• prinsHenry

Vilken barnstol?

Det börjar bli dags att köpa en barnstol så att min lille kan sitta med vid bordet lite. Det finns ju lite olika typer. Tripptrapp, Ikeas plast, sådana man hänger på bordet och andra som man förankrar i bordet etc. Är det någon som har erfarenhet och åsikter om detta?

• Svar på tråden Vilken barnstol?
  • malinn

IKEAS i plast är en suverän stol att börja med, om barnet är lite mindre i kroppen finns ett stöd man kan köpa till som man blåser upp. Tripp Trappen är oxå jättebra men vi har den till vår 2 1/2 åring och tycker nog att den är lite bökig att få barnet att sitta bekvämt i när dom fortfarande är små. Båda stolarna är säkra och bra stolar som inte välter så lätt.

• polly79

Jag bara måste rekommendera Stokkes tripptrappstol!! Stabil som en klippa och tålig!! Vi har köpt en begagnat som är 15 år gammal och den är precis som ny! Tyvärr litar jag inte riktigt på IKEAs, den vita för en hundralapp va? Svärmor har en sån, så vi kan använda den tillfälligt när vi är på besök. Men jag kan säga att jag inte släpper honom en sekund med blicken när han sitter i den! Givetvis ska man aldrig lämna barn ur sikte i en matstol, men som sagt, tripptrapp är mycket mer rejäl och stadig! Vi har en som man hänger på bordet också; jättebra att ha med när man ska åka bort, eller går på restaurang!
    Känner du att du har råd, invester i en tripptrapp, säger jag! Den kanske kommer användas av många barn i framtiden...

• polly79

Vill bara tillägga att man ju kan köpa dyna till tripptrapp, så att det blir lite mer bekvämt! Finns på babyproffsen, bl a

• MammaHela

Ikeas Antilop är suverän när barnen är små. Kostar bara 99 kr

Måst fråga polly79 varför du inte litar på Ikeas stol?

Stolt mamma till 2 busfrön
  • bonni

Vi har en tripptrapp som Milo kunnat sitta bra i sedan han var drygt tre månader. Har använts Ikeas plaststol på vissa fik och tycker att den fungerar jättebra med tycker den är rätt ful så jag skulle inte vilja ha den hemma petig som jag är

• polly79

Mammahelena:Just jämfört med Tripptrapp...Nej, jag grundar inte min oro för IKEAs stol just för att det har hänt någon olycka. Jag jämför stolarna viktmässigt, samt att jag tycker att IKEAs känns lite rangligare.

• Ninette

Vi har kört med Ikeas blåa barnstol (inte antilop, för den är vit va?) Mycket lättare att göra ren när barnen är och slänger puréer omkring sig Bata att ställa in den i duschen så blir den som ny sanbbt som busen  Och som några fler så tycker jag att när bebisen är liten så sitter den bättre i typ ikea barnstolen.

Men från ca 1 år så har våra barn suttit i tripp trappen, kanon bra stol. Vi har ingen bygel för en stor del med poängen tycker jag är att barnet kan klättra upp i den själv och man slipper lyfta. Min 3 åring sitter fortfarande i sin tripp trapp. Värd varenda krona

Sen har vi en sån "hänga på bordet" stol också, perfekt att ha med sig om man ska iväg om man inte vill ha barnet i knä då förstås

• Tant Blå

har både tripptrappstolar och ikeas antilop. Tycker de kompletterar varandra bra. antilopen när barnet är litet är jättebra då jag tycker barnet sitter bra i den med något bakom ryggen. Rangliga är de absolut inte utan i mitt tycke omöjliga att välta.

Tripptrappen är bra när barnet är större och man kan reglera den efter barnets storlek, så de sitter bra.

