• Anonym (orolig)

leversjuk...:-(

Hej alla ni friskaa och sjuka!
    Min värld föll i fredags när jag fick mina provsvar ifrån doktorn. Min levervärden är alldeles för höga...okej tänkte jag vad gör jag åt det. Blev inskickad AKUT till lassarettet där dem tog 9 olika prover och idag måndag ska jag på Ultraljud och kolla levern. Ni kanske tänker "ja ja det kan ju vara vad som helst, det behöver ju inte vara någon fara". Det kanske stämmer, men det jag hör ekandes i min skalle är när läkaren säger att jag ska komma in på torsdag och få alla svar ÄVEN dem tråkiga!!!!! VA??? Är det SÅÅÅ allvarligt??? Jag känner mig ju inte så sjuk, visst mår jag illa när jag har ätit och mitt urin är guldfärgat, men vaddå tråkiga besked?? KAN JAG DÖ AV DET???? Är det levercancer? Har jag mer cancer?

VAD FAAN HÄNDER? Jag fick ju barn (en kille) för 4,5 månad sen plus att ja har en underbar tjej som fyller 3år. Ska jag missa deras uppväxt pga det här...

Det är så mycket tankar i mitt lilla huvud att hälften vore nog....

Tack för att ni lyssnade, jag behövde skriva av mig!

• Svar på tråden leversjuk...:-(
  • Charlott29

Börjar med att skriva att jag förstår din oro!

Min första reaktion är dock att OM det hade varit så allvarligt som du tror att det är, så hade nog inte doktorn väntat med att ta in dig och prata med dig förrän på torsdag?! Det kan jag aldrig tänka mig.

Min son hade förhöjda levervärden när han var ett par månader gammal, de följde upp det med massor med prover och dylikt. Och de TROR att det berodde på att han hade en infektion i kroppen, just leverproverna kan tydligen bli förhöjda då. Han fick gå och ta nya leverprover var tredje vecka och för varje prov de tog, ju mindre var värdena. Helt plötsligt i somras när vi hade gått på undersökningar i 2 månader, vart de helt bra.
    Min son var hur pigg och glad som helst under hela denna tiden, inte ett dugg sjuk.
    Vill med detta bara försöka ge dig lite uppmuntran, men jag förstår din oro och den kommer nog inte bli bättre innan du pratat med läkaren.

Kan du inte be om att få komma tidigare? Få de provsvar som redan är klara nu och sedan komma tillbaka på torsdag och få resten av provsvaren?
    Eller bara ring och prata med honom och säg att du blev väldigt orolig av vad han sa och att du vill veta mer?!
    Konstigt förresten av en läkare att uttrycka sig på det sättet...

• Anonym (orolig)

Provsvaren kommer inte förräns på torsdag, dem skickas iväg. Jo jag vet att det inte behöver vara nåt allvarligt men dem svaren som redan är klara visar ingen vanlig sjukdom.
    Jag försöker att hålla mig lugn, jag ska snart in på ultraljud så jag ska fråga lite mer. Men jag tror knappast att dem säger nåt för dem är nog inga läkare.
    Tack för uppmuntran iallafall!

• Fisoa

Skickar en stor kram till dig och hoppas att allt går bra!

• tmg

vil bare si at jeg har hatt høye leververdier i lengre tid.>Det begynte da jeg gikk gravid med barna.det blev så akutt at begge barna måtte løses ved igangsatt fødsel 1 mnd før termin.Dette pga at leverprøvene var så høye at det var fare for meg og barna...Efter fødsel gikk det over 1 år før mine leververdier blev normale.
    har idag ikke fått noen årsak til dette.
    Ville bare du skulle vite at det ikke alltid trenger være farlig, vet du hvilkne prøver som er forhøyet??
    Mange blir forhøyet ved infeksjoner også..krysser fingrene , for at det går fint for deg

• Anonym (orolig)

Hej på er! Jag har gjort ultraljudet nu och det visade ingenting så nu har oron lättat. Vi får se vad proverna visar på torsdag, men allt som inte är knölar är positivt!!!!

tmg: Dem har tagit alla prover som går att ta. Det var en grundlig undersökning från topp till tå sa läkaren. Så nåt svar får jag på torsdag.

• Lady Unicorn

Hejsan!

Vill bara säga att jag vet precis vad du går igenom. Jag gick igen somma procedur för ca två år sedan. Mina levervärden var höga, mina ögon var gula och min mjälte var förstorad. Dom stack mig, klämde på mig, jag gjorde ultraljud och en biopsi. Diagnosen var: Kronisk aktiv hepatit. Det är en autoimun sjukdom som är väldigt ovanlig. Kul kul. Men jag äter mediciner och det lär jag få fortsätta med hela livet, men det funkar. Den här sjukdommen är obotlig men inte dödlig. Jag har en dotter på ett år och vi planerar att ha fler. Det blev täta kontroller under graviditeten eftersom medicinerna jag äter kan vara tillväxthämmande, men hon mådde hur bra som hells och medicinen påverkade henne inte det minsta.
    Min dotter kan ha fått genen, men hon kan lika gärna inte ha fått den.
    Mitt råd är att även om man har en sjukdom så är man inte sjukdommen.
    Oroa dig inte i onödan!

Kramar!

• Anonym (orolig)

Hej allihopa! Jag glömde skriva och berätta vad det är. Jag har en leverinflammtion som jag får medicin mot. Jag får inte äta några P-piller värktabletter eller några tabletter som måste passera via levern. Jag går på regelbundna kontroller.
    Så det var inte nån cancer. Allt annat kan jag leva med!

Kram och tack för allt stöd!

• Minna07

Åh så skönt! Vet du om du kommer bli frisk från inflammationene, eller är den kronisk?

Stor kram!

• Solangelika av Isfolket

Hej!
    Har själv gått igenom samma sak som dej.
    Fick skyhöga levervärden i samband med en graviditet.
    Tog alla prover som kan tänkas på levern.
    Biopsiprovet visade en toxiskt hepatit,
    dvs en förgiftningsgulsot.
    Fick kortisontabletter som jag åt några månader.
    Är idag friskförklarad sen nått år tillbaka.
    Får el bör ej äta p-piller + medicin som innehåller paracetamol som kan påverka levern.
    Levern är ett fantastiskt organ på att läka sej själv.
    Lycka till!!

• Anonym (Sara)

Min sambo fick besked om förhöjda levervärden när han lämnade blodprover för att han ville bli blodgivare. Det var alltså en ren slump att det upptäktes. Kändes jätteläskigt. Han brukar aldrig vara sjuk. Man tänker alltid det värsta som cancer. Han fick lämna in lite prover och göra UL på levern. Man fann inget fel och man konstaterade bara att han har förhöjda levervärden och att det är hans normala tillstånd. Finns en "sjukdom" som heter Gilberts syndrom och detta har min sambo anatagligen. Det är ett ofarligt tillstånd som medför förhöjda levervärden.

Svar på tråden leversjuk...:-(