• Hushi

värmepistol vs ta väck

Jag ska ta bort lackfärg från ben och armstöd på en fåtölj. Ska jag använda värmepistol och skrapa bort färgen eller sånt där "ta väck" medel? Vilket är bäst? Ja, eller enklast?

• Svar på tråden värmepistol vs ta väck
  • Isfjord

Eller sandpapper...

Är färgen mjuk/gummiaktig är den ofta oljebaserad och kan värmas med värmepistol. Observera att trä och papper antänds vid 300 grader, värmepistoler blir ofta >800 grader varma. Värmer du för länge på samma ställe kan det börja brinna.
    Om färjen är hård går det vanligtvis inte lika bra att värma bort den. Prova lite på något ställe som inte syns så bra. Om någon del är lätt att skruva loss, tex ett ben, kan du skruva loss den och ta med till färgaffären. Lite enklare än att släpa dit hela stolen.

Lossa dynorna på ryggstöd och sits innan du renoverar stommen, de brukar vara enkla att lossa.

• Hushi

Tack för tipsen Isfjord! Det ör en öronlappsfåtölj. Jag tror inte att rygg och sittdyna går att ta bort. Men jag ska kolla. Jag tänkte hyra värmepistol från järnhandeln.... men nu känner jag mig lite osäker.... Färgen är oljebaserad men känns väldigt hård. Att sandpappra bort den skulle ta en evighet.... och jag är lite lat
    Sånt där "ta bort" medel, är det nåt som du har nån erfarenhet av? Eller nån annan?

• bambigirl

Jag har tagit bort grön, hård färg från stolar. Det gjorde jag först med kaustik soda i tapetlim. Eftersom färgen inte riktigt ville lossna försökte jag mig då på värmepistol. Det lämnade dock grönt i trät (färgen var grön). Slutligen tog jag en kniv och skrapade av färgen för hand. det gick trots allt snabbast. Gäller bara att vara försiktig så att man inte skadar trät med kniven...

• Pallas

Hushi: Har använt sån där färgborttagningskemikalier på en fönsterram en gång. Kolla i anvisningarna hur man ska ta bort det från träet, det avgör hur svåranvänt det är. Jag kunde ju ta fönsterramen och ställa i badkaret och svampa av, det kanske inte går med en fåtölj, och det är ju inget jordgubbsgullegull...

• Hushi

Oj oj. Tack för era svar. Det här verkar ju jobbigare än planerat... Jag tror jag går ner i källaren med sandpapper och kniv och kollar hur hårt färgen sitter. Så utgår jag från det. "Ta väck" verkar ju lite råddigt.... Och jag vill ju helst att det ska vara jordgubbsgullegull.....

• vigdis

Det allra lättaste brukar vara att ta bort med värmepistol och skrapa/kniv. I ditt fall skulle jag försöka med kniv eller sickel allra närmast tyget. Slipa blir du ändå tvungen att göra, efter färgborttagningen, fast inte lika mycket.

• Hushi

Ja, vigdis, det lutar åt det.... Jag var nere i källaren och kollade. Färgen verkar peppar, peppar komma av rätt lätt.

• Mollie

Värmepistol så klart! Att det skulle börja brinna är nog ingen fara, däremot kan trä bli bränt av pistolen och då blir det lite mörkare i träet. Har tagit av färg på ett skåp med pistol, kniv och stämjärn! Hur bra som helst!!

M.

• Hushi

Ja, Mollie, jag går nog ner i källaren med kniv och pistol....Men jag är lite rädd att det ska bränna eftersom jag tänkte ha träet synligt... tack för alla tips

• Mollie

Det är nog ingen fara om du rör pistolen hela tiden, stannar man upp, då blir det lätt bränt! Lycka till! Ser gärena en bild i galleriet på det färdiga föremålet!

• Hushi

Självklart!
    Jag har beställt ett vrålsnyggt ulltyg i chokladbrunt....men det ska jag få hjälp att sätta på. Jag har nu även börjat snegla på en gammal puff....kanske blir den också chokladbrun.....

• bambigirl

Men kolla först på ett ställe där det inte syns. För mig gick ju färgen in i trät av värmepistolen...

• Hushi

Absolut. Tack för varningen bambigirl. Vaför jag valde att måla fåtöljen till att börja med är obegripligt...Men man ändrar ju smak på tolv år......

Svar på tråden värmepistol vs ta väck