• Gumsigos

Vi hade vår stol-på bord till båda barnen. Den har varit perfekt, både hemma och när vi varit iväg nånstans. Har aldrig behövt nåt annat. :D

• MammaHela

Jag har som många andra använt Antilopen i början för jag tycker inte att små bebisar sitter bra i triptrapen. Den är så bred i sisten för det.
    Men från ca 1 år är den helt oslagbar. Har två stycken hemma, men våran 6 åring vill inte sitta i den längre *synd* Antilopen har vi som stol på uteplatsen nu, men den kommer att åka in igen när denna bebis ska börja sitta i stolen och sen får den ta över den oanvända triptrappen.

Stolt mamma till 2 busfrön + bf 8/6 -07
  • MamsenJ

vi har är tripp trapp hemma och en antiloop hos farmor och farmor och jag tycker antiloopen är bättre för mindre barn. och så jobbigt att man måste skruva i stolen för att ta loss dynan på tt (eller är det bara jag som är korkad?) samt att min 9-månaders klättrar upp ur tt:en. någon tripp-trappägare som har någon lösning på det? om ts ursäktar att jag pillar in en liten fråga i tråden. sen så verkar det vanligt att man slår i tårna på tripp trapps ben men det har aldrig hänt mig.

• Tinuskan

Har stokke hemma, en röd
    Å två antilop, en hos Farmor och en i bilen, jättbra speciellt nu när hon äter riktigt mat, och vill vara med.
    Köpt oxå en bricka, kan hon söla och får ett säkerhetsavstånd från vuxenbordet

• bonni

MamsenJ: Vi har en sele i barnstolen, Milo försöker ta sig ur den hela iden. Jätteskönt att veta att han sitter still om man ska gå och hämta nåt i kylen tex.

• MamsenJ

en sele till barnstol? vart köper man sådan?

• bonni

Vi har köpt den på barnens hus.

• saragbg

hur gamla ska dom vara när dom kan sitta i en barnstol?

• ny stjärna

Vi har me en tripptrapp me dyna i och den e jättebra!
    Hon har suttit där i sen hon va 4 månader (tror jag d va).

Hos mormor har vi en Ikeastol, den vita me en dyna i och den funkar perfekt den me.

D e nog mest utseendet, för jag tycker båda e lika bra!

• Leias mor

Vi har IKEAS antilop, fungerar superbra, smidig att torka av. Vi funderar nu på en Ruff Knuff, någon som vet något om denna stol.

• Tinuskan

Leias mor:
    Kort version av artikel ur Råd & Rön nr 10, december 2004

Barnstolar

Babyproffsen säljer barnstolar som dömts ut i säkerhetstest redan för två år sedan. Classic och Dolce Vita klarar fortfarande inte de krav som ställs för att olyckor ska undvikas, visar ett test som Konsumentverket har gjort.

Bara två av sju höga barnstolar klarade sig utan anmärkningar i testet: Stokke Tripp Trapp och Elmo. Den dyraste stolen, Dolce Vita för 1595 kronor, var också den sämsta och fick ett flertal anmärkningar. Utan brickan på är den så instabil att den kan falla bakåt. Det finns också risk för att barn kan klämma sig på insidan under armstöden.
    Classic för 645 kronor fick anmärkning för att låsmekanismen för inställningar är för lätt att få upp.

Kiddo fick samma anmärkning. Antilop från Ikea är en prisvärd stol för knappa hundralappen. Det exemplar som testades hade vasst "skägg" från gjutningen som barnet kan riva sig på. RuffKnuff fick anmärkning för att skruvhålen för inställning av olika höjdlägen är så stora att ett barn kan fastna med fingret i dem. Marinträ som tillverkar stolen säger att det beror på en tillfällig produktionsmiss i just detta parti.

Olyckor med höga barnstolar är vanliga, bland annat när barn sätter fötterna mot matbordet och skjuter ifrån så att de faller bakåt. En annan typisk olyckssituation är att barnet reser sig i stolen och faller ner.

Svar på tråden Vilken barnstol?