Vilohem?
Orkar inte med mer nu.. finns det vilohem man kan lägga in sig på? Vill inte läggas in på psykavdelningen!
Hjälp snälla!
Orkar inte med mer nu.. finns det vilohem man kan lägga in sig på? Vill inte läggas in på psykavdelningen!
Hjälp snälla!
Vilohem finns inte men det finns ju svindyra hälsohem! vailken situation är du i? man, barn, gravid osv?
Mitt barn och så en sambo...
Har varit deprimerad i mer än 2 år, har varit sjukskriven sen mars och nu är jag inne på 6:e bytet av medicin... Är arg på allt och alla och orkar inte hålla mig vaken knappt.. yrsel..
Jag känner mig helt färdig och jag måste bara bort ett tag!
Kan du inte be sambon ta hand om ert barn och bara bo hos typ dina föräldrar en vecka då?
Jag kan inte bara lämna henne här och åka till mamma och pappa.. Det känns helt fel.. jag vill ut i skogen någonstanns typ och bara va. Inte häromkring heller! Min sambo är irriterad på mig hela tiden pga av att han är trött på att jag får byta mediciner hela tiden, han vill att jag slutar helt. Men jag vågar inte det...
Du ska inte sluta med medicinen innan du känner att du orkar...Kan föräldrarna ta barnet och så kan du kanske bo på vandrarhem eller pensionat?
Hej. Jag har oxå letat efter vilohem/kur för mammor med barn. I tyskland är det JÄTTE vanligt. Där får man åka om man har problem; tex kan det vara extrem astma hos barnen, många infekter, hudsjukdommar, utbrändhet, depression, hudsjukdommar el dyl hos mamman. Det fungetar med ansökan hos försäkringsbolag och stödföreningar som letar upp passamde kurhus och med stöd av läkaren. Man har rätt att åka var fjärde år med barnen, minst tre veckor. På kuren finns barnpassning/ förskola/skolundervisning matsal där alla måltider serveras, gruppsamtal i olika teman omkring föräldraskap, hälsa, mat o själen, olika träningsformer som avslappning, Kurbad, simning, utflykter, promenader...grillkvällar, det brukar finnas ateljé med möjlighet till olika pyssel; sidenmålning, keramik, målning... med och utan barnen -mest utan!
Jag var på en sådan kur när jag bodde i Tyskland och var gravid m min yngsta tjej. Det var verkligen super om än lite jobbigt att vara hemifrån. Min älsta tjej var nästan två år och hade en barn grupp varje dag 9.00-12.30 sen åt vi lunch tillsammans. Ibland när det var samtal el dyl senare kunde hon vara på passningen igen. Det funkade super! Hon var mycket trygg och säker! Men det är säkert olika. Den kuren kostade ingenting. Barnen var allt gratis och för medföljande mammor, så betalade man 10,-? för maten per dag. Det finns även pappa-kurer och mamma-pappa-barnkurer. Men vanligast är mammabarnkur.
Med påtryckning här kanske vi kan få till det i Sverige oxå!!
Lycka till! K