• Naijna

Hur får fönstrerna så där vita?

Tycker det ser så mysigt ut när man har gjort "rutor" i fönstrena med något vitt.. vad är det? Vart hittar man vad det nu är? :p

• Svar på tråden Hur får fönstrerna så där vita?
  • Lola Jämtland

"Snö på burk".

Säljs i vanliga mataffärer tex.
    En slags spray som sprutar ut vit gegga på fönstret.

//Ät gul snö! Det kan vara öl.
  • cruZZe

Och den kan vara helt hopplös att få bort igen.

• Lola Jämtland
    cruZZe skrev 2006-12-03 08:29:27 följande:
    Och den kan vara helt hopplös att få bort igen.
    Jag testade detta första gången i fjol o det var superlätt att få bort!

Tog först diskmedel, vatten o en svamp o tog bort det värsta med o sen fönsterputs o hushållspapper.
    Gick jättebra!
  • cruZZe

Har bara testat en gång för ganska många år sedan iofs. Det "medlet" vi använde då var som sagt ett helvete att bli av med. Inget rengöringsmedel på denna värld bet på skiten, så det vart spackelspade (japanspackel) samt lacknafta.

• Lola Jämtland
    cruZZe skrev 2006-12-03 08:33:16 följande:
    Har bara testat en gång för ganska många år sedan iofs. Det "medlet" vi använde då var som sagt ett helvete att bli av med. Inget rengöringsmedel på denna värld bet på skiten, så det vart spackelspade (japanspackel) samt lacknafta.
    Ojdå! Då fick jag tag på en bra spray kanske.
  • Carro W

Ibland behöver man använda rengöringsmedel med ammoniak i. Det stod iaf på burken jag köpte förra året. Men jag gjorde som Lola, funka superbra

• cruZZe

Ja eller så har dom helt enkelt blivit bättre med åren. Bara för det ska jag nog pallra mig ut och inhandla snö på burk för att testa. Jag kommer dock hålla Lola ansvarig om jag efter jul står med japanspackel och svär igen

• Nallemajatjejen

De som fanns för ett par år sedan var jättesvåra att få bort. Nu mer tror jag de utvecklats så att de är lättare att få bort. I alla fall fick  vi bort våran utan problem förra året.

någon som har bilder på hur de gjort i sina fönster?

Att bli mamma är livets största gåva! Http://www.familjeliv.se/hem/nallemajatjejen/blogg.php
  • Naijna

Usch då det låter inge roligt cruZZe om man inte får bort det!
    Kan ju kanske bli svårt att hävda för hyresvärden att det va så när man flytta in :/ hehe..

Men snö på burk säger ni, då ska jag kolla efter det, tror ni att det går å hitta på Willys?

• solstraalen

Hur får ni rutorna raka å fina??
    Vi försökte förra året men de såg helt åt skogen ut.

• cruZZe

soltraalen: Maskeringstejp och vattenpass är bra redskap

• Lola Jämtland
    cruZZe skrev 2006-12-03 08:35:40 följande:
    Ja eller så har dom helt enkelt blivit bättre med åren. Bara för det ska jag nog pallra mig ut och inhandla snö på burk för att testa. Jag kommer dock hålla Lola ansvarig om jag efter jul står med japanspackel och svär igen
    Haha! Ja, skyll på mig isf!
  • Lola Jämtland
    Naijna skrev 2006-12-03 08:38:01 följande:
    Usch då det låter inge roligt cruZZe om man inte får bort det!Kan ju kanske bli svårt att hävda för hyresvärden att det va så när man flytta in :/ hehe..Men snö på burk säger ni, då ska jag kolla efter det, tror ni att det går å hitta på Willys?
    Det kan säkert finnas på Willys. Mitt är köpt på Prix tror jag.
  • Leeloo

Vi hade sånt när vi var små kommer jag ihåg men det var ett rent helvete att få bort så mamma sa ifrån. Men nu när det är jag som tvättar fönstrena här hemma så kanske jag ska pröva igen...

• Naijna

Lola: Jag får ta å se efter för Prix vette atten vad det är för affär :p

• Lola Jämtland
    Naijna skrev 2006-12-03 08:43:14 följande:
    Lola: Jag får ta å se efter för Prix vette atten vad det är för affär :p
       Kolla på vilken mataffär som helst bland julgrejerna för de flesta har nog snöspray skulle jag tro.
  • Naijna

Ska göra det, tack för tipset. Sen blir det nog till å tejpe utan vattenpass för de har jag lånat ut.. :(

• Leeloo

Det finns ju annat att göra oxå, man kan göra stjärnor och hjärtan.

• QuteCat

Hej!

Jag har gjort dessa mysiga fönster nu i säkert 6-7 års tid..sen min son föddes...
    WILLYS har en blå sprayburk med en gran och vit kork/lock på. Kostar under 20-lappen. Andra affärer tar det dubbla!

Så här gör jag mina mysiga fönster:

Mät hela fönstret först, alltså glaset.
    Fundera ut hur många rutor du vill ha.
    Just nu har jag ett fönster som är 120cm brett och 140 högt så jag kör på 4x4 rutor. Brukar variera beroende på vilket "julhumör" jag är på.
    Sen tejpar du kanterna med maskeringstejp (den ljusbeiga) på glaset, runt hela.. alltså på glaset inte i fönsterlisten. Om du ska ha 4x4 som jag så mäter halva bredden alltså 60cm i mitt fall. Märker med en bläckpenna. Gör likadant både uppe och nere.
    Ta en penna och markera på tejpen. Sen tejpar du från markering till markering. Sätt tejpen mitt på markeringen så blir alla rutor lika stora.. Sen mäter du igen hälften av 60..blir 30.. gör samma sak igen och tejpa.. gör samma sak från sida till sida..mät, markera och tejpa.
    När du är nöjd med dina rutor och har tejpat klart så skaka burken ordentligt. Börja med att spraya mitt på tejpen så att det blir en ram runt varje ruta. Sen fyller du i mer.. om du vill ha en sk "driv-effekt" på rutorna så att man ser nästan insnöad ut.. fyll på mer nedtill i ett hörn tex.. Ett herrans pilljobb men kul!
    Låt torka minst en timme innan du försiktigt tar bort tejpen..

Klart!

Sen är det bara att ta yes diskmedel och en svamp och en trasa och tvätta bort.. NO PROBLEM!

LYCKA TILL!!

Svar på tråden Hur får fönstrerna så där vita?