• Vargtass

Min sambo vill skaffa råttor...? och jag är lite rädd för dom. Tips?

Min sambo har länge pratat om att råttor hade varit det perfekta husdjuret för oss. Vi har hundar och katter... så varför inte ett par råttor också? Skrattande

Nej, men vi ville har något mindre husdjur. Katterna är utekatter, vill inte komma in i huset längre. De har sina platser i förrådet och på altanen som de trivs bäst på. Ibland bär jag in dem för jag tycker att de borde ju tycka det är lite mysigt att komma in.. Hundarna är stora och våra ögonstenar. Men så ville vi ha något mindre djur. Egentligen ville jag ha en papegoja. Men de kräver ju så otroligt mycket, som barn o hund. Så det får bli när vi har vuxna barn och kanske inte hund (fast det tror jag nog att vi alltid kommer att ha)

Jag tycker att råttor är söta! Förstår att de är trevliga husdjur, nyfikna, smarta och tillgivna. Jag tycker absolut inte att de är äckliga (som en del tycks göra) Men jag är ärligt lite rädd för dem... Vet inte om jag förväntar mig att de ska bita mig, eller vad? Går den här rädslan över? Är det bra kanske att skaffa så att man kommer över sin fobi (eller vad jag ska kalla det)? Min sambo har haft tamråttor förr och kan hur de ska skötas och hur allt funkar.  

• Svar på tråden Min sambo vill skaffa råttor...? och jag är lite rädd för dom. Tips?
  • linpat

Ärligt så va jag oxå lite rädd första gångrn som jag höll i en råtta, men man vänjer sig och slutar att vara rädd för dem.
    Fick till och med min mamma till å tycka om dem och hon var livrädd för dem.
    De är jätte snälla, men kan bita, som alla andra djur! Men de gångerna som jag blev biten var när djuret var sjukt el lite väl agressiv/lite hanterad...
    Lycka till!!

• hillson

Råtter är otroligt trevliga husdjur..

Har haft 6 stycken tamråttor.

Dom är sociala,smarta,roliga,keliga..

Hade mina mycke lösa inne man får se till bara så att dom inte tuggar på sladdar och sånt :)

• Vargtass

Ja, jag hoppas att jag vänjer mig. Tanken är ju att de ska få springa fritt mycket! Jag tror också att de är mycket trevliga, så det blir säkert bra. Vet inte varför jag är lite rädd för dem? Jag får väl vänja mig lite på avstånd... till en början.

• blackangel

Har också haft 3 tamråttor för ett tag sedan. Otroligt söta, nyfikna och trevliga. Helt enkelt underbara små varelser.
    Men vi fick tyvärr lämna bort dom pga allergi.

Våra killar bet inte någon heller. Den ene brukade ifs känna lite med sina tänder men det var mer för att se om det fanns något ätbart. Om man luktade mat från händerna tex.

De var ute ofta med oss och sprang runt. Barnen älskade dom och jag likaså!

• Skärgårdsfru
    Råttor är underbara husdjur. Det finns otroligt mycket positivt med dom. Jag har haft tamråttor och det var otroligt mysigt, roligt och trevligt. MEN dom är också krävande så att ni vet. Dom måste stimuleras hela tiden eftersom dom är så intelligenta och dom måste ha en ordentlig bur som är tillräckligt hög eftersom dom har klätterbehov.

En frisk och glad råtta som stimuleras rätt biter inte. Du kommer nog över rädslan när du har hållit på med dom ett tag. Jag har aldrig blivit biten av råttor.

Hundarna och råttorna kan säkert samsas om utrymmet hemma. Mina råttisar gick jättebra ihop med min hund. När han låg och sov på golvet så gick dom dit och lade sig på honom eller emellan hans ben. Det tyckte dom var mys

Positivt:

De är nyfikna och sociala.
    Dom är väldigt lättdresserade eftersom dom är så intelligenta.
    Dom är gosiga. Vill gärna mysa i famnen, i tröjärmar osv.
    Dom är lättskötta.
    Lär sig enkelt gå på låda så att man får en lättstädad bur.
    Dom kommer med rätt skötsel att bli en underbar vän.
    De kan t.ex. följa med på promenader i sele och lina. De kommer när man ropar deras namn. Man kan låta dom simma i badkaret. Träna agility med dom, bygga labyrinter osv. Finns massor man kan göra med råttisar.

