Fläskfilé
Nån som har något bra och enkelt recept med fläskfilé?
Nån som har något bra och enkelt recept med fläskfilé?
Jag tycker det är jättegott när man skivar fläskfilen i ett par cm tjocka bitar, bankar till dem lite. Sen lägger jag dem i ströbröd och steker. Häller på grädde, klart!
Saltar och pepprar också då givetvis.
Eller bryner centimeterstora skivor tillsammans med champinjoner, saltar och pepprar, häller på grädde eller creme fraiche och lite mushroom-soja, mest för färgens skull... Mums!
Tack tack! Vad serverar ni till?
Några fler som har recept?
Helstek fläskfiléen. Skiva och lägg på bädd av stekt potatis (skivad). Lägg en klick vitlökssmör på varje köttskiva och värm i ugnen.
Fler?
M C Catta - Till mitt, kokt potatis eller gratäng.
Funderar på att kanske ha ris till... Nån som provat det?
Jag brukar göra flygande jakob men byter då ut kycklingen mot fläskfilen..Väldigt gott!!
Baka in den i smördeg... MUMS! Servera med ris och beasås.... FINNS INGET BÄTTRE...
panera utbankade skivor i ägg och ströbröd blandat med riven parmesan! Till det tomatsås med massor med vitlök och färsk pasta.
Ja då det passar ypperligt bra med ris! Suger upp såsen bra!
Eller skivar fläskfilé och gör egen currysås
eller skivar köttet o steker på banan o blandar med vispad grädde+curry
Smaskens!!
Fläskfilé är nog standardköttet hemma hos oss. Så mycket mer prisvärt än karrékotletter eller fläskkotletter med massor av fett och ben!
* Wok med fläskfilé och sötsur sås!
* Currypanna med banan och ananas
* Flygande Fille (flygande jakob med fläsk istället för kyckling)
* Stekta skivor med gräddsås
* Grillstekt med aioli
* Helstekt fylld med ädelost
* Panna med svamp, lök och katrinplommon
* a la Milanesa, panerade skivor med tomatsås och spagetti
* Wok med teriyakimarinad
* I skivor med thaiwok och thaicurrysås
* Grillad med cajP grillsås
* stekt i skivor med ädelostsås
* stekt i skivor med kantarellsås
...
Hej,
Jag har två supergoda recept på fläskfile.
Det ena är du helsteker fläskfilén, köper italiensk salami, jag tar den som inte är så stark och sen så köper jag soltorkade tomater som jag lägger i salamin och sen sticker ner i skåror i fläskfilén.
Vispa ihop 20 ½ grädde och ha i chilisås och salt och peppar efter smak. Häll på och in i ugnen på ca 200 grader och sedan låt en så tills allt har fått färg, jag gillar när salamin blir lite krispig. Servera till pasta och med en grönsallad till.
Den andra är att du skivar upp fläskfilen och steker den. Du gör sedan en sås på grädde, creme fraiche och sedan har du svartpeppar, grönpeppar, rosépeppar och salt. De tre kryddorna tillsammans blir sååå gott, men det är rätt starkt. Servera en enkel grönsallad till med ris.
Vill du har mer exakt så hojta till så ska jag plocka fram receptet med måtten.
Fylld med soltorkade tomater, oliver och mozarella. Vira ihop med steksnöre, krydda med salt och grovmalen svartpeppar, stek runt om och så in i ugnen en stund. Serveras med klyftpotatis, sallad och valfri sås. Enkelt och gott!
skär i bitar o steker, lägg i botten på en form, bryn paprika, lök o svamp o lägg ovanpå, blanda 5 dl grädde me chilisås o häll över.. på me ost o in i ugnen tills den ser färdig ut, srvera me ris =)
min pappa brukade alltid konjaksflambera fläskfile, och peppra och salta. Sen minns jag inte... grädde kanske.
men sååååååååå gott
Åt supersmarrig och superenkel fläskfilé förra helgen.
Får väl kalla den för Mia's vitlöksfläskfilé
då det var hos henne vi lagade mat.
*Stick massor med skåror runt om fläskfilén, ett par cm in.
*Skiva en massa vitlöksklyftor och tryck in i alla skåror på filén.
*Gnid in filén med salt vit- och svartpeppar.
*In i ugnen
175 grader, mitt i ugnen. Tills den är genomstekt, behövs inte brynas i stekpanna.
Vi gjorde detta i varmluftsugn, och filén var färdig samtidgt som klyftpotatisen som lagades i samma ugn. Himla praktiskt och sjukt gott! Vi åt med grönpepparsås till.