampat i klaveret, säger Karin.

• Pilgrimka

njaä... ett tips till

Hur du skriver ett uppföljningsbrev

Med ett uppföljningsbrev kan du påminna om det goda intryck du gav under intervjun. Det är en artig och professionell gest som inte alls kan påverka dina chanser negativt.

? Ett uppföljningsbrev, eller e-postmeddelande, av typen "tack för senast, jag hoppas att jag få höra av er snart" bör skickas direkt efter anställningsintervjun.
    ? Om du vill fråga om de har fattat ett beslut angående tjänsten så bör brevet skrivas ungefär en vecka efter intervjun, om du inte har blivit förvarnad att beslutsprocessen kommer att ta längre tid. Om man i annonsen har angivit ett sista datum för att ta emot ansökningar, kan du skicka ett brev en vecka, eller tio dagar, efter det angivna datumet för att visa att du är intresserad.
    ? Om du har skickat en ansökan, eller varit på en anställningsintervju, tack vare en rekommendation så bör du även uppdatera den person som har rekommenderat dig om vad som hänt sedan sist. Chansen att den personen vid något tillfälle kommer att bli tillfrågad om dig, är ganska stor.
    ? Om du gör anspråk på att få betalt för de utgifter du haft i samband med intervjun så är det trevligare om du skickar ett kort uppföljningsbrev tillsammans med dina anspråk.

• Lejanna

Massa bra tips! Tack Pilgrimka!

• Cerdrica

Mitt absolut bästa tips är att du talar om varför du vill ha just DETTA jobbet. Inte ett jobb som detta utan varför du vill jobba just DÄR. En mycket kompetent kompis till mig gick på flera intervjuer men fick inte jobb och när hon sedan på nästa intervju talade om varför hon ville jobba för just det bolaget, då fick hon drömjobbet!

Lycka till!

• lewis

Oj oj oj! Vilka toppentips, jag har inte varit framför datorn på ett tag och så kommer man tillbaka och ser det här! Fantastiskt, vad glad jag blir ... :) TACK! Verkligen bra saker att tänka på. Gulligt att ni har tagit er tid, och särskilt du Pilgrimka!

• maFIA

Mitt bästa tips (som har tagit mig dig jag är idag) är att läsa på så mycket om företaget som möjligt och sedan på eget initiativ fråga/diskutera kring t ex ägarstruktur/arbetuppgifter/omvärld/konkurrens/arbetssätt. Otroligt mycket information går att hämta på internet. Går företaget bra? Kolla årsredovisningen! Hur många anställda? osv... Att DU visar att du VILL jobba just på det företaget genom att vara påläst och intresserad kan ta dig mycket långt.

I övrigt tycker jag inte att du ska lägga någon vidare energi på vilka frågor som kan tänkas komma, det kan göra att dina svar känns stela och intränade.

Slutligen - ANDAS, när vi är nervösa så tar vi korta snabba andetag. Breath in breath out - långsamt och djupt! Du fixar det här!

Svar på tråden Några tips vid arbetsintervju?