• nanna77

Vilken ringsjal tycker ni är bäst?

Är det någon som kan ge tips på en bra och helst prisvärd ringsjal? Min dotter väger ca 6,5 kg och är 3 mån.

• Svar på tråden Vilken ringsjal tycker ni är bäst?
  • Nova70

BäraBarns ringsjal tycker jag är den ringsjal av de "fabrikssydda" som är mest lättjusterad.

Annars är en ringsjal bland det enklare att sy själv om man vill.
    Det går åt cirka 2 meter tyg på halvbredd, tråd och ett par sjalringar.

• Ragnar

Våran favorit är sydd av en halv hoppedizsjal. Tycker den är mycket bättre än alla färdigsydda vi har provat. Vi använder den fortfarande och lillen närmar sig 12 kg.

• MuminMy

håller med Ragnar, min halva hoppediz är underbar

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • nanna77

Hmm.. halv hopedizsjal. Är säkert lite dum nu..är det en sjal ni själva sytt om?

• Nova70

Ja, det går att dela en långsjal på hälften och på så vis få två ringsjalar av tyget.

Det som är så bra med att dela en diagonalvävd långsjal är att tyget är väldigt stadigt och stretchar skönt på diagonalen. Man kan dela andra sjalar än Hoppediz, men ofta delar man just det märket för de har tidigare varit ganska billiga i inköp. Dock är de inte fullt så billiga längre.

Vitsen med en ringsjal är att det ska gå fort att få den på sig. Nackdelen med den är att den bara belastar ena axeln och således blir det tungt ganska snabbt. Därför bör man inte bära allt för långa stunder för att inte belasta nacke och axlar för mycket.

BäraBarns ringsjal som jag tidigare nämnde är inte sydd av diagonalvävt tyg utan är lite tunnare. Fördelen med det tyget är att det är mycket smidigt och lätthanterligt. Sååå stor skillnad i avlastning upplever jag inte att det är när man bara bär kortare stunder.

Vill man ha en färdigsydd ringsjal av Hoppedizliknande tyg kan man med fördel välja BB-sling. Den är också riktigt bra!

Jag har haft ringsjalar av de flesta typer. I enkelt bomullstyg, halv långsjal, Ringo, BäraBarn och BB-sling. Måste jag välja en så väljer jag BäraBarns ringsjal och på andra plats BB-sling.

• nanna77

Ahh tack för bra förklaring, då förstår jag! Jag har ganska ont i mina axlar, kanske är det inte alls bra med ringsjal då?

Tycker att en lång sjal verkar lite krånglig coh därför fick jag för mig att jag ska ha en ringsjal. Du verkar ha jättebra koll på det här med sjalar, om man ska ha en annan sjal än ring-, vad rekommenderar du då? En smidig och bra för en nybörjare...

• Nova70

Din dotter är fortfarande ganska lätt så jag tycker att trikåsjal skulle fungera ett tag till.

Du skulle kunna välja en sjal som heter Tri-cotti. Det är en elastisk trikåsjal som består av två bärpåsar som du korsar över bröstet, en från vardera håll. I krysset som bildas sätter du barnet.
    Du hittar den exempelvis på http://www.stellaris.se

EasyHug är en variant av Tricottin dock ej i elastiskt tyg utan ett stummare bomullstyg.
    http://www.easyhug.se/
    Båda dessa sjalar väljer man efter klädstorlek och är man fler som ska bära med sjalen så kanske man får köpa en i varje storlek.  De fungerar allra bäst att användas från det att barnet är lite stadigare i kroppen.

Mei Tai är också ett tänkbart alternativ. Det är ett mellanting mellan sjal och sele och består av ett fyrkantigt tygstycke med fyra remmar. Enkelt, snabbt och bekvämt.
    Om du vill se hur en Mei Tai ser ut och kan användas kan du kolla in denna sida. Iof på engelska, men bilderna är mycket informativa.
    http://www.kozycarrier.homestead.com/instructions.html
    En Mei Tai går dessutom att sy själv om man är lite sykunnig och har en stund över.

• nanna77

okej, tack. Ska nog beställa en Tri-cotti den verkar jättebra. Tittade lite på den som heter Tricot-slen också. Fördelen där är väl att den passar även min kille, vi har nog inte samma storlek på tri-cotti. Vet du något om Tricot-slen?

• Nova70

Tricot slen är en trikåsjal i modell långsjal som man får knyta.
    Den är ganska så kraftig i tyget och rätt stadig så användningstiden är lång.
    Jag tycker att den är bra.

• nanna77

Nova: Tack för all bra info! Nu ska jag beställa min sjal!

Svar på tråden Vilken ringsjal tycker ni är bäst?