• Nellie Jonathan

Åt "mamma sushi" igår, dåligt samvete nu...

Är sushi freak och nu har de öppnat en sushi resturang i stan. Där hade dem mamma sushi som jag beställde igår. De var räka, calamari, avokado mm... Jag frågade ifall man kunde ha räka på och då sa dem att de var till lagade först. Var det andra också till lagat då? Frågade inte det men det borde ju vara så när det heter mamma sushi.... Behöver jag oroa mig? Nån mer som ätit mamma sushi?? Vad kan hända med barnet annars???

• Svar på tråden Åt "mamma sushi" igår, dåligt samvete nu...
  • Lola Jämtland

Mammsushi är ju just för de som är gravida ju....

//Ät gul snö! Det kan vara öl.
  • AHöst

Oroa dig inte. Om de var tillstymmelse till ratt hade du markt det.

• mayasmama

jag kan garantera dig att din oro e värre för barnet än det du har ätit ,

det e verkligen ingen fara alls ....för det första så tar det e ett par sekunder att koka räkor klara så att den lilla räkan du ätit inte skulle vara tillgad ordetligtn e omöjligt och sen är det så små mängder att det inte spelar ngn roll ändå.....

jag hade fullkomligen dille på sushi min senaste grav och jag åt tom lite  lax emmelanåt....

nu blir jag väl påhoppad för att jag riskerade mitt barns liv men jag tycker att man måste ta alla dessa rekomendationer med ro....jag e säker på att kvinnorna i japan äter sushi när de e gravida....

....och dåligt tillagat kött e minst lika " farligt " i sånna fall....

....så ät din sushi coh njut!!   ta " mammaSushi" om det känns bättre.... men framförallt oroa dig inte !!!

• Lola Jämtland

Råa räkor är dessutom gråa.....de rosa är ju kokta o det görs oftast redan på båtarna när de fiskats upp....

• Popis

Jag har ätit sushi flera gånger tom lax jag tar alla råd med en nya salt. Så länge jag mår bra.

• Fragglerock

Så vitt jag vet så är inte de räkor man äter i sushi råa... då skulle de vara grå och gummiaktiga!

Oh no... do you think I was born tomorrow?!? ~Junior Gorg~
  • mamsen76

Jag åt till och med lax sushi när jag var gravid, enligt min bm så var det helt okej. Man skulle inte vara alltför hysterisk och äta det varje vecka men ngn gång ibland var helt ok.....

• Fragglerock

Jag käkade faktiskt all sushi när jag var gravid... jag tror att man faktiskt känner om det är nått fel på den. Man får nog inte stressa upp sig för mycket faktiskt.

Tänk alla saker som våra föräldrar gjorde som vi aaaldrig skulle göra nu. Om 25 år kommer vi att skratta åt alla nojjor vi har nu tror jag!

Oh no... do you think I was born tomorrow?!? ~Junior Gorg~
  • R Mutt

Eeeeeh... dåligt samvete för VAD? Du kan äta all sushi, vem i all världen har sagt att du inte får äta det?

• AHöst

Du ska inte ata ra fisk. Men all sushi ar inte ra fisk. Sa nar folk sager att man inte bor ata sushi sa ar det egentligen inte ratt.

• mallte

Jag gjorde som flera å sket i det mesta man blir varnad för, allt från sill till stark mat ska ju vara farligt, för att inte tala om allt man ska låta bli när man ammar... Jag har ätit det jag har haft lust med under graviditeten och amning och min unge har inte fått nå men eller verkat mått dåligt. Så jag tänkte njuta av sushi även under den här graviditeten... Tror vi ska oroa oss mindre... De är nog det bästa för både oss och barnen. Kram !

• Jozan

Nej, du har inget att vara orolig for alls. Sa lange fisken ar kokt, aven om det till och med serveras ra fisk i samma restaurang, sa ar det helt ok att ata den. Man ska undvika ra fisk, men aven nar det galler den sa ar risken liten att barnet blir skadat pga ev overforing av bakterier eller parasiter. Sa glom detta och var lugn!

• rulltårtan

Jag undrar en sak. Har ätit vegitarisk sushi alla gånger. Nu fick jag höra att man inte skulle äta omeletten! Är den också "ok"...? Så himla svårt att hålla reda på allting!

• Lola Jämtland
    rulltårtan skrev 2006-12-05 06:22:08 följande:
    Jag undrar en sak. Har ätit vegitarisk sushi alla gånger. Nu fick jag höra att man inte skulle äta omeletten! Är den också "ok"...? Så himla svårt att hålla reda på allting!
    Varför skulle du inte äta den?
  • ambica

Se livsmedelsverket: de nämner vanlig sushi tom som ok!

Svar på tråden Åt "mamma sushi" igår, dåligt samvete nu...