• M plus H

tårta/kaka till bröllopsjubileum?

Jag och mina syskon ska fixa en överraskningsfest på nyår när våra föräldrar firar 30-årig bröllopsdag. Allt är planerat förutom något till kaffet på kvällen. Helst skulle jag vilja ha förslag på en tårta eller liknande som man kan göra dagen innan och ha färdig i frysen. Vi blir ungefär 20 personer.
    Ös gärna på med förslag...

• Svar på tråden tårta/kaka till bröllopsjubileum?
  • M plus H

provar att "puffa" lite...

• mooogn

Man kan göra fryst cheese cake (kan också kallas för philadelphiatårta) och dekorera snyggt med exotisk frukt osv

• M plus H

Har funderat på det, men har inget bra recept - gärna något med choklad eller lime.

• mimmi 1

Har ett supergott recept på en nöttårta som bara är sååå god!!!
    går jättebra att frysa, och behöver inte tinas speciellt mycket heller innan den serveras, går bra både med eller utan grädde...

GOD NÖTTÅRTA:

4 äggvitor + några korn salt vispas med elvisp till hårt skum
    (saltkornen gör att det hårdnar snabbare)

rör sedan i:
    1 1/4 dl strösocker
    125 gr mald sötmandel (c:a 2 dl omald)

Grädda i smord form med löstagbar kant, längs ned i 175 gr. ugn.

låt svalna. (kakan ser hög och fluffig ut i ugnen, men ska sjunka ihop)

Gör sedan en kräm så här:
    4 äggulor
    1 dl socker
    1 dl grädde
    1 tsk vaniljsocker
    75 gr smör

sjud i kastrull tills smeten har tjocknat, men vispa hela tiden så den inte skär sej, eller bränner fast.
    Låt sedan krämen kallna, går lättast om du sänker ner kastrullen i kallvatten i diskhon, och vispar hela tiden.
    Bred sedan den kalla krämen över den kalla kakan, och låt stelna, går bäst i frysen. Bred grädde över innan servering, och garnera ev. med mandelspån. är god även utan grädde, eller man kan ha grädde i en skål bredvid, att ta efter behag....

• Jica

jag har en jätte go bröllopsdesert med hallon och vit choklad och man fryser in....super go!!! hojta till i min gästbok om du är intresserad...

• M plus H

Mimmi 1

Den verkar jättegod, lätt och göra också och det är ingen nackdel när man har allt det andra att fixa.

Ska provbaka i helgen för att se hur den blir.

• M plus H

Ska kolla in länken och se om jag hittar något intressant.

• M plus H

mimmi 1:

Hur länge ska marängen vara inne i ugnen?

• Jica

Bröllops efterrätt

ca 750 gr frysta hallon
    1 dl socker
    6 dl grädde
    200 gr vit blockchoklad
    2 ägg

Blanda bär, socker och 3 dl grädde i mixer och häll i löstagbar botten form.

Smält chokladen över vattenbad.

Vispa choklad, ägg och 3 dl grädde med elvist i 2 minuter. Häll över bären i formen. (bären måste vara frysta så att inte chokladblandningen rinner igenom hallonblandningen) Man får vara lite snabb så inte hallonblandningen hinner och tina upp så mycket.

Frys!!!

Super smaskig är den!!! Lycka till om du väljer denna....tror att den blir en succe...det blev den här på nyår förra året...

• M plus H

Låter gott, den provar vi också i helgen...

• Carrrie

Recept från arla.se. Gjorde den till sambons födelsedag och den blev såååå god. Skönt med tårta som kan görs innan.

Perfekta festtårtan att förbereda och ha i frysen. Bara att ta fram en stund före servering.

Ingredienser
    8-10 bitar
    400 g mandelmassa
    1 st ägg
    3 äggvitor
    4 msk kakao
    rivet skal av 1 apelsin

Fyllning:
    5 dl vispgrädde
    300 g mjölkchoklad
    3 äggulor

Garnering:
    hallon
    hyvlad mörk choklad

Varm hallonsås:
    600 g hallon
    2 msk florsocker Gör så här
    Sätt ugnen på 175°. Riv mandelmassan. Rör i ägget, lättvispade äggvitor, kakao och apelsinskal. Häll smeten i en smord form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen ca 20 min. Låt kakan kallna. Vispa grädden. Dela chokladen i bitar och smält över vattenbad. Ta chokladen från värmen. Rör ner en äggula i taget i chokladen. Blanda i hälften av grädden i chokladsmeten. Vänd ner resten av grädden Häll smeten över kakan i formen. Täck över och frys minst 4 tim. Hit kan man förbereda. Låt tårtan stå framme ca 30 min före servering. Garnera tårtan med hallon och choklad. Värm hallonen till såsen, blanda i florsocker och servera såsen till tårtan. Värm hallonen och blanda i florsocker.

• Vintervit

Kan bara bekräfta att Carries förslag är supergott!!! Gjorde den på nyår när vi hade lite "lyxtema" och den var verkligen lyxigt god men ändå enkel att göra.

Kul idé med överraskningsfesten förresten!

• M plus H

Blir mycket att provlaga och äta i helgen, så´nt gillar vi...

• Jontes mamma

Jag skulle rekommendera sachertårta. Finns många varianter på den tårtan. Förvaras enkelt i kylskåpet och är bäst om man gör någon dag innan så att den hinner safta till sig. Ska ha födelsedagskalas idag och ska bjuda på det. Det har jag jämt på min födelsedag.

• mimmi 1

M plus H förlåt... jag glömde skriva tiden i ugnen på nöttårtan... 20 minuter ska det vara...

• M plus H

Det är lugnt, jag provbakade förut idag, lade även i lite choklad i krämen - hade den bara i kylen - väldigt god, har nästan ätit en halv kaka själv.

• mimmi 1

Åå, kul att du tyckte om den...

Svar på tråden tårta/kaka till bröllopsjubileum?