• Mammatilltretroll

svåra eksem i samband med graviditet.. Kortisonbehandling eller ej, vad annat kan hjälpa?? *DESPERAT*

100 fång rosor till er som orkar läsa allt..

Är gravid i vecka 22+5 idag.
    Har sedan barnsben haft svåra eksem och sen 2-års ålder behandlats med starka kortisonkärmer samt kaliumbad.
    Under tonåren blev eksemen bättre, men har nu blossat upp som aldrig förr!

Hela ryggem, hela armarna och delar av benen och halsen är fullkomligt täckta av utslag, lite vätskande blåsor och huden är så öm och kliar något så hemskt - finns inga ord att beskriva detta med alls ens

Nu har jag knappt sovit på 4 veckor, så fort jag lägger mig ner i sänge och huden kommer i kontakt med lakanen så blir den varm och börjar klia ännu mer..

Jag har Parfymfritt Tvättmedel, äter en bra kost, undviker att duscha för ofta och att kyla ner mig..

Var hos en hudläkare på Danderyd förra veckan. Han ville behandla mig med en steroid grupp III salva, Elocon, i 2 veckor och sen med en steroid grupp III salva resterande tid av graviditeten (4 månader( och sätta mig på ljusbehandling (som psoriasis patienter går på).
    Jag påpekade för honom x antal gånger att jag inte gillar tanken på att behandla med kortison under grvaiditeten, men han tyckte att jag var gammalmodig och tyckte att jag skulle ha ett modernt synesätt på det hela.
    Han hade minsann aldrig hört att kortison skulle vara skadligt för gravida, det var nått man trodde förr enligt honom.. "Alla är så försiktiga efter dne där neurosedynskandalen", suckade han.
    Jaa, men tänk om jag använder kortison och det blir en kortsionskandal om 10 år!!!?

Jag har en husläkare som jag gått hos sen 10 års ålder, hon är underbar och min familj känner även henne privat lite grann och när jag rådfrågade henne så sa hon att hon Aldrig skulle skriva ut en Steroid grupp III salva till mig när jag är gravid. Max behandling en steroid grupp II under 1 vecka.. Hon menade att det inte är värt att ta den risken..
    Och henne litar jag ju verkligen på...

Jag har testat mjukgörande salvor, alla som finns (Miniderm, Monilen, Propyless, Propylenglykol i Essex, Essex, Locobase, Fenuril...You name it!) och Inga fungerar - min hud blir bara ännu värre av någon anledning..

Just nu är jag så uppgiven och går mest och är gråtfärdig hela dagarna och jag hoppas innerligt att min MVC läkare sjukskriver mig vidare efter den 30 Nov då min ss går ut..

Vad gör man nu?
    Lider i 4 månader och har världens sömnbrist redan innan lillan kommer ut?
    Använder kortison trots att jag vet att det finns risker med det? Men jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om lillan blev sjuk!

Enligt FASS så ska man aldrig använda kortison under graviditet..

Och länken nedan är till en site med läkemdelsinfo för gravida som baseras på forskning..
    www.janusinfo.org/gravXML/template/substance.xml&searchText=323&contenttype=text/html

Alla tips mottages tacksamt för nu orkar jag inte längre!!
    TACK för att du orkade läsa!

• Svar på tråden svåra eksem i samband med graviditet.. Kortisonbehandling eller ej, vad annat kan hjälpa?? *DESPERAT*
  • vanilla

Aloe Vera ska tydligen vara bra för allt, i alla fall enligt min granne. Det kanske kan vara något? Det finns på hälsokostaffärer, välj någon av ForeverLiving products (igen, enligt grannen). Det finns för både in- och utvärtes bruk, ta utvärtes så är du på säkra sidan.

Måste bara få säga: fy fasen för såna där människor som den där doktorn, Klart som sjutton att man är försiktig när man är gravid !!!

