Råttor är underbara husdjur. Det finns otroligt mycket positivt med dom. Jag har haft tamråttor och det var otroligt mysigt, roligt och trevligt. MEN dom är också krävande så att ni vet. Dom måste stimuleras hela tiden eftersom dom är så intelligenta och dom måste ha en ordentlig bur som är tillräckligt hög eftersom dom har klätterbehov.
En frisk och glad råtta som stimuleras rätt biter inte. Du kommer nog över rädslan när du har hållit på med dom ett tag. Jag har aldrig blivit biten av råttor.
Hundarna och råttorna kan säkert samsas om utrymmet hemma. Mina råttisar gick jättebra ihop med min hund. När han låg och sov på golvet så gick dom dit och lade sig på honom eller emellan hans ben. Det tyckte dom var mys

Positivt:
De är nyfikna och sociala.
Dom är väldigt lättdresserade eftersom dom är så intelligenta.
Dom är gosiga. Vill gärna mysa i famnen, i tröjärmar osv.
Dom är lättskötta.
Lär sig enkelt gå på låda så att man får en lättstädad bur.
Dom kommer med rätt skötsel att bli en underbar vän.
De kan t.ex. följa med på promenader i sele och lina. De kommer när man ropar deras namn. Man kan låta dom simma i badkaret. Träna agility med dom, bygga labyrinter osv. Finns massor man kan göra med råttisar.
Negativt:
Dom lever inte så länge. Det är jobbigt när dom dör eftersom dom blir så tama och personliga och man inte får ha dom hos sig så länge.
De måste stimuleras- gärna mycket.
Dom är gnagare vilket innebär att dom är förtjusta i att gnaga på tapeter, sladdar, saker av olika slag osv. Det är något man får räkna med även om man ger dom gnagstänger, stimulerar dom osv.
Jag skulle absolut rekommendera råttor som husdjur OM man har minst två. (Dom ska inte leva ensamma) Om man har en tillräckligt stor/hög bur. Dom har stort klätterbehov så man ska gärna sätta in färska trädgrenar från lövträd. Om man ger dom tillräckligt med tid.
Sen tycker jag inte att du ska stödja zoohandlarna med att köpa råttor därifrån utan köp från en uppfödare. Priset brukar kosta en hundralapp mer (ca 150-200 kr) men du får då stamtavla på råttan och vet att den har bra gener flera generationer tillbaka. Den har fått mänskligt umgänge redan från starten. Den har bra temperament osv. Zoo-råttor är ofta rätt sönderavlade, stressade och har beteendestörningar. Råttor får tyvärr lätt tumörer och det är jobbigt. Man måste också akta dom från att bli förkylda. De tål inte drag osv. Men uppfödarråttor lever oftast lite längre än zoo-råttor.
Läs mer om råttor och finn uppfödare på www.srs.st