• Sötnos

Ljusslinga på balkong

Jag skulle vilja veta hur ni som inte har eluttag på eran balkong gör när ni sätter upp ljusslingor där??? Kan man ha sladden gående under balkongdörren eller hur gör man? Kan det bli skador på sladden då, så det börjar brinna?

• Svar på tråden Ljusslinga på balkong
  • Elia

Vi (inte jag:)) har dragit den på något sätt mellan dörren och listen. Sladden är helt oskadd och har varit där i ett år...

• Sötnos

Ok, får höra med sambon om man kan göra nåt sånt, men det ser inte ut som att det funkar tyvärr! Nån som gör på nåt annat sätt??

• MalinI

Ska prata med maken min i kväll. Han är elektriker. VIll oxå ha så.
    Så då kan jag ju återkomma med hur han löser vårat problem

• ÄngelBängel

Vi brukar har en gran utanför ytterdörren och drar bara sladden längs nere i hörnet mellan karmen och tröskeln. Det är ju oftast en tjock gummilist runt ytter- och balkongdörrar och där sjunker sladden ner.

Hoppas ni hittar någon bra lösning, vi behöver allt ljus vi kan få här mitt i vintern

• Sötnos

Ja, jag måste inspektera dörren lite noggrannare...vill verkligen ha ljus på balkongen för en gångs skull, det ser så mysigt ut!!!

• milimina

vi drog den genom sovrumsfönstret i vår gamla lgh, det gick alldeles utmärkt fast den balkongen var iof inglasad...

nu har vi ett riktigt uttag och det ska bli kul att se hur det går att fästa ljusslingan i kattnätet

• Sötnos

Fler tips hur man kan göra??

• Monky

Inga tips mer än att se till att sladden ni drar utomhus verkligen är avsedd för att vara ute. Farligt annars

• Sötnos

Ja just det! En fråga om det...ska sladden vara avsedd för utomhusbruk fast man har den ikopplad inomhus? Fattar ingenting tydligen .

• MalinI

Sötnos...

Min man sa ett stort nej nej till att ha en kabel mellan dörren. Kabeln kan gå sönder inuti även fast det inte syns på ytan.

Han tycker det är helt klart bäst att montera ett utag på utsidan.

Även om man ska koppla kabeln inomhus så måste man ha en kabel som klarar utomhusmiljö.

Virriga jag Hoppas du förstod lite. Annars så ber jag maken skriva i hop nåt.

• Lilla loppan

vi har också dragit in våran sladd och håller den oskadd..

• Strumpa

PÅ många ljusslingor måste transformatorn sitta innomhus även om slingan ska vara utomhus.

Kontrollera noga vad som gäller för er slinga.

• Sötnos

Malinl - Jodå, jag förstod . Fast många verkar ha kabeln mellan dörren ändå...hm...

• Juniphé

Vi har kabeln genom fönstret... kabeln är ju så tunn ändå. Hos oss funkar det jättebra iaf

Svar på tråden Ljusslinga på balkong