Inlägg från: SandvikenMamma |Visa alla inlägg
  • SandvikenMamma

Kan mormor ta VAB?

Tösen är sjuk och jag skulle behöva vara i skolan på en svenskalektion. Kan mormor ta VAB då?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-04 11:29:06:
    Nu har jag ringt försäkringskassan och mormor får INTE ta VAB för att jag går i skolan.

Om jag hade haft jobb hade mormor kunnat ta ut VAB, eller om jag hade en karl som hade jobb så hade han kunnat överlåta det till mormor.

Men, som det ser ut får inte någon annan ta ut VAB för Fanny.

• Svar på tråden Kan mormor ta VAB?
  • SandvikenMamma

Okej, men om en moster får ta VAB borde mormor också få

En fråga till:
    Vi har en avlastningsfamilj till henne och nu när jag pratade med "mamman" så undrade hon om hon får ta VAB om det skulle behövas i framtiden? Har inte tid att ringa försäkringskassan just nu, så jag hoppas att ni vet

• SandvikenMamma

CeeJay:
    Vad menar du med "går miste om lön eller ersättning under denna dag"?
    Får dem inte 80% av lönen?

Jag har ju aldrig tagit VAB själv så jag vet inte hur det går till, men trodde man skulle få 80% iaf?

• SandvikenMamma

Nej, jag tror inte att hon likställs med fostermamma.. Men är inte säker. Kanske är bäst att ringa försäkringskassan iaf

• SandvikenMamma

Haha, det är jag som är trög efter nattens vakna timmar 

Tack tjejer för hjälpen

• SandvikenMamma

Nu har jag ringt försäkringskassan och mormor får INTE ta VAB för att jag går i skolan.

Om jag hade haft jobb hade mormor kunnat ta ut VAB, eller om jag hade en karl som hade jobb så hade han kunnat överlåta det till mormor.

Men, som det ser ut får inte någon annan ta ut VAB för Fanny.

Svar på tråden Kan mormor ta VAB?