• Gabbesmamma

Bättre än jag eller bättr än mig

Vad är rätt och hur förklarar man det gramatiskt?

• Svar på tråden Bättre än jag eller bättr än mig
  • Googels

Jag tycker 'bättre än mej' låter bättre, men det beror lite på om det är slutet på meningen eller om det kommer nåt annat efteråt oxå tror jag.

Vet tyvärr inte vad som är gramatiskt rätt....

• LinaoMatilda

bättre än mig

Det syns inte att man är ful om man går fort och skrattar mycket!
  • Themis

Nix pix, men grammatiken är lätt om man fortsätter meningen:

Man säger

Du är bättre på att måla än JAG är.

Det känns väl inte rätt för er heller att säga

"Du är bättre på att måla än mej är"

hoppas jag?

• Merle

Bimsan har rätt. Bättre än jag.

• Mumin

Nope, Bimsan har inte helt rätt. I boken Språkriktighetsboken (Norstedts, 2005) finns det ett kapitel om just det. Jag minns inte exakt allt som står men det är något med att det inte finns något hundraprocentigt rätt i detta fall. Det där med att kolla med "är" är ett gammalt trick som inte stämmer enligt den boken. Tyckte att det stod nåt med att det kunde vara dialektalt också.

Jag och min man gnabbades ofta om det, jag höll på "jag" och han på "mig" och det visade sig att båda var ok!

After all... tomorrow is another day.
  • Åsa

Båda är korrekta; beror på om man ser det som en satsförkortning (bättre än jag /är/) eller om man går på vad som faktiskt sägs/skrivs/ då det blir "bättre än mig" utifrån att man har objektsform efter konjunktioner som "än".

Dock finns en utbredd - om än felaktig - uppfattning bland amatörspråkpoliser att "än jag" är det korrekta.
    Ett språkvetenskapligt "bevis" på att det är långt ifrån självklart att det finns ett underförstått "är" i satsen är parallellser med exempel som "Han är äldre än sin syster." där det vore helt felaktigt att säga/skriva "Han är äldre än hans syster" enligt resonemanget om ett underförstått "är", Med "hans syster" då blir det ju inte längre "hans" egen syster det handlar om utan någon annans, såvida man inte skriver ut "är".

Svar på tråden Bättre än jag eller bättr än mig