• Marie J

Kan man förbereda potatisgratäng?

Hej!

Tänkte göra potatisgratäng ikväll, men hinner inte göra den då, så jag tänkte förbereda redan nu.

Kan man skala + skiva potatisen nu, och sen lägga den i blöt ca. 4 timmar innan man gör klart resten av gratängen, eller blir potatisen konstig då, eller brunaktig eller nåt??

• Svar på tråden Kan man förbereda potatisgratäng?
  • Hella78

jag har ett litet tips på hur man får gratängen saftig i gen om man gör den dagen innan, den kan ju bli lite torr i bland då när den står o drar ät sig all vätska. visspa lite grädde bara lite så den blit fluffig så det fortfarande går att hälla, häl det övar gratängen o sätt ugnen på grill i tio min. man får ha den i ugnen ett tag inan så den är varm när du häller på grädden. blir kalas gott

• Marie J

Tack för tipset!

Nu är iaf. potatisen skalad o skivad o ligger i blöt i väntan på grädden o löken *mmm*

• Apif la deuxième

Glöm inte osten och vitlöken

• physalis

Ett tips på så att den blir riktigt krämig, lägg inte skivorna i blöt för då försvinner all stärkelse som behövs..

• Tessilessan

Jag brukar koka min potatisgratäng färdig på svag värme innan jag gratinerar den. Ett tips! 

Mamma till Dennis
  • Marie J

Hej Hej... jag igen..

Har en till fråga... nu ska jag göra potatisgratäng till julafton (för "oss" som inte äter Jansons Frestelse) och då hade jag tänkt o göra den dagen innan...... En dum fråga kanske men jag är inte så van vid att värma upp något i ugnen utan jag tillagar alltid innan det ska ätas i vanliga fall, men hur länge ska den stå i ugnen innan den ska ätas (bara så den blir varm) ??

Blir inte gratängen konstig på nåt sätt om man gör den dagen innan o värmer dagen efter? Eller blir den bara ännu saftigare o goooodare?

• Apif la deuxième

Den blir bara godare, får mer smak, bättre konsistens, mm.

Dock kan jag inte svara på hur länge den ska stå i ugnen... Gå på känsla.

• Apif la deuxième

Det beror ju lite på hur tjock den är. Är det bara ett tunnt lager gratäng kanske det går på 20 minuter i 250 grader, är det ett tjockare lager kan det vara bättre med t.ex 175 grader och 40 minuter... Svårt att säga

• Hella78

jag brukar ha den i 75 grader i ca 40 min tror jag. o så häller jag ca 2dl löst vispad grädde över o sätter ugnen på grill dom  sista 10 minutrarna

Svar på tråden Kan man förbereda potatisgratäng?