Inlägg från: Vargtass |Visa alla inlägg
  • Vargtass

Min sambo vill skaffa råttor...? och jag är lite rädd för dom. Tips?

Min sambo har länge pratat om att råttor hade varit det perfekta husdjuret för oss. Vi har hundar och katter... så varför inte ett par råttor också? Skrattande

Nej, men vi ville har något mindre husdjur. Katterna är utekatter, vill inte komma in i huset längre. De har sina platser i förrådet och på altanen som de trivs bäst på. Ibland bär jag in dem för jag tycker att de borde ju tycka det är lite mysigt att komma in.. Hundarna är stora och våra ögonstenar. Men så ville vi ha något mindre djur. Egentligen ville jag ha en papegoja. Men de kräver ju så otroligt mycket, som barn o hund. Så det får bli när vi har vuxna barn och kanske inte hund (fast det tror jag nog att vi alltid kommer att ha)

Jag tycker att råttor är söta! Förstår att de är trevliga husdjur, nyfikna, smarta och tillgivna. Jag tycker absolut inte att de är äckliga (som en del tycks göra) Men jag är ärligt lite rädd för dem... Vet inte om jag förväntar mig att de ska bita mig, eller vad? Går den här rädslan över? Är det bra kanske att skaffa så att man kommer över sin fobi (eller vad jag ska kalla det)? Min sambo har haft tamråttor förr och kan hur de ska skötas och hur allt funkar.  

• Svar på tråden Min sambo vill skaffa råttor...? och jag är lite rädd för dom. Tips?
  • Vargtass

Ja, jag hoppas att jag vänjer mig. Tanken är ju att de ska få springa fritt mycket! Jag tror också att de är mycket trevliga, så det blir säkert bra. Vet inte varför jag är lite rädd för dem? Jag får väl vänja mig lite på avstånd... till en början.

• Vargtass

Skärsgårdsfru: Tack för ditt långa och intressanta svar! Nu fick jag mycket att tänka på! Ja, då ska vi hitta en bra uppfödare. Jag tycker väldigt mycket om djur så det ska nog gå bra tillslut! Det är nog "ovanan" som gör mig lite osäker kanske. 

• Vargtass

Jag börjar faktiskt se fram emot det här när man läser allt positivt. Har haft många djur genom årens lopp men detta blir en helt ny erfarenhet! Vad är bäst, hona, hane? Vi hade tänkt två, men inte avel. Är det två honor då som passar bäst, eller man kan ha två hanar tillsammans? Är det någon skillnad i temprament mellan hona o hane?

Svar på tråden Min sambo vill skaffa råttor...? och jag är lite rädd för dom. Tips?