• Telgekickan

Hur tusan funkar en mangel?

Jag har pinsamt nog aldrig använt en mangel, var nere i tvättstugan och den förklaringen de hade där var ju helt åt fanders. Förstod ingenting.

Kan någon vänlig själv förklara hur det går till, jag stod med själva duken i mangeln som bara lossnade från rullen gång på gång så jag bara gav upp

• Svar på tråden Hur tusan funkar en mangel?
  • Xara

Det finns massor med mangel-sorter (som använder olika tekniker). Finns det någon som använder din mangel och kan visa dig i praktiken?

• Telgekickan

Oj en som står intill väggen, hur ska jag förklara

Fanns nån slagt stenmangel också men det var en standardmangel tror jag, där det var som en plastskärm framför själva rullen så skulle man lägga tvätten på duken nåt sånt och mangla men vi förstod ingenting...

• Nyfiken gul

*fäll upp skärmen o dra ut mangelduken ca 1 meter

*vik tex ett lakan snyggt på längden

*för in änden av lakanet intill valsarna

*dra ner skärmen och mangeln sätts igång (eller så drar/trycker du på en knapp/spak)

*låt lakanet följa med in i manglen - släta ut o sträck samtidigt så det inte glider isär

*mangla tills det ser slätt o fint ut - ca 3 minuter...

*fäll upp skärmen o stanna mangeln - dra ut änden av lakanet o dra försiktigt ut det o vik ihop det

*klart!

• Olzon

En mangelduk brukar sitta fast i valsen, kolla om det är något fel, men ska det vara så, så försök att dra in den något varv så att den sitter fast (så att duken kommer ut mot dig under valsen).

Lägg in det du vill mangla ovanpå mangelduken och starta mangeln åt samma håll igen så att den drar in din duk eller ditt lakan eller vad du nu vill mangla. Låt mangeln gå ett par minuter (beror på hur tjockt din duk/ditt lakan är) och frikoppla sedan (backa inte mangeln, då fastnar det lätt). När mangeln stannat är det bara att rulla ut mangelduken och det du manglat.

• Nyfiken gul
    OBS!!

Självklart ska tvätten vara TORR när du manglar den!!!
  • Telgekickan

Tack ska göra ett tappert försök till imorrn

Svar på tråden Hur tusan funkar en mangel?