• pucken

hur funkar det med a-kassa/alfakassa om man inte får jobb efter sin utbildning?

jag har ca ett år kvar av min utbildning, och jag börjar oroa mig för hur det blir med ekonomin. om jag inte skulle få jobb direkt, hur lång tid tar det innan man får pengar från alfakassan/a-kassan? hur mycket är det man får? behöver man ha jobbat nåt tidigare för att få nån ersättning? jag har "bara" sommarjobbat eftersom jag pluggat sen jag slutade gymnasiet.

som sagt. jag börjar oroa mig =( vi har lite sparade pengar, men det är ingen stor summa det handlar om.

• Svar på tråden hur funkar det med a-kassa/alfakassa om man inte får jobb efter sin utbildning?
  • KatjaMarina

Jag får inte ett öre från någon kassa.
    Har också mest sommarjobbat/jobbat extra.
    Jag är nyutbildad och söker jobb.

Har 0:- på kontot.

• pucken

men usch, fy va hemskt. nåt måste man ha rätt till? hur mycket tror de att man kan spara när man får 7000 från csn?

• Shalita

Som det är nu är det 90 dagars karens om man kommer direkt från studier (Alfa-kassan)...

• KatjaMarina
    pucken skrev 2006-12-03 19:32:44 följande:
    men usch, fy va hemskt. nåt måste man ha rätt till? hur mycket tror de att man kan spara när man får 7000 från csn?
    Har pratat med arbetsförmedlingen.
    Får ont i magen av situationen.
    Har t om sökt jobb utanför min utbildning, just för att jag behöver ett arbete och förstås en inkomst.
    Har inte kunnat spara ett dugg, allt gick åt till familjen.(mat, kläder, försäkringar)
  • myskatt

Kommer inte studerandevilkoret slopas efter årsskiftet? Har hör folk i min klass förfära sig över att de blir utan a-kassa efter examen.

Själv är jag inte insatt då jag inte har rätt till a-kassa.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • pucken

shalita
    okej =( då blir det till att snåla rejält sista året så man kan spara. eller kan man kanske ta ut fp de där 90 dagarna men stå som arbetssökande och kunna ta jobb om det dyker upp?

• Madam