• SandvikenMamma

Kan mormor ta VAB?

Tösen är sjuk och jag skulle behöva vara i skolan på en svenskalektion. Kan mormor ta VAB då?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-04 11:29:06:
    Nu har jag ringt försäkringskassan och mormor får INTE ta VAB för att jag går i skolan.

Om jag hade haft jobb hade mormor kunnat ta ut VAB, eller om jag hade en karl som hade jobb så hade han kunnat överlåta det till mormor.

Men, som det ser ut får inte någon annan ta ut VAB för Fanny.

• Svar på tråden Kan mormor ta VAB?
  • linnsans

ja, det är jag säker på att hon kan. ring försäkringskassan och hör med dom annars.
    hoppas tösen blir bättre snart!!

• Anthonys mamma

ja, jag som moster tog vab för min systerdotter när min syster inte kunde.

ღAnthony's mammaღ
  • CeeJay

Ja man kan överlåta ersättningen för tillfällig föräldrapenning, om man som ordinarie vårdare inte kan vara från sitt jobb/studier osv. Förutsättningen är ju att även mormor går miste om lön eller annan ersättning under denna dag! Krya på er!

• SandvikenMamma

Okej, men om en moster får ta VAB borde mormor också få

En fråga till:
    Vi har en avlastningsfamilj till henne och nu när jag pratade med "mamman" så undrade hon om hon får ta VAB om det skulle behövas i framtiden? Har inte tid att ringa försäkringskassan just nu, så jag hoppas att ni vet

• SandvikenMamma

CeeJay:
    Vad menar du med "går miste om lön eller ersättning under denna dag"?
    Får dem inte 80% av lönen?

Jag har ju aldrig tagit VAB själv så jag vet inte hur det går till, men trodde man skulle få 80% iaf?

• Miss USA

Hon menar att mormor måste gå miste om lön från sitt jobb för att få VAB.
    Om avlastningsmamman har egen rätt till VAB vet jag inte, likställs hon med fostermamma ?

• SandvikenMamma

Nej, jag tror inte att hon likställs med fostermamma.. Men är inte säker. Kanske är bäst att ringa försäkringskassan iaf

• CeeJay

För att få tillfällig föräldrapenning måste mormor ha ett arbete eller a-kassa som hon inte får betalt för när hon är hemma och vårdar sjukt barnbarn - dvs hon får då istället ersättning från FK för att täcka upp löneförlusten. Ser att Miss USA redan har svarat

• SandvikenMamma

Haha, det är jag som är trög efter nattens vakna timmar 

Tack tjejer för hjälpen

• SandvikenMamma

Nu har jag ringt försäkringskassan och mormor får INTE ta VAB för att jag går i skolan.

Om jag hade haft jobb hade mormor kunnat ta ut VAB, eller om jag hade en karl som hade jobb så hade han kunnat överlåta det till mormor.

Men, som det ser ut får inte någon annan ta ut VAB för Fanny.

• Helly78

Om mormor har ett jobb eller har a-kassa då går det, konstigt att hon inte får om du går iskolan. Prova ring igen men prata inte med samma person. visa personer svara vad de tycker..

Svar på tråden Kan mormor ta VAB?