Läs mer här: www.foreverliving.com

• Umeboshi

Själv har jag fått detsamma efter min förra graviditet, och fick Elocon utskrivet för kroppen. Smorde varje kväll med denna + mjukgörande, och det hjälpte! Tack och lov, säger jag, eftersom absolut inget annat fungerade och jag var blodig på merparten av kroppen...

Att använda kortison under graviditet är ju en fråga som man får bedöma från fall till fall, tror jag. Tänker på alla astmatiker och reumatiker som är beroende av kortison...

• Ishtar

Jag pratade med min läkare om att äta cortsion i stora doser under grav, och han sa att det var ok. Inte under de 3 första månaderna, eftersom det finsn en viss risk för gomspalt, men sen är det lugnt. Och jag tippar att cortsion i krämer är i mindre doser än de man äter.

Jag skulle ta cortsion om jag var du. Själv knaprade jag cortsion strax efter förlossning, när jag ammade och det gick bra. (ser att jag skrivit cortsion varenda gång, men jag menar såklart cortison:)

Fass och sjukvårdsupplysningen skrämmer upp en ganska bra när det gäller sånt här. Prova annat, men finns inget som hjälper tycker jag inte att du ska vara så rädd. Cortison är ju något som kroppen själv producerar. Inte som neurosedyn. (korkat av läkaren att ens nämna det!)

• Mammatilltretroll

Vanilla: Ska kika där, men jag vet att deras dryck som ska vara mest verksam inte rekommenderas för gravida..
    men tack ändå!!

umeboshi:Skulle jag inte vara gravid så skulle jag utan tveka använda Eloconen.. Men nu är jag tveksam..

Ishtar: Men enligt forskning så kan faktiskt kortison påverka binjurarna hos foster, så det stämmer inte helt att det är ofarligt..

• Ishtar

Clara> Jag tror att det är gammal forskning, det där med binjurarna. Och att de nyaste rönen (blev gravid i september förra året och pratade med min läkare om det då) just handlar om eventuell gomspalt.
    Har oxå hört det där med binjurar, men det sa min läkare inte var någon fara.
    Har du ingen anna läkare du kan fråga? Just astmatiker, reumatiker och mag-tarmsjuka käkar ofta sterioder, och de läkarna borde ju ha bäst koll.

• Mammatilltretroll

Ishtar: Jag har frågat 6 läkare.

4 tyckte att man inte ska använda kortison, annat än den svagaste under en kortare period under graviditeten.
    En av dessa var själv gravid och skulle aldrig använda kortison på sig själv under sin graviditet..

2 tyckte att man kunde använda upp till steroid III salvor..

• Dinturiel

Har fått eksem kring ena bröstvårtan som sårar och vätskar. Fick utskrivet en mjukgörande salva med nått på p i, kommer inte ihåg vad den heter. Och en kortisonsalva som heter mildison. Den innehåller kroppens egna kortison och skadar inte så mycket i kroppen som en stark kortisonsalva gör. Den funkar fint för mig. Har också haft problem med svåra eksem, och hade fulla armarna när jag var gravid med grabben. Men den här gången så har det inte blossat upp så mycket.
    Blev även rekomenderad att sola solarie. Hoppas att du får bukt med ditt eksem. Det är hemskt när det är så illa att man inte kan sova.

• Ishtar

Då får du väl lyssna på den läkare du litar på och handla utifrån hans råd. Precis som jag gjorde!

• Umeboshi

Clara:

Jag var gravid med twins när jag fick Elocon utskrivet, är åter gravid med twins och har åter Elocon för att få ner det värsta. Är även astmatiker och andas in kortison. Ingen har med ett ord sagt åt mig att sluta med mediciner pga graviditet, och jag tar för givet att läkare/bm skulle reagera om det var uppenbar fara för liv och lem.

Svar på tråden svåra eksem i samband med graviditet.. Kortisonbehandling eller ej, vad annat kan hjälpa?? *DESPERAT*