• Santos v2

Vad är ont i "svenne"

Ordet svenne har ju blivit mer och mer oladdat och kommit in mer i vardagen. Till och med svenskar säger svenne.

Men orden "Svennefitta" "svennehora" är fortfarande laddade ord.

Eftersom neger och nigger är laddade ord som folk ändå vill fortsätta använda och påpekar på färg, latin och tradition etc.

Hur man en ser på det så är ordet Neger och Nigger laddade ord.

Har ni som försvarar eran användning av Neger och Negerboll något emot att bli kallade Svennehora, era pojkvänner för Svennefittor. Eller kanske erat barn blir kallad svennefitta/hora i förskolan ?

För den som kallar "oss" för Svennefitta är ordet helt neutralt. Det är bara så han ser på oss lixom.

En kontring till ont i "neger" tråden!

P.S. man ska självklart inte kalla någon hora, fitta eller svenne framför orden.. Bara en kontring för att se om tolleransen mellan att själv säga laddade ord och själv kanske bli kallad laddade ord. Eller ens barn!

• Svar på tråden Vad är ont i "svenne"
  • lövet2

Skillnaden där är kanske att t ex hora är ett laddat ord för alla, medan neger är ett laddat ord för en minoritet ....

• stjernfall

Jag skulle inte ha något emot att bli kallad neger o inte svenne heller. Men svennefitta eller negerfitta skulle jag inte gilla att bli kallad.

• 201201232

Jag ogillar benämningen svenne starkt, speciellt eftersom att jag inte är svensk. Att kalla mig för svenne är som att kalla någon från indien för irakier, men ändå görs det...

• BadSector

TS påstår att "-fitta" och "nigger" skulle vara värdeneutrala ord.

Vidare diskussion är naturligtvis onödig.

• Santos v2

BS: tuudiiluu flippflopp shoohuu tadaaa.. mhhppff! snorkel soosoo statta motoovn claes, dvaa i snöövet!

Eftersom vissa traditionister anser sig rätten att använda neger och negerboll som ett neutralt ord enbart för att deras egna åsikt inte är rasistiska, så måste ju en gettounge få kalla era svenska barn för svennefittor/horor. I grund och botter vet med all säkerhet gettoungen att era barn inte är horor, fittor eller horungar, det är ju ett neutralt ord för honom.

• väntande78

Santosv2: Öh jag har MYCKET svårt att tro att någon kan vara så obildad att den personen tycker att hora och fitta är neutrala ord! Ok om man anser att svenne är det men jag gillar definitivt inte det ordet heller och skulle aldrig själv kalla någon för t ex blatte vilket jag anser är på samma nivå som svenne.

• Santos v2

Men är inte neger på samma nivå som blatte då ?

Som sagt, jag har bara hittat på ett par ord som är mer laddat än svenne eftersom det är ett ganska urladdat.

• bustjejen

Neger skulle jag inte kalla någon, eftersom det för många har en sådan negativ laddning.
    Jag skulle bli asförbannad om någon kallade mig svennehora eller svennefitta! Svenne i sig kan jag väl acceptera...men isf ska uttrycket Blatte också accepteras.

• väntande78

santos: DU kanske tycker att svenne är ett urladdat ord men knappast alla... JAG tycker att ordet neger är mkt mindre laddat (bara ett annat ord för färgen svart) än t ex blatte men skulle aldrig använda det ändå eftersom vissa kan ta illa upp.

• Indianica

Fitta och hora är ju laddade ord idag. Men även där kan man ta bort laddningen genom att faktiskt t ex börja använda ordet fitta på ett kärleksfullt sätt. Fitta betyder egentligen våt mjuk strandäng. Och genom att diskutera VAD en hora ÄR_egentligen.

• BadSector

"Eftersom vissa traditionister anser sig rätten att använda neger och negerboll som ett neutralt ord enbart för att deras egna åsikt inte är rasistiska, så måste ju en gettounge få kalla era svenska barn för svennefittor/horor."

Svenne-fitta och svenne-hora är ord påhittade för mindre än 20 år sedan för att nedvärdera ursprungsbefolkningen i Sverige.
    Det finns helt enkelt inga argument för att de skulle vara värdeneutrala.

Neger är en rasbenämning ur antropologin, och det finns helt enkelt inte något bra ersättningsord annat än "negroiden", substantivformen av "negroid".

"Svart" är en färg, och det finns många raser som har den, till exempel aborginerna som INTE är negrer.

"tuudiiluu flippflopp shoohuu tadaaa.. mhhppff! snorkel soosoo statta motoovn claes, dvaa i snöövet!"

Ring psykakuten.
    08 - 587 304 01

Eller Jourhavande kompis, om de inte spärrat ditt nummer.
    020-222 444

• Santos v2

MM shosho buub sööpej en bjatlinng

Svar på tråden Vad är ont i "svenne"