Negativt:

Dom lever inte så länge. Det är jobbigt när dom dör eftersom dom blir så tama och personliga och man inte får ha dom hos sig så länge.
    De måste stimuleras- gärna mycket.
    Dom är gnagare vilket innebär att dom är förtjusta i att gnaga på tapeter, sladdar, saker av olika slag osv. Det är något man får räkna med även om man ger dom gnagstänger, stimulerar dom osv.

Jag skulle absolut rekommendera råttor som husdjur OM man har minst två. (Dom ska inte leva ensamma) Om man har en tillräckligt stor/hög bur. Dom har stort klätterbehov så man ska gärna sätta in färska trädgrenar från lövträd. Om man ger dom tillräckligt med tid.

Sen tycker jag inte att du ska stödja zoohandlarna med att köpa råttor därifrån utan köp från en uppfödare. Priset brukar kosta en hundralapp mer (ca 150-200 kr) men du får då stamtavla på råttan och vet att den har bra gener flera generationer tillbaka. Den har fått mänskligt umgänge redan från starten. Den har bra temperament osv. Zoo-råttor är ofta rätt sönderavlade, stressade och har beteendestörningar. Råttor får tyvärr lätt tumörer och det är jobbigt. Man måste också akta dom från att bli förkylda. De tål inte drag osv. Men uppfödarråttor lever oftast lite längre än zoo-råttor.

Läs mer om råttor och finn uppfödare på www.srs.st

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • Skärgårdsfru

Förresten... tips för att bota din rädsla kan ju vara att faktiskt åka runt till en eller flera uppfödare och träffa olika råttisar och lära dig hantera dom.

• Vargtass

Skärsgårdsfru: Tack för ditt långa och intressanta svar! Nu fick jag mycket att tänka på! Ja, då ska vi hitta en bra uppfödare. Jag tycker väldigt mycket om djur så det ska nog gå bra tillslut! Det är nog "ovanan" som gör mig lite osäker kanske. 

• Skärgårdsfru
    Vargtass skrev 2006-12-05 14:11:57 följande:
    Skärsgårdsfru: Tack för ditt långa och intressanta svar! Nu fick jag mycket att tänka på! Ja, då ska vi hitta en bra uppfödare. Jag tycker väldigt mycket om djur så det ska nog gå bra tillslut! Det är nog "ovanan" som gör mig lite osäker kanske. 

Det var så lite så  Jag är ärligt talat avundsjuk på dig som ska skaffa råttisar hihi  Jag saknar mina tjejer Dom fick tumörer båda två och jag var tvungen att låta dom gå bort. Jag skulle jättegärna vilja ha nya men eftersom jag har 8 katter så går inte det. Jag hade himla mycket sjå med få katterna att låta bli buren förut så det orkar jag inte med en gång till. I alla fall inte förrän jag och min man bor större så att råttisarna kan få ett eget rum

Vill ni ha tjejer eller killar?

• MaNiMi

Vi har råttor och fått flera som varit lite skraja för dem att både mata dem och ha dem på sig!
    Jättemysiga djur är det och ingen här har blivit biten å då har vi ändå haft 7 st under årens lopp.
    En av våra råttor försökte däremot dra in sonens näsa i buren en gång med tassarna så han fick lite rivmärken, men det skratta vi gott åt sen och råttan trodde ju bara att det var någon leksak

• Kahlua

Oh, vad den här tråden fick mig att sakna mina rådisar. Har haft allehanda djur och måste säga att råttorna obsolut tillhör topp tre.

Visst, marsvin och kaniner kan väl ha sin charm men råttor.... de är sådana individer!

Jag tror inte att en enda person (varav flertalet var livrädda eller rent ut sagt äcklade innan) inte föll för mina rådisar. Det ÄR kul med ett djur som är så otroligt intelligent och påhittigt. Eddie brukade följa med mig överallt på axeln och kom som ett jehu när man ropade hans namn.

