• pucken

hur funkar det med a-kassa/alfakassa om man inte får jobb efter sin utbildning?

jag har ca ett år kvar av min utbildning, och jag börjar oroa mig för hur det blir med ekonomin. om jag inte skulle få jobb direkt, hur lång tid tar det innan man får pengar från alfakassan/a-kassan? hur mycket är det man får? behöver man ha jobbat nåt tidigare för att få nån ersättning? jag har "bara" sommarjobbat eftersom jag pluggat sen jag slutade gymnasiet.

som sagt. jag börjar oroa mig =( vi har lite sparade pengar, men det är ingen stor summa det handlar om.

• Svar på tråden hur funkar det med a-kassa/alfakassa om man inte får jobb efter sin utbildning?
  • KatjaMarina

Jag får inte ett öre från någon kassa.
    Har också mest sommarjobbat/jobbat extra.
    Jag är nyutbildad och söker jobb.

Har 0:- på kontot.

• pucken

men usch, fy va hemskt. nåt måste man ha rätt till? hur mycket tror de att man kan spara när man får 7000 från csn?

• Shalita

Som det är nu är det 90 dagars karens om man kommer direkt från studier (Alfa-kassan)...

• KatjaMarina
    pucken skrev 2006-12-03 19:32:44 följande:
    men usch, fy va hemskt. nåt måste man ha rätt till? hur mycket tror de att man kan spara när man får 7000 från csn?
    Har pratat med arbetsförmedlingen.
    Får ont i magen av situationen.
    Har t om sökt jobb utanför min utbildning, just för att jag behöver ett arbete och förstås en inkomst.
    Har inte kunnat spara ett dugg, allt gick åt till familjen.(mat, kläder, försäkringar)
  • myskatt

Kommer inte studerandevilkoret slopas efter årsskiftet? Har hör folk i min klass förfära sig över att de blir utan a-kassa efter examen.

Själv är jag inte insatt då jag inte har rätt till a-kassa.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • pucken

shalita
    okej =( då blir det till att snåla rejält sista året så man kan spara. eller kan man kanske ta ut fp de där 90 dagarna men stå som arbetssökande och kunna ta jobb om det dyker upp?

• Madam

fram till årsskiftet kan man söka till alfa-kassan på studerandevillkoret dvs du behöver inte ha jobbat något innan för att vara berättigad ersättning.

Men tack vare våran nya regering kommer detta villkor at slopas från och med årsskiftet vilket gör att alla arbetslösa f.d studenter som inte jobbat innan måste ansöka om pengar från socialtjänsten

• pucken

madam
    nej! jag läste om det förslaget förut, men trodde inte att det skulle gå igenom =( va fan tänker de med?

• Madam

Vet
    Är inne i svängen just nu..nyexaminerad,arbetslös sen juni...har inte fått ihop tillräckligt med poäng från min utbildning så jag får ingen ersättning från a-kassan..så jag går på soc sen augusti

• Therese6699

Hej hej,
    när jag slutade skolan så fick jag inte sommar jobb på en gång så då fick jag pengar i från Soc. Men en liten fråga. Spelar det någon roll om man får pengarna ifrån Alfa-Kassan eller ifrån Soc? Är det inte samma summa man får? Jag hade faktiskt inte hört talas om Alfa-kassa förut.

Therese

Svar på tråden hur funkar det med a-kassa/alfakassa om man inte får jobb efter sin utbildning?