• smulan76

Kaffe till bebis!!!!!

Min svärfar berättade igår att dom hade haft besök av några bekanta som har en flicka på 6 månader, och dom ger sin dotter kaffe!!!!
    Varför vet jag inte, dom sa att hon tycker det är gott....

Men hur f*n kommer man på att man ska ge kaffe till en liten bebis?!?!!!!!
    Blir så arg när jag hör sånt, det är ju ingen leksak dom skaffat sig!!! Och kaffe är ju inte direkt nyttigt ens för vuxna.....

• Svar på tråden Kaffe till bebis!!!!!
  • Linda1976

tja, en slurk kaffe nångång kan väl inte skada? För jag antar att hon inte dricker morgonkaffe varje dag?

• Monie

skulle aldrig komma på tanken ens.

• Makaroner

Min son är iofs 3 år, men han gillar kaffe. Han brukar få en liten kopp med hälften kaffe och hälften mjölk när vi ska dricka kaffe. Sen surplar han försiktigt i sig det "jättefint" som alla andra. Det går inte att lura honom heller och ge honom nåt annat för det märker han. Han gillar te också

Min gammelfarmor lärde mig att dricka kaffe när jag var under ett år, doppade bulle i kaffe och gav mig den, men å andra sidan så är jag född i "kaffenationen" Finland

• Fido

Barn tycker ofta att kaffe är helt ok eftersom de ännu inte utvecklat smaklökarna för beskt. om jag minns rätt så är det den sista smaken som utvecklas och då är barnet flera år gammalt. Skulle inte ge kaffe till min dotter regelbundet i alla fall.

• Makaroner

Inte VARJE gång vi dricker kaffe förståss... När vi har besök bara. *haha* Men oftast blir det te för allihopa för min mage gillar inte kaffe sen ett halvår tillbaka.

• linhen

Det gör väl inget om hon får barnet får smaka lite? Min brors dotter har älskat te sen hon var riktigt liten - ingen hälsokost det heller....

• smulan76

Fattar faktiskt inte VARFÖR man vill vänja sin bebis att äta/dricka något som inte är bra för dom, oavsett hur liten mängd det är!!!!!
    Har sett föräldrar som låter sina små barn smaka en klunk öl också och det är lika obegriplígt!!!! Öl är väl iofs värre än kaffe...

• Atena

Men för Guds skull; allt är farligt i tillräckligt stora mängder! Och undrar om inte all översötad barnmat är farligare än en liten slurk kaffe någon gång... Kaffe är kanske inte det första man ger (förutom via bröstmjölken...) men jag tror det främjar barns matintresse att få smaka det vi vuxna äter oh dricker. Men vid alkohol går nog gränsen även för mig...

• smulan76

Nej, jag ger inte min 5-månaders son socker heller.... Onödigt att vänja små bebisar vid sådant som man vet inte är bra för dom. Sen inser jag ju också att det blir svårare när han blir större, då får han ju också smaka på godis osv.
    Men hur ökar du en bebis matintresse genom att ge dom kaffe?!?! Det finns mängder med olika livsmedel som man kan ge bebisar så att de vänjer sig vid många olika sorters smaker utan att för den skull ge kaffe!!!!
    Visst, det finns mycket som är farligt och allt går förstås inte att undvika, men jag tror knappast att kaffe, the, läsk osv hör till en 6-månaders livsnödvändigheter!!!!

• Tabby

När jag var runt 5 år kunde jag få kaffe med massa mjölk i när vi hade besök.
    Fast kaffet var koffeinfritt Det var jättegott att doppa Mariekex i den och roligt att se hur kexet svällde...fniss. Trots detta började jag inte dricka kaffe på riktigt förrän jag var 18 år.

Fast jag var ju som sagt några år. En så liten skulle jag inte komma på tanken att ge kaffe till.

• Eja

men det är ju en viss skillnad att smaka kaffe när man är 3 eller 5 då man kanske VILL prova.... men en 6 månaders säger ju knappast plötsligt att den e kaffesugen

• Tossan79

Tycker inte att barn ska dricka kaffe, förrän kanske nångång i tonåren..... Samma gäller alkohol. Men å andra sidan tror jag inte en smakskvätt nångång ibland kan skada, det utvecklar nog bara deras smaksinne. Frågan är om man ska ta risken att de tycker att det är gott - precis som med söta saker?

• Emma m Theodor

Vi har en 1,5-åring som är väldigt förtjust i kaffe- men han får ju bara smaka ett par teskedar av oss. Inte mer. Dessutom så dricker vi väldigt milt kaffe- med mycket mjölk.

Svar på tråden Kaffe till bebis!!!!!