• My05

Spinning - inte på maxpuls?

Ska iväg på spinning men har läst att man inte ska köra på sin maxpuls...  Om nu det stämmer..
    Hur 17 gör man då Fundersam???? Spinning utan maxpuls Har ingen pulsklocka...

• Svar på tråden Spinning - inte på maxpuls?
  • camomillis

Maxpuls är ju jäkligt tufft att komma upp i, o gör man det så ligger man definitvt inte kvar där uppe nån längre tid! Visst, det går ju inte att VETA utan pulsklocka, men försök att ta det lite lugnare än du brukar. Att bli flåsig o svettas mkt är ju ingen fara, men håller du dig där det känns behagligt ändå så är du inte på maxpuls!

Gravid i v.31
  • My05

camomillis
    Hmm men min teori är att du som är vältränad kanske har svårare att komma upp i maxpuls eftersom den blir högre ju mer vältränad man är(??????)... men då jag som är rätt så otränad kommer upp i maxpuls typ skiiit snabbt..????????????
    Det är alltså helt fel?? Jag kan kanske inte ens nå maxpuls??

• Mica82

det är bra att komma till maxpuls ibland under spinningpasset...alltså under korta perioder. Bra att få jobba skiten ur sig
    Har hört att man bränner som mest då man liger 60 % av sin kapacitet..om det nu är det du vill uppnå. Du ska då ha ett riktigt bra flås, det ska liksom vara jättejobbigt att prata med din granne samtidigt som du känner att du orkar hålla tempot och motståndet hela låten...

• Smulan 79

På SATS hemsida har de en bra sida ang träning och graviditet. Har för mig att de rekomenderar max puls på ca 140 som gravid. Och det kommer man ju snabbt upp i på spinning, iaf jag.. Du får ta en egen vanlig klocka på dig och mäta lite då och då om du är orolig.

BF 29/11.... Väntar på övertid nu juh!
  • My05

Mica82
    Skulle inte kunna prata med min granne alls tror jag

Jo jag är gravid och har alltså hört att man inte ska köra på maxpuls det är ju därför jag undrar...förstår ju att jag ska undvika blodsmaken i munnen men..
    Ja jag får väl ta det lungt..hur man nu gör det..på spinning Fundersam

• My05

Tack Smulan!! Egen vanlig klocka vilken ide..tack Generad 

• Alicia 72

my05: MAXpuls är inget som blir högre och högre ju mer vältränad du är. Det är något man föds med och går inte att påverka.
    Ju mer åren går, så börjar maxpulsen gå neråt så sakta.

Ju mer vältränad du är, desto lägre puls får du och alltså egentligen svårare att komma upp i maxpuls.
    (Observera dock att peaka maxpuls är inget man strävar efter att uppnå om du inte är elitidrottare som ligger i maximal hårdträning). Därför bör man i beräkningarna av puls i % av maxpuls även ta med sin vilopuls i formeln.

Jag tror inte man behöver tänka så himla mycket på hur mycket man tar i. Tycker kroppen säger ifrån rätt fint själv genom att man blir flåsigare än vanligt för mindre ansträngning (och alltså därmed tar i mindre).

Den bästa regeln är att vända elefantöronen inåt och lyssna. Så länge allt känns bra kan man köra på som man vill.
    /A

• My05

Alicia

Då hade jag inte tänkt HELT fel ..det är då lättare för mig att nå max eftersom jag inte har så bra flås.
    Nu har jag i alla fall varit iväg och det gick ju bra men jag tänkte på det heeela tiden usch..lättare med Pump lite tydligare "regler" men det bara att kämpa på för ett bättre flås

• myrten

hej, jag går mycket på spinning i vanliga fall och brukar då snitta 145 i puls, bitvis ligger den såklart mycket högre. Känner mig själv - är dålig på att hålla nere på tempot så därför har jag hyrt en motionscykel i stället nu under graviditeten....

men kan man behärska sig lite under träningen så är ju spinning jättebra eftersom det inte blir så belastande för bäckenfogarna utan istället stärker.

• My05

Är det någon som vet VARFÖR det är farligt? Vad kan för hög puls leda till?
    Ska skaffa pulsklocka

Svar på tråden Spinning - inte på maxpuls?