*Saknar*

• Vargtass

Jag börjar faktiskt se fram emot det här när man läser allt positivt. Har haft många djur genom årens lopp men detta blir en helt ny erfarenhet! Vad är bäst, hona, hane? Vi hade tänkt två, men inte avel. Är det två honor då som passar bäst, eller man kan ha två hanar tillsammans? Är det någon skillnad i temprament mellan hona o hane?

• blackangel

Tjejer luktar mindre, men killar är lite lugnare har jag hört. Men vet inte om det är sant eller inte..
    Samma kön ska det vara om du inte vill ha massa råttbebisar.

Hade som sagt 3 killar och de gick jättebra ihop. De 2 första var bröder och när de var ca 6 månader skaffade vi en liten kille till. De var så snälla mot den lille när han kom... Den ene tog på sig en mammaroll, höll på och tvätta honom med mera hela tiden, medans den andra var som en liten pappa. Tog den i beskydd när den lille ville vara ifred från "mamman". De var ursöta tillsammans!

Aldrig varit något bråk emellan, men massor av lek & bus!

• Skärgårdsfru
    Kahlua skrev 2006-12-05 14:30:01 följande:
    Oh, vad den här tråden fick mig att sakna mina rådisar. Har haft allehanda djur och måste säga att råttorna obsolut tillhör topp tre.Visst, marsvin och kaniner kan väl ha sin charm men råttor.... de är sådana individer!Jag tror inte att en enda person (varav flertalet var livrädda eller rent ut sagt äcklade innan) inte föll för mina rådisar. Det ÄR kul med ett djur som är så otroligt intelligent och påhittigt. Eddie brukade följa med mig överallt på axeln och kom som ett jehu när man ropade hans namn.*Saknar*
    Jag känner precis på samma sätt som du!
  • Skärgårdsfru
    Vargtass skrev 2006-12-05 14:42:32 följande:
    Jag börjar faktiskt se fram emot det här när man läser allt positivt. Har haft många djur genom årens lopp men detta blir en helt ny erfarenhet! Vad är bäst, hona, hane? Vi hade tänkt två, men inte avel. Är det två honor då som passar bäst, eller man kan ha två hanar tillsammans? Är det någon skillnad i temprament mellan hona o hane?
    Jag har bara haft tjejer men jag har hört att hanar har en tendens att bli lite mer sävliga och vill ligga på soffan bara mot tjejer som är lite mer busiga Men det där kan säkert variera jättemycket. Samma sak sägs det ju om t.ex. katthonor och katthanar.

Jag skulle vilja ha killar om det inte vore för att dom har så stor pung. Jag tycker faktiskt det är lite ruskigt med den stora pungen som dom kan få Men annars tycker jag om när det är "lite råtta" att ta i så jag tycker ni ska gå mer efter personligheten på råttorna ni träffar. Hanars kiss luktar förstås lite mer så det kan ju vara bra att veta. Men det spelar ingen roll vilket kön ni köper bara dom är av samma kön. Två hanar t.ex. går lika bra tillsammans som 2 honor skulle göra.
  • Kahlua

Jag har haft en tjej och en kille. Båda var supergulliga men den senare luktade... minst sagt lite mer. Cleo var helt rumsren och gick bara i sin bur, medan (snusk)Eddie skvätte lite här och var när han var lös.

Å andra sidan var Eddie mycket gosigare och tamare... om än med lite större... bakdel.
    Han brukade kura ihop sig i mitt armveck och njuta av att bli kliad. Sen ville han ju naturligtvis vara med överallt. Cleo var lite mer "dam" (missförstå mig rätt, haha) och ville vara för sig själv ibland.

Jag skulle faktiskt välja en kille- baserat på min ringa erfarenhet.

Skärgårdsfru-
    Ja, jisses, vad sugen man blir. Haha. Ska in och snoka på länken du postade nu.

Svar på tråden Min sambo vill skaffa råttor...? och jag är lite rädd för dom. Tips?