Känner mig som en dålig mamma till min trotsiga dotter
Känner mig så fruktansvärt ledsen då jag inte alls är den mamma jag vill vara till min trotsiga dotter på snart 2 1/2 år. Jag blir så känslomässig hela tiden och reagerar så otroligt opedagogiskt och barnsligt. Jag vill ju vara en mamma som har tålamod, lyssnar, förstår och ser mina barn. Men det är ju skitsvårt! .
Ibland går det bra och då känns det så himla bra...men sen funkar det inte längre. När jag inte är tipptopp blir det självklart ännu svårare att vara en bra mamma (trött, förkyld, stressad). Att hon är trotsig och testar gränser är ju helt naturligt...jag vet...men det är så svårt att hantera. Varje morgon tänker jag att "idag ska jag bita ihop och inte bli arg i onödan, inte tjata, inte gnälla, inte säga nej i onödan. istället ska jag försöka förklara, hitta på lösningar, bekräfta henne...". Men ändå står jag där och blir helt kokande arg när hon springer iväg för femtielfte gången när vi ska gå till förskolan och redan är försenade eftersom hon vägrat ta på sig kläderna.
Blir så ledsen i mitt mammahjärta. På kvällen när hon somnat vill jag bara krypa ner hos henne...älskade söta unge! Jag vet att jag gör fel när jag hotar ändå gör jag det (om du inte kommer nu så går jag...). Jag vet att jag gör fel när jag säger "men Embla du vet att du inte får...". Jag vet att jag gör fel när jag tjatar om att hon ska vara försiktig med sina småsyskon...wha! Det är ju så svårt att vara en bra mamma!!!
Tips! Stöd! Vad som helst!
Vill ju att min tjej ska känna sig trygg, stark och få ett bra självförtroende. Att hon ska våga visa sina känslor och vara en bra vän. Är så rädd att jag "förstör" henne när jag reagera så känslomässigt och barnsligt när hon lixom bara är som